Beef en Steak

Saus: Pindasaus, de lekkerste

Schillen doe ik met een lepel. Dan haal je alleen de schil eraf. Ik heb nog weleens gerechten waar gember doorheen gaat dus dan wil ik het eraf hebben.
Koop ook altijd grote stukken. Die schil ik en wat over is na mijn recept gaat de vriezer in.

Schillen doe ik met een lepel. Dan haal je alleen de schil eraf. Ik heb nog weleens gerechten waar gember doorheen gaat dus dan wil ik het eraf hebben.
Koop ook altijd grote stukken. Die schil ik en wat over is na mijn recept gaat de vriezer in.
Ik vries ook altijd in, gember raspt iets bevroren fijner dan ontdooit, dat dunne schilletje mits vers en schoon en zonder knoesten hindert mij niet en is gewoon eetbaar bevat ook nog voedingsstoffen zegt men. Ik rasp gember altijd met een zesteur, heel fijn dus, dat flinterdunne schilletje zie je niet meer terug, als de schil er niet uitziet, taai en dik dan schil ik het eraf. In plakjes gesneden gember daar hindert de schil me helemaal niet (mits schoon) die wordt er toch weer uitgezeefd.

Schillen/schrapen met een (thee)lepeltje is ook een manier, zo halen wij het vel van geblakerde Paprika af, zo ook de zaadlijsten uit pepers.

Fantastisch @Ewald ! Deze vandaag gemaakt. Echt een topper!
Ik had nog nooit eerder gewerkt met Trassi en met Gula Djawa, dus dat was een hele beleving.

Wel even in de binnenkeuken, want dat weer van vandaag nodigde niet echt uit.

Iemand nog tips om de trassi ‘geurdicht’ te bewaren? Man man man das heftig spul!

Resultaat: helemaal top!!

IMG_2661.jpeg

Fantastisch @Ewald ! Deze vandaag gemaakt. Echt een topper!
Ik had nog nooit eerder gewerkt met Trassi en met Gula Djawa, dus dat was een hele beleving.

Wel even in de binnenkeuken, want dat weer van vandaag nodigde niet echt uit.

Iemand nog tips om de trassi ‘geurdicht’ te bewaren? Man man man das heftig spul!

Resultaat: helemaal top!!

Bekijk bijlage 77075
Welkom bij de trassie junkies.
Ik bewaar de trassie altijd in een klein lucht dicht plastic bakje.
Elke keer als ik de naam Trassie hoor of lees dan giert de umami al door mijn hoofd.
Wat een geweldig spul en de geur is absoluut anders dan de smaak.
Eenmaal gewend aan de geur dan word je er als een kat naar toe getrokken.🤣

Laatst bewerkt:
Welkom bij de trassie junkies.
Ik bewaar de trassie altijd in een klein lucht dicht plastic bakje.
Elke keer als ik de naam Trassie hoor of lees dan giert de umami al door mijn hoofd.
Wat een geweldig spul en de geur is absoluut anders dan de smaak.
Eenmaal gewend aan de geur dan word je er als een kat naar toe getrokken.🤣
Zonder trassie geen nasi

Ik bewaar trassi in een zakje in de vriezer.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Zojuist ook dit recept gemaakt en hij was heerlijk! Ik vermoed toch dat ik me zelf onder heb gedaan aangezien ik ongeveer 6-7 maanden oude ketjap manis had gebruikt, 6-7 maanden oude sambal oelek van Lidl huismerk en laurier heb gebruikt ipv djeroek poeroet. Ook heb ik olijfolie gebruikt ipv arachide olie. Ik heb ipv een blokje trassie, de trassie gebruikt van de supermarkt. Is een soort gelei achtige trassie (Faja Lobi Trassie Trafasie smaakmaker). Ik wilde de koelkast een beetje opgeruimd hebben dus heb niet alle juiste ingrediënten gebruikt.

IMG_2075.jpg

IMG_2076.jpg

Precies een liter overgebleven. Ik vond hem persoonlijk aan de dunne kant dus heb nog allesbinder gebruikt.

Zojuist ook dit recept gemaakt en hij was heerlijk! Ik vermoed toch dat ik me zelf onder heb gedaan aangezien ik ongeveer 6-7 maanden oude ketjap manis had gebruikt, 6-7 maanden oude sambal oelek van Lidl huismerk en laurier heb gebruikt ipv djeroek poeroet. Ook heb ik olijfolie gebruikt ipv arachide olie. Ik heb ipv een blokje trassie, de trassie gebruikt van de supermarkt. Is een soort gelei achtige trassie (Faja Lobi Trassie Trafasie smaakmaker). Ik wilde de koelkast een beetje opgeruimd hebben dus heb niet alle juiste ingrediënten gebruikt.

Bekijk bijlage 77987

Bekijk bijlage 77989

Precies een liter overgebleven. Ik vond hem persoonlijk aan de dunne kant dus heb nog allesbinder gebruikt.
Kijk dit bedoel ik, zo jammer, je hebt dus niet dit recept gemaakt maar een eigen probeersel.
Trassie trafasi van faja lobi is geen echte trassie
Heb ik al uitgelegd.
Maar ja zodoende leert men hopelijk.
Bbq-en en Koken doe je met passie en liefde voor de ingredienten en smaken. Oude Ketjap manis en oude sambal oelek van de lidl kom op zeg.
En olijfolie in een oosters gerecht...?
Allesbinder.....? Hier is veel misgegaan.
Er valt gelukkig nog heel wat te leren.
Tip: maak eerst iets precies volgens recept.

Kijk dit bedoel ik, zo jammer, je hebt dus niet dit recept gemaakt maar een eigen probeersel.
Trassie trafasi van faja lobi is geen echte trassie
Heb ik al uitgelegd.
Maar ja zodoende leert men hopelijk.
Bbq-en en Koken doe je met passie en liefde voor de ingredienten en smaken. Oude Ketjap manis en oude sambal oelek van de lidl kom op zeg.
En olijfolie in een oosters gerecht...?
Allesbinder.....? Hier is veel misgegaan.
Er valt gelukkig nog heel wat te leren.
Tip: maak eerst iets precies volgens recept.
Ja zeker! Zal hem zeker nog eens in de maand juli gaan maken met de exacte ingrediënten.

Nog even een vraagje; Waar halen jullie de echte goede indo producten? Er is zoveel keuze dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Zijn bijvoorbeeld alle producten van Flower Brand aan te raden? Ik heb hiervan de Goela Djawa gehaald bij de Jumbo. Ik zie bijv dat er ook specifiek wordt aangeraden om GEEN Conimex te pakken. Waarom is dat?

Laatst bewerkt:
@Ewald
Vraagje
50 gr. verse gemberwortel (geschild en in dunne plakjes)
- 2 tl. gembersiroop
Kun jij mij uitleggen wat het verschil is tussen siroop en wortel kwa smaak.
Wat doet de siroop anders dan de wortel, in smaak

Wat betreft de ketjap,
Ik had die ook ABC om te proberen.
Op 1 of andre manier is die niet mijn ding..
Ik gebruik toch liever de manis van Kentel.

Heb een paar weken geleden jou sate recept gemaakt, was erg lekker...
Wilde nog wat bewaren voor een andere keer, alleen die saus was op....
Ga binnenkort weer nieuw maken, alleen bij dit weer heb ik echt geen zin om in de keuken te staan...
Anders was het vanavond sateetjes....

Grzzz Blefke

Wat doet de siroop anders dan de wortel, in smaak
Hoi Blefke,

Ik wil wel een poging wagen 🤗

Verse gember heeft een pittige, scherpe smaak die een beetje citrusachtig en verfrissend is. Het bevat veel water, waardoor de smaak minder geconcentreerd is dan in siroop.

Gembersiroop is minder scherp en pittig dan verse gember. In plaats daarvan is het zoeter, met een milde gembersmaak. Het is vaak wat minder intens qua "kick" omdat de scherpe randjes van de verse gember zijn verzacht door de suiker of honing.

Het belangrijkste verschil is de intensiteit van de smaak en de textuur. verse gember is veel pittiger en kan diepte en scherpte geven aan je gerecht, terwijl gembersiroop de smaak verzacht en een zoetere toon aanbrengt.

Schiet me lek als ik het mis heb Ewald 🤗

Heb je mij dan al eerder dit antwoord gegeven?

Roy geeft antwoord op een vraag aan Ewald, vandaar zijn voorzichtigheid. Ik denk zomaar dat hij op het goede spoor zit. Ik heb net mijn verse gembershotje weer binnen hier... ook een lekker ochtend ritueel!

Heb je mij dan al eerder dit antwoord gegeven?
Als ik het wist zou ik het niet vragen, maar bedankt voor je uitleg.
Nee dat heb ik niet Blefke!

En die laatste zin was niet voor jouw maar voor Ewald bedoeld 😀

Hoi Blefke,

Ik wil wel een poging wagen

Verse gember heeft een pittige, scherpe smaak die een beetje citrusachtig en verfrissend is. Het bevat veel water, waardoor de smaak minder geconcentreerd is dan in siroop.

Gembersiroop is minder scherp en pittig dan verse gember. In plaats daarvan is het zoeter, met een milde gembersmaak. Het is vaak wat minder intens qua "kick" omdat de scherpe randjes van de verse gember zijn verzacht door de suiker of honing.

Het belangrijkste verschil is de intensiteit van de smaak en de textuur. verse gember is veel pittiger en kan diepte en scherpte geven aan je gerecht, terwijl gembersiroop de smaak verzacht en een zoetere toon aanbrengt.

Schiet me lek als ik het mis heb Ewald
Siroop is toch geen vervanger voor verse gember? Siroop is zoals de naam zegt ook zoeter.

Gemberpoeder is een betere vervanger als verse gember niet beschikbaar is.

Siroop is toch geen vervanger voor verse gember? Siroop is zoals de naam zegt ook zoeter.
gembersiroop is eigenlijk geen directe vervanger voor verse gember. Het verschil is inderdaad belangrijk om te begrijpen. Gembersiroop heeft niet alleen een andere smaak, maar ook een heel andere functie in gerechten.

verse gember is scherp en aromatisch, terwijl gembersiroop veel zoeter is. Als je gembersiroop in plaats van verse gember gebruikt, krijg je geen dezelfde pittigheid en scherpte die je normaal uit verse gember haalt.

gembersiroop voegt vocht en zoetheid toe aan een gerecht, terwijl verse gember vaak gebruikt wordt voor zijn pittige smaak en de textuur.

Het gaat er ook niet om iets te vervangen in een gerecht Edwin🤗 de kunst is om gerechten mooie diepgang te geven en dat ze in balans zijn. Ieder specerij heeft zijn eigen unieke werking op gerechten.

Bedankt voor de antwoorden, hier was ik naar op zoek.
Ik probeer gewoon te begrijpen wat ingrediënten doen in een gerecht..

Beide is iets met gember in welke hoedanigheid dan ook en hebben een totaal andere uitwerking op de smaak.
Dat is voor mij vaak moeilijk, net zoals wat kruiden doen in een gerecht.
Dat probeer ik te leren...

Blefke

Bedankt voor de antwoorden, hier was ik naar op zoek.
Ik probeer gewoon te begrijpen wat ingrediënten doen in een gerecht..

Beide is iets met gember in welke hoedanigheid dan ook en hebben een totaal andere uitwerking op de smaak.
Dat is voor mij vaak moeilijk, net zoals wat kruiden doen in een gerecht.
Dat probeer ik te leren...

Blefke
Graag gedaan Blefke.

Ik kook graag hobby matig en leer ook elke keer weer bij. Ook ik leer elke keer weer als ik iets maak wat ik nooit heb gemaak. Das het mooie van koken en van al die verschillende culturen op de aardbol met hun eigen gerechten en smaken.

Terug
Bovenaan Onderaan