BasBQ
Beef en Steak

Short ribs & kip

 

Sjefman

Sprokkelaar
Berichten
37
Goedemorgen,

Zo rond 10:00 zijn de short ribs op de smoker gegaan. Dit is mijn eerste keer met dit stukje vlees. Ik geef ze ruim de tijd (we hebben vanavond rond 18:00 eters) om lekker zacht te worden.
Rond een uur of 15:00 gaan er nog twee halve haantjes op, die mogen dan een uurtje of 2,5/3 garen. Low&slow chicken heb ik eerder gedaan maar kook ik liever iets langer, als hij 'gewoon gaar' is vind ik hem ietwat zacht van structuur en mijn ervaring is dan dat iedereen denkt dat het nog niet gaar is. Zelfs al laat je dan de kerntemperatuur zien met de thermometer blijft het nog liggen op de een of andere manier.


Ik ben gisterenavond begonnen met het vlees schoonmaken en in een kant en klare rub te zetten. Kant en klare rub in een potje zit vaak heel veel zout in, dus krijg een 'dry brine' effect.


Vanochtend nog een dun laagje zelfgemaakte rub (recept van Meathead Goldwyn), zonder zout:


Kooltjes, moet genoeg zijn voor een uurtje of 8, en half kers, half eiken rookhout:


Short ribs er op:


En nu lekker roken:


Temperatuur stabiliseert inmiddels rond de 110 graden celcius:




 
Nu zo'n twee uur verder. De kerntemperatuur zit nu rond de 70C.

Helaas heb ik te veel kooltjes aangestoken, ik ben gewend met een koudere buitentemperatuur te roken. Temperatuur is lastig laag te houden, omdat ik bang ben de kooltjes te doven en omdat het rookhout anders niet rookt. Het schommelt nu dus een beetje tussen de 110-120C.

Moet weer een beetje inkomen zullen we maar zeggen :p
 
Hoi Sjefman.
Regel jij je temperatuur met het aantal kooltjes :-/
Ik doe dat met de luchtschuiven dan is je Q  veel makkelijker onder controle te houden en maakt het helemaal niet uit hoeveel kooltjes je er op doet.;)  (Minion methode)
Eet smakelijk straks. :)
 
Hans zei:
Hoi Sjefman.
Regel jij je temperatuur met het aantal kooltjes :-/
Ik doe dat met de luchtschuiven dan is je Q  veel makkelijker onder controle te houden en maakt het helemaal niet uit hoeveel kooltjes je er op doet.;)
Eet smakelijk straks. :)

Uiteraard regel ik de temperatuur met de luchtschuiven maar als ik begin met te veel aangestoken kooltjes moet ik de schuiven te veel knijpen waardoor de kooltjes niet op optimale temperatuur branden.

Je kunt beter 5 kooltjes hebben die optimaal verbranden (lees: schoon en effici?nt) dan 10 kooltjes die n?t aan zichzelf brandend kunnen houden omdat je de lucht toevoer ver moet knijpen.
 
Rond 15:00 de kippetjes er bij gelegd en twee kleine blokjes kersenhout toegevoegd:






De ribbetjes zien er al mooi uit, ben benieuwd hoe ze straks smaken. Ze zijn net voorbij de stall, kerntemperatuur ligt op 82C nu. De smoker temperatuur is de afgelopen twee uur netjes gestabiliseerd rond de 107 C.


Oja, ik heb al weleens bierkip gemaakt maar wilde nu de kip langs alle kanten laten garen. Lijkt me ook lekkerder omdat nu echt alle kanten gekruid zijn. We merken het wel, dit is de eerste keer dat ik gehalveerde kip op de smoker leg.
 
Uiteindelijk nog een half uurtje voordat de Ribjes van de smoker af gingen nog een glaze toegepast. Simpel BBQsaus/witte wijn azijn/honing. Daardoor kwamen ze er prachtig vanaf en zat er nog een lekker zoetje op de bark.
In totaal hebben de ribben zeven uur en drie kwartier op de smoker gelegen en de kip een uur of drie.
De ribben waren boterzacht met een lekkere korst en een heel krachtige smaak.

We hebben een bevriend stel ge?ntroduceerd in de wereld van echte low/slow/smoked BBQ en ze konden de (quote:) smaakexplosie maar moeilijk bevatten maar erg goed waarderen.

Al met al erg geslaagd. Ik denk dat de runderribben vaker op de smoker gaan komen :)




 
Ziet er lekker uit!
 
Mooie run. Stoer maaltje. Zo kun je mensen wel over de streep trekken om aan BBQ te gaan doen
 
Ooh lekker zeg, kip en short ribs ik zag ze vandaag nog liggen bij de slager.
De Short Ribs schuif ik ff door naar november met een hutspotje en uitgebakken bacon.
 
Heerlijke mix short ribs en kip smullen en weer een paar bbq liefhebbers
 
Jammie, ziet er top uit. Die shortribs hebben een prachtige rookring. Wil ik ook!  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan