BasBQ
Beef en Steak

Schweinebraten

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Zaterdag in de stromende regen een "schweinebraten" (weet de Nederlandse naam niet..) klaargemaakt volgens een Duits recept met een knoflookrub, gemarineerd 6 uur en 2 uur op 180 graden.






Wat vond ik er van:

Het is wat anders, in de stromende regen en in het donker achter een bbq te staan...
Vlees was niet droog, maar ook niet heel erg sappig...
Voor sommige gezinsleden was de rub te scherp, ondanks dat het een knoflookrub was overheerste de peper.

Al met al had ik gehoopt er iets meer uit te halen, en ik vraag me af of iemand dit ook al eens op de bbq heeft gemaakt.
Hier het recept zoals ik het gevonden heb:
http://www.grillforum.net/grillrezepte/schwein/120-schweinebraten-knoblauch-kraeuter-bbq-rub.html

 
het ziet op zich wel lekker mals uit, ook aan de sappen op de snijplank te zien
 
Hee BertM

Mooi stuk vlees hoor, lijkt op fricandeau maar weet niet of dat hetzelfde is als jouw stuk vlees. Ikzelf zou hem op een lagere temperatuur (Q op 130? tot 140?C) gegaard hebben tot een kern van 65?C en dan van de grill en in de alufolie nog een paar graden door laten trekken.

Je zou ook nog met een injector appelsap/bouillon erin kunnen spuiten voor wat extra smaak van binnenuit. Maar het gebruik van de injector, daar zijn de meningen over verdeeld ;)

Ook ben ik erg voorstander van rookhout om er een klein rooksmaakje aan mee te geven. Het liefste kers, appel of peer en zeker niet te veel anders overheerst het. Ikzelf gebruik schijfjes van ongeveer 1,5 cm dik en een diameter van 5..6cm maar met snippers moet het ook lukken.

Jouw stuk ziet er op de foto iig super en sappig uit! Gewoon nog een keer maken en kleine dingen naar smaak aanpassen.


 
Camiel,

Dank je voor je commentaar, ik heb het 10 minuten in folie laten rusten, maar ga het idd een keer op lagere temperaturen proberen.
Helaas was ik het rookhout vergeten te weken, had het Vriijdag al gebruikt voor een BCC  :)
Ga er zeker nog eens mee aan de gang, voor het geld wat je ervoor kwijt bent in Duitsland is het niet erg als je het een keer verknald.
Wordt vervolgd dus..

Bert
 
Niet echt sappig en dat terwijl er zoveel vocht in de lucht zat.....
Maar het ziet er wel erg lekker uit, volgende keer beter!!!
 
Ik ken het als varkensvlees in het zuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan