BasBQ
Beef en Steak

Schweinehaxe

  • Onderwerp starter Hendrik Willem
  • Startdatum
H

Hendrik Willem

Gast
jatemu3e.jpg
Bovenpoot kruislings ingesneden trekt de pekel lekker in het vlees.
3uguqu5y.jpg
Zes dagen in de pekel naar recept van onze Willie. Toen op de OTP en de dome ongeveer op 170 a 180 graden en de kern temparatuur naar 80 graden. Een paar stukjes appelhout erbij voor de rooksmaak.En na twee en een half uur was hij op 80 graden en toen nog even direct boven het vuur voor de blaasjes op het zwoerd.
eby9ygeq.jpg
e5eve4en.jpg
. Daarna op te snijplank en even wat stukken eraf gesneden en toen geserveerd met gebakken aardappelschijfjes en koolsla waar ik aan verslaafd ben.Dit was heerlijk eten en na zes dagen in de pekel vond ik hem er lekker en niet te zout.
e5ezadur.jpg
yme7a3ud.jpg
Lekker recept voor mensen die erg van spek houden.
 
Ja super dit!

Eenmaal in Duitsland eens gegeten. Werd in een patatzak verkocht bij een kraampje.

Als we terugkomen staat deze zeker op het menu.

Persoonlijk zou ik hem nog net iets "pulliger" willen hebben.
 
amaai, hoe was de textuur?
Was het vlees nog sappig langs de buitenkant?

Ik maak voor nieuwjaar altijd een volledige ham klaar van een zeug incl poot en durf die niet hoger garen dan 110gr in de oven uit schrik van uitdroging. Dus ik ben wel nieuwsgierig, want dat zou alles wel wat kunnen versnellen op de 31ste december ;)
 
aemkei zei:
amaai, hoe was de textuur?
Was het vlees nog sappig langs de buitenkant?

Ik maak voor nieuwjaar altijd een volledige ham klaar van een zeug incl poot en durf die niet hoger garen dan 110gr in de oven uit schrik van uitdroging. Dus ik ben wel nieuwsgierig, want dat zou alles wel wat kunnen versnellen op de 31ste december ;)
Vlees was heel lekker niet al te vet aan de buitenkant maar ook niet echt droog.Het zwoerd was op sommige plekken soms hard maar als je van knauwen houd zo noemen ze dat bij ons is het wel lekker.
 
Teddo zei:
Ja super dit!

Eenmaal in Duitsland eens gegeten. Werd in een patatzak verkocht bij een kraampje.

Als we terugkomen staat deze zeker op het menu.

Persoonlijk zou ik hem nog net iets "pulliger" willen hebben.
Teddo wat besta jij onder prullig ik kan dat woord niet.
 
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Ja super dit!

Eenmaal in Duitsland eens gegeten. Werd in een patatzak verkocht bij een kraampje.

Als we terugkomen staat deze zeker op het menu.

Persoonlijk zou ik hem nog net iets "pulliger" willen hebben.
Teddo wat besta jij onder prullig ik kan dat woord niet.

"Pulliger".......verbastering van Pulled. Dus ik zou hem zelf iets losser wensen, als plukvis maar dan met varken. Beetje leunend tegen Pulled pork.

In Duitsland kon je het vlees met de vingers zo van het bot aftrekken. Echter ik verdenk deze vleeskraam er wel van er een deel van proces in kokend water heeft plaatsgevonden. Zal nog de nodige beentjes door de rivier gaan voordat het naar m'n zin is denk ik.
 
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Ja super dit!

Eenmaal in Duitsland eens gegeten. Werd in een patatzak verkocht bij een kraampje.

Als we terugkomen staat deze zeker op het menu.

Persoonlijk zou ik hem nog net iets "pulliger" willen hebben.
Teddo wat besta jij onder prullig ik kan dat woord niet.

"Pulliger".......verbastering van Pulled. Dus ik zou hem zelf iets losser wensen, als plukvis maar dan met varken. Beetje leunend tegen Pulled pork.

In Duitsland kon je het vlees met de vingers zo van het bot aftrekken. Echter ik verdenk deze vleeskraam er wel van er een deel van proces in kokend water heeft plaatsgevonden. Zal nog de nodige beentjes door de rivier gaan voordat het naar m'n zin is denk ik.
. Teddo misschien word hij pulliger doorhem op een lagere temparatuur te garen anders zou ik het ook niet weten.
 
Leuk filmpje over Schweinehaxe in de oven.

http://m.youtube.com/watch?v=gEQPDQ0jyOk&feature=related
 
Hendrik Willem zei:
aemkei zei:
amaai, hoe was de textuur?
Was het vlees nog sappig langs de buitenkant?

Ik maak voor nieuwjaar altijd een volledige ham klaar van een zeug incl poot en durf die niet hoger garen dan 110gr in de oven uit schrik van uitdroging. Dus ik ben wel nieuwsgierig, want dat zou alles wel wat kunnen versnellen op de 31ste december ;)
Vlees was heel lekker niet al te vet aan de buitenkant maar ook niet echt droog.Het zwoerd was op sommige plekken soms hard maar als je van knauwen houd zo noemen ze dat bij ons is het wel lekker.

Ah bon, ik verwijder het vel altijd...
Nu let wel, dat is in de oven he dus een totaal andere bereiding. En dan glaze ik ze de laatste 2 uren.

Dan ziet het er zo uit:

2012-12-31160258_zpsd7c375ec.jpg


2012-12-31220548_zps15b154f5.jpg


Ik ga het ook eens op de BBQ proberen, je brengt me op idee?n ;)
Een nieuwjaarsBBQ!
 
Super, toll!! (met Duits accent)

Mooie leidraad dit filmpje.
 
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Ja super dit!

Eenmaal in Duitsland eens gegeten. Werd in een patatzak verkocht bij een kraampje.

Als we terugkomen staat deze zeker op het menu.

Persoonlijk zou ik hem nog net iets "pulliger" willen hebben.
Teddo wat besta jij onder prullig ik kan dat woord niet.

"Pulliger".......verbastering van Pulled. Dus ik zou hem zelf iets losser wensen, als plukvis maar dan met varken. Beetje leunend tegen Pulled pork.

In Duitsland kon je het vlees met de vingers zo van het bot aftrekken. Echter ik verdenk deze vleeskraam er wel van er een deel van proces in kokend water heeft plaatsgevonden. Zal nog de nodige beentjes door de rivier gaan voordat het naar m'n zin is denk ik.
. Teddo misschien word hij pulliger doorhem op een lagere temparatuur te garen anders zou ik het ook niet weten.

Ik denk dat door de vezel en spierstructuur een schenkel en ham nooit "pullerig" kan worden...
 
aemkei zei:
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
Teddo zei:
Ja super dit!

Eenmaal in Duitsland eens gegeten. Werd in een patatzak verkocht bij een kraampje.

Als we terugkomen staat deze zeker op het menu.

Persoonlijk zou ik hem nog net iets "pulliger" willen hebben.
Teddo wat besta jij onder prullig ik kan dat woord niet.

"Pulliger".......verbastering van Pulled. Dus ik zou hem zelf iets losser wensen, als plukvis maar dan met varken. Beetje leunend tegen Pulled pork.

In Duitsland kon je het vlees met de vingers zo van het bot aftrekken. Echter ik verdenk deze vleeskraam er wel van er een deel van proces in kokend water heeft plaatsgevonden. Zal nog de nodige beentjes door de rivier gaan voordat het naar m'n zin is denk ik.
. Teddo misschien word hij pulliger doorhem op een lagere temparatuur te garen anders zou ik het ook niet weten.

Ik denk dat door de vezel en spierstructuur een schenkel en ham nooit "pullerig" kan worden...

Vandaar dat ze deze Duitsland waarschijnlijk ook stuk gekookt hebben. Maar toch (eigenwijs als we hier in de gaarkeukens zijn) gaan we er toch een handjevol beentjes tegenaan gooien om te kijken hoever we komen. Daarnaast had noskos nog een opmerking geplaatst over fosfaten. Wellicht dat hier nog een combi inzit.
 
Het ziet er heerlijk uit! Gaan we ook eens maken!
 
Een tijdje in de folie zou kunnen helpen met een lossere structuur krijgen.
 
1x gegeten in een restaurant, die was heerlijk. Als ik dit zie loopt het water me in de mond. Na de vakantie toch even de slager bezoeken. Weer wat op de " to do" lijst
 
Lekker duits feest! Schweinehaxe is wel ??n van mijn favorieten als ik in die contreien ben! Ik heb in Amberg een tweetal jaar geleden een versie op bij een brouwhuis. Was klaargemaakt met bruin bier en werd geleverd met zuurkool en bruinbiersaus. Daar kan ik zo af en toe nog steeds over dromen. Wat was dat een fijne haxe.
Maar die op de foto's hier ziet er ook zeer pico uit! En die varkenspoot uit de oven.....ik zou er zo mijn blauwwitte broek voor aantrekken en mijn gallische helm voor opzetten  :p
 
ik moet dit toch ook maar eens gaan maken vind ik, hoor er altijd lovende verhalen van
 
El Fumarole zei:
Lekker duits feest! Schweinehaxe is wel ??n van mijn favorieten als ik in die contreien ben! Ik heb in Amberg een tweetal jaar geleden een versie op bij een brouwhuis. Was klaargemaakt met bruin bier en werd geleverd met zuurkool en bruinbiersaus. Daar kan ik zo af en toe nog steeds over dromen. Wat was dat een fijne haxe.
Maar die op de foto's hier ziet er ook zeer pico uit! En die varkenspoot uit de oven.....ik zou er zo mijn blauwwitte broek voor aantrekken en mijn gallische helm voor opzetten  :p
Zo word het in Duitsland en Oostenrijk eigenlijk gegeten met zuurkool en een sausje met een kno'del erbij en dan nog zo'n half litertje erbij je weet wel wat ik bedoel en dan de sfeer van het land dan is het compleet.
 
Hendrik Willem zei:
Zo word het in Duitsland en Oostenrijk eigenlijk gegeten met zuurkool en een sausje met een kno'del erbij en dan nog zo'n half litertje erbij je weet wel wat ik bedoel en dan de sfeer van het land dan is het compleet.
En dat dan voor een euro of 15. Yiiiiiih haw!
 
Terug
Bovenaan Onderaan