BasBQ
Beef en Steak

Schweinshaxe (met leerpunten)

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Tijd van het Oktoberfest, tijd voor een Schweinshaxe.

De BBQ Pit Boys hebben een recept wat aanlokkelijk klinkt: [youtube]https://youtu.be/aI9ZMNoJx-g[/youtube]

Ik heb het een beetje aangepast.

Vrijdagavond de haxe gehaald en aan de slag
JFmJOVe.jpg


Injectiemix gemaakt van:
100 ml water
1/2 eetlepel zeezout
15 ml Worchestershire saus

De haxe ingesneden, ge?njecteerd en ingewerven met zeezout. Nachtje in de koelkast.
tDHxWDO.jpg


De Bastard voorverwarmd op 150oC en voorzien van 2 blokjes berkenhout onder de plate setter
Csr7V7Z.jpg


Na een uurtje even spieken
IO4Z6c6.jpg


Weer 2,5 uur later een glaze gemaakt van een half flesje bier, een flinke eetlepel honing en een snufje zout. Hiermee de haxe ingesmeerd
BXDqoST.jpg


Elk half uur bestreken met de glaze. Ondertussen wegens de stortbuien de Bastard onder een "afdakje" gezet
XQ7Qkxv.jpg


Na totaal 5 uur de temperatuur gemeten. Deze was al (een onverwachte) 82oC. Ik wilde de zwoerd knapperig en die was dat nog niet, dus nog even afgrillen
LeC5Dz4.jpg


Tijdens het rusten van de haxe zuurkool stamppot gemaakt en de rest van de glaze aan de kook gebracht en met maizena gebonden. Wat suiker toegevoegd want de saus was wat bitter. Het resultaat

nyMUIGd.jpg


Leerpunten:
[list type=decimal]
[*]De haxe smaakte fantastisch!
[*]Op deze manier krijg je de zwoerd niet knapperig. Ik denk dat daarvoor een hogere temperatuur nodig is en/of geen glaze
[*]Als je de zwoerd toch niet eet, heeft het ook geen zin om deze te glazen
[*]De saus bleef bitter. Bier (pils) met honing is wat mij betreft geen geslaagde basis
[/list]

En het laatste leerpunt: een haxe van 1,2 kg is te klein voor 3 personen!
uhiXuaN.jpg
 
Mooi gerechtje, lekker man
 
De Schweinshaxe ziet er heerlijk uit en dat bier de volgende keer maar zelf opdrinken dan, succes met de wedstrijd. ;)
 
Dat ziet er best lekker uit
 
Super lekker stuk vlees van de Q. Eerst lekker in de pekel. En dan low en slow.
En hier pak ik altijd een hak per persoon. Gaat altijd wel op
 
Terug
Bovenaan Onderaan