Beef en Steak

Saus: Pindasaus, de lekkerste

Het gaat er ook niet om iets te vervangen in een gerecht EdwinšŸ¤— de kunst is om gerechten mooie diepgang te geven en dat ze in balans zijn. Ieder specerij heeft zijn eigen unieke werking op gerechten.
Dat ben ik met je eens. Maar uit praktisch oogpunt ga je toch weleens vervangingen zoeken.
-Soms wil je net gaan koken en is je gemberwortel niet meer goed. Dan pak je wat poeder als vervanging omdat je geen tijd/zin hebt om naar de winkel te gaan.

-Soms maak je een recept en wil je niet voor die ene keer wat aanschaffen. Dan lees je een theelelpen knoflookzout.
Met Googelen lees je de verhouding knoflookpoeder en zout mengen om tot hetzelfde te komen. Of je hebt geen Sake in huis en Sake is toch vrij prijzig als je het verder niet gebruikt, dan zoek je naar alternatieven.

-Allergieƫn. Als iemand voor een bepaald ingrediƫnt allergisch is of deze niet mag hebben zoals honing omdat een gast vegan is, ga je toch zoeken wat het dichtste in de buurt komt.

Natuurlijk is een recept precies namaken het beste en staan ingrediƫnten er niet voor niets bij genoemd, maar er zijn ook goede redenen te bedenken om af te wijken.

Dat ben ik met je eens. Maar uit praktisch oogpunt ga je toch weleens vervangingen zoeken.
-Soms wil je net gaan koken en is je gemberwortel niet meer goed. Dan pak je wat poeder als vervanging omdat je geen tijd/zin hebt om naar de winkel te gaan.

-Soms maak je een recept en wil je niet voor die ene keer wat aanschaffen. Dan lees je een theelelpen knoflookzout.
Met Googelen lees je de verhouding knoflookpoeder en zout mengen om tot hetzelfde te komen. Of je hebt geen Sake in huis en Sake is toch vrij prijzig als je het verder niet gebruikt, dan zoek je naar alternatieven.

-Allergieƫn. Als iemand voor een bepaald ingrediƫnt allergisch is of deze niet mag hebben zoals honing omdat een gast vegan is, ga je toch zoeken wat het dichtste in de buurt komt.

Natuurlijk is een recept precies namaken het beste en staan ingrediƫnten er niet voor niets bij genoemd, maar er zijn ook goede redenen te bedenken om af te wijken.
Daar geef ik je helemaal gelijk ik Edwin.

Ik zelf doe dat ook wel eens en daar is ook helemaal niks mis mee tenslotte.

Rekening houden met de medemens is ook goed vooral als er allergieƫn om de hoek komen kijken.

Ja zeker! Zal hem zeker nog eens in de maand juli gaan maken met de exacte ingrediƫnten.

Nog even een vraagje; Waar halen jullie de echte goede indo producten? Er is zoveel keuze dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Zijn bijvoorbeeld alle producten van Flower Brand aan te raden? Ik heb hiervan de Goela Djawa gehaald bij de Jumbo. Ik zie bijv dat er ook specifiek wordt aangeraden om GEEN Conimex te pakken. Waarom is dat?
Flower brand is doorgaans een heel goede en veilige keuze komt bij de importeur Vanka Kawat in de Haag vandaan.
Ketjap manis altijd ABC. Maar er zijn ook andere goede merken. Zie link.
Onderwerp 'Ketjap manis, maar welke moet je kiezen?' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/ketjap-manis-maar-welke-moet-je-kiezen.28732/
Een toko verkoopt bijna altijd het goede? Kun je niet fysiek naar een toko dan kun je ook online kopen bij bijvoorbeeld:

Amazing oriental

Indomas

Tjin's toko

Maar er zijn er nog veel meer.

Zo zijn sommige indische kant en klaar boemboes erg goed zoals die van Toko Lien en Indonesia.

Hier bestel ik oa. boemboe: goelee, sambal goreng (voor de sambal boontjes), en sajoer lodeh. De eerste en de kaatste zijn lastig aan te komen in winkels of supermarkt

De ketjap manis van conimex is geen manis, niet vies maar het is absoluut geen manis
De rest van conimex is veel te westers.
Behalve de pure kruiden, ketoembar, djinten, laos etc. De kroepoek en de sambal oelek.
De Oelek vind ik gewoon erg goed maar daar zit naast pepers en zout en wat zuur niks in.

Laatst bewerkt:
@Ewald
Vraagje
50 gr. verse gemberwortel (geschild en

Wat betreft de ketjap,
Ik had die ook ABC om te proberen.
Op 1 of andre manier is die niet mijn ding..
Ik gebruik toch liever de manis van Kentel.

Grzzz Blefke
gember voor de pit en de siroop voor het zoetje
dit komt uit het originele recept van schoonvader en heb ik zo gelaten.
over de ketjap, nu gaan we mierenneuken hahaha
er zijn 2 kampen ksmp 1: ABC en kamp 2: Bango
De 2 grootste van Indonesie.
Kentel lijkt heel veel op Bango
Medja bijvoorbeeld meer op ABC
Ik vind Bango en kentel wat wrang van smaak.
Maar nu zijn we echt op de vierkante millimeter aan het zeiken beiden ABC en kentel zijn erg goed.
Lees anders het stukje over de ketjap

Onderwerp 'Ketjap manis, maar welke moet je kiezen?' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/ketjap-manis-maar-welke-moet-je-kiezen.28732/

Terug
Bovenaan Onderaan