BasBQ
Beef en Steak

Schimmel in Ei!!

Bbqenegg

Sprokkelaar
Berichten
29
Beste bbqers!

Ik heb de big green egg in de tuin staan en heb hem voor de laatste keer keer anderhalve week geleden gebruikt maar nu ontdekte ik dat er op het rooster wat schimmels aan het ontstaan waren, ook zag ik een klein schimmelvlekje in de koepel van het ei. Heb hem al eens loeiheet opgestookt maar het blijft terug komen. :s Heeft iemand hier ervaring mee?
mvg,

Robert

http://afbeelding.im/AHn
unedy3yd.jpg



http://afbeelding.im/R3Osq4dx
re3uja5y.jpg
 
Heel vreemd, ik zou als ik jou was de vraag voorleggen aan Big Green Egg Nederland, Info@biggreenegg.nl

Doe er gelijk de foto's bij, succes.
 
Vocht in combinatie met steen (keramiek) Ik zou me er niet druk om maken, tenzij hij vol met planten zit iedere keer. Gewoon ff warm stoken en het is weg, en q,en maar.
 
Rene, dat heet stoken is een oplossing maar wat als je koud wil gaan roken?
 
Rook dood toch ook alle/de meeste/veel schadelijke bacteri?n? Zou een schimmeltje op de wand bij koudroken dan veel uitmaken?
 
Mij werd destijds bij aanschaf verteld dat dit gewoon kan gebeuren. Zeker in deze tijd dat het weer wat koeler en vochtiger wordt, waarbij je de BBQ misschien ook niet elke dag aan hebt, kan schimmel gaan groeien op de restjes vet e.d.
Het werd aangeraden de keramische dop er bij het afdekken van het ei vanaf te laten, terwijl je ook het onderste schuifje opent. Let wel dat je het roostertje erachter wel dichtdoet, want anders kan er ongedierte in je ei kruipen. Zo lucht je, maar is het ei toch redelijk dicht.  Uiteraard ga ik er hier even vanuit dat je een groene hoes over je ei trekt, anders moet je iets verzinnen tegen mogelijk inregenen...

En als er dan toch schimmel in komt: gewoon even lekker heet opstoken tot boven de 200 graden en een minuut of 30 laten branden. Daarna dop erop, ei af laten koelen en eventueel schimmelresidu verwijderen met een borsteltje.

Geen schimmelverwijderaars/preventieven gebruiken, want die chemische rommel trekt in het keramiek als in een spons en veroorzaakt mogelijk schadelijke verbrandingsstoffen als je je ei weer in gebruik neemt.

Mijn persoonlijke tip: gewoon lekker de hersfst, winter en voorjaar door blijven BBQ-en, dan heb je totaal geen last van schimmel. Dat werkt bij mij als een dolle ;D
 
Danny, ik zou me er toch niet gemakkelijk bij voelen
 
Frits zei:
Rene, dat heet stoken is een oplossing maar wat als je koud wil gaan roken?

Tsja, dat is een goeie.... Ik zou het in dat geval weg borstelen. Volgens mij kan je er weinig aan doen. Steen en vocht. Of natuurlijk een Weber kopen of iets dergelijks.... :D
 
Probeer hem eens op een andere plek te zetten.
 
Frits zei:
Danny, ik zou me er toch niet gemakkelijk bij voelen
Haha.....Frits, dat kan ik me op zich wel indenken :)

Maar aan de andere kant; roken was vroeger de manier bij uitstek om voedsel te conserveren o.a. vanwege de bacteriedodende werking van de rook en dat het nieuwe bacteriegroei remt. Dus ik maak me er niet al teveel zorgen om.
En anders idd zoals Jeroen al zegt een keer flink goed stoken en de resten wegvegen.
 
Probleem is dat het probleem steeds terug komt, btw ik heb in mijn Weber wel eens ergere kolonies gezien ;)
 
hier in het najaar ook wel eens een schimmeltje hier en daar.

Weg borstelen en even goed de temp er in voordat je er weer mee aan de slag gaat.

Ik leef nog!!

:D
 
Als het voedsel op is gaan de schimmels vanzelf weg :)
 
Tja, zomer voorbij, schimmel in de tuin dan weet je dat Sinterklaas in de buurt is  :D
 
Boel0037 zei:
Tja, zomer voorbij, schimmel in de tuin dan weet je dat Sinterklaas in de buurt is  :D

Flame grilled schimmel steak, breng me nou niet op idee?n Boel. B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan