BasBQ
Beef en Steak

Schoonmaken van rooster

Soms bekruipt me het gevoel, net als bij een auto, die mag wel eens even door de wasstraat.

Ik ben op het idee gekomen hiervoor een lekbak voor een wasmachine/droger te gebruiken (Gamma, ?12,99 70x70x10. Daar past een 22,5" rooster prima in.

Heeft iemand nog tips..... , wat naast warm water helpt om er aan toe te voegen (Nu soda en Dasty gebruikt) zonder al te veel inspanning het rooster weer als nieuw te krijgen?
0b957a88576a7093a0044ae4943c7bac.jpg
 
Met een rvs pannespons vliegt het vuil er zo af
 
Wat jij gebruikt gooi ik er ook in, laat hem wel een nachtje weken.
Dan (zoals Frits zegt) met een r.v.s. pannen sponsje vliegt het ergste vuil er gemakkelijk af.
 
Ik gebruik dezelfde bak  B-), roosters eerst overgieten met heet water, dan een scheut ammonia erbij en even laten weken. Met een pannenspons/schuurwol schoonmaken en afspoelen...
 
Thanks voor de tips, amoniac en rvs pannenspons. Gaan er komen.
En......
Geduld is een schone zaak...
 
Ammonia.. Lijkt me geen grandioos idee.
Dan ziet je rooster er schoon uit, maar ammonia is nog 10 x erger dan de etensresten die blijven plakken.

Hier ook in de lekbak voor en nachtje en daarna schoonborstelen. Blijven ze ook prima schoon mee.
 
nielss055 zei:
Ammonia.. Lijkt me geen grandioos idee.
Dan ziet je rooster er schoon uit, maar ammonia is nog 10 x erger dan de etensresten die blijven plakken.

Is dat niet met alle schoonmaak middelen?
't is vanzelf sprekend wel de bedoeling dat je het rooster flink na spoelt.
 
Ik week mijn rooster altijd in een sopje afwasmiddel. Na een paar uurtjes even de rvs schuurspons erover en dan draait hij lekker een rondje in de vaatwasser mee.

Ammonia werkt ook wel. Ontvet erg goed. Maar gebruik ik eigenlijk alleen voor de afzuigkap roosters.
 
nielss055 zei:
Ammonia.. Lijkt me geen grandioos idee.
Dan ziet je rooster er schoon uit, maar ammonia is nog 10 x erger dan de etensresten die blijven plakken.

Valt wel mee hoor, zeker bij grilroosters, Ammoniak verdampt heel snel (vluchtig) bij verhitting.
Daarom is het aan te raden Ammonia niet in heet water te gebruiken omdat dan de Ammoniak verdampt en de werking teniet wordt gedaan.
(Ammonia is de benaming voor het in water verdunde gas Ammoniak)
Je moet het natuurlijk wel in goed geventileerde ruimtes gebruiken

 
Na het bbq-en flink borstelen, vervolgens een uurtje in heet water.  Daarna met een RVS sponsje afdoen. Werkt perfect. Geen zeep oid nodig.
 
Wat een schoonmaak OCD hier zeg ...
Ik stook 'm gewoon weer heet op en trek de borstel er een paar keer over, dan is het wel weer weg.

En als het ?cht vies is, inderdaad deze oplossing:

Stijn zei:
Pizza bakken?
 
Bobvt78 zei:
Wat een schoonmaak OCD hier zeg ...
Ik stook 'm gewoon weer heet op en trek de borstel er een paar keer over, dan is het wel weer weg.

En als het ?cht vies is, inderdaad deze oplossing:

Stijn zei:
Pizza bakken?

Tuurlijk, heel veel mensen doen dat zo en het gaat best wel goed hoor.
Maar ik was m'n pannetjes ook altijd af na gebruik, een kwestie van gewoonte, wellicht niet echt noodzaak maar wij voelen ons daar nou eenmaal prettig bij. ;)
 
Bobvt78 zei:
Wat een schoonmaak OCD hier zeg ...
Ik stook 'm gewoon weer heet op en trek de borstel er een paar keer over, dan is het wel weer weg.

En als het ?cht vies is, inderdaad deze oplossing:

Stijn zei:
Pizza bakken?

Dat is inderdaad ook mijn tactiek.

opwarmen, borstelen
 
Bobvt78 zei:
Wat een schoonmaak OCD hier zeg ...
Ik stook 'm gewoon weer heet op en trek de borstel er een paar keer over, dan is het wel weer weg.

En als het ?cht vies is, inderdaad deze oplossing:

Stijn zei:
Pizza bakken?
Je kan het ook zien als 1x in de zoveel tijd een grote schoonmaak.
Ik borstel me rooster ook nadat ie goed heet is geweest maar je krijgt er bij lange na niet "alles" af.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Maar hoe schoon is het rooster nu geworden?
 
Wat ook kan werken, water opkoken met 1 ? 2 vaatwastabletten en overgieten, nachtje laten weken, en dan even poetsen;

wil je hem helemaal brandschoon : dan gebruik ik altijd een industri?le oven & grill reiniger, maar dan wel ff handschoenen aandoen, want die producten zijn best wel aggressief.
 
 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Het rooster van mijn 47cm Weber paste mooi in de vaatwaser. Na 5 jaar nog steeds als nieuw. Inmiddels een 57cm gekocht en ben ik de luxe van de vaatwasser helaas kwijt. Na gebruik gooi ik een kletsnatte doek over het rooster. De dag erna borstel je het vuil er zo vanaf. Ik kan me echter voorstellen dat er op termijn wel wat hardnekkig vuil blijft zitten. Dan is zo'n wasmachine bak hardstikke handig. Van ammoniak ben ik niet zo kapot, dat gebruik ik liever niet. Effectief ja maar ook corrosief en op termijn niet zo goed voor je verchroomde rooster. Daarbij erg milieu onvriendelijk. Groene Biotex doet echt wonderen of zoals vermeld vaatwastabletten, dan hoef je al dat agressieve spul niet te gebruiken.
 
Ik gebruik dit schrapertje.


Soms ook sodakristallen in lauw water en dan de rooster weken.
IMG_20210928_180512.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan