Er zijn heel veel merken ketjap manis of ook wel sweet soy sauce genoemd.
Als kind ben ik opgegroeid met de Indonesische keuken. Niet vreemd als je in den Haag bent geboren en boven Toko Toet op de Beeklaan aldaar hebt gewoond.
De 2 grootste merken ketjap manis in Indonesië zijn ABC (van Heinz) en Bango (van Unilever)
Andere goede merken zijn Kentel A en ketjap medja van kaki tiga. Voorheen voornamelijk kentel A of medja in huis. Een aantal jaar geleden na een stukje te hebben gelezen op Aziatische ingredienten.nl nieuwsgierig gemaakt door Robin, de beheerder daar, naar de ABC ketjap.
ABC is niet moeiljik te verkrijgen toko's en supermarkten verkopen het, Bango is wat lastiger die ben ik alleen in toko's tegengekomen.
Kentel A en Medja zijn vrijwel overal te koop.
Grappig dat smaken verschillen, een Indonesisch dametje die ik tegenkwam in de toko vond Bango lekkerder dan ABC en ik omgekeerd. Maar ik ben een Blanda en niet geboren en getogen in Indonesië
Robin van Aziatische ingredienten.nl omschrijft de ABC als een zoutige appelstroop en deze heeft haar voorkeur, niet dat de anderen slecht zijn ze hebben een net iets andere smaak.
Voor mij heeft ABC een mooie balans van zoet met een tikkeltje zout, romig bijna, heel subtiel, Ketjap Medja lijkt er het meest op.
Bango is iets zouter dan ABC met een licht wrang zuurtje krijgt daardoor een hint van drop, en lijkt het meest op Kentel A.
Let wel dat ketjap manis typisch Indonesisch is
Als er ergens in een Engelstalig recept soy sauce staat wordt altijd de zoute bedoeld anders staat er expliciet sweet soy sauce in het recept. Zo moet je ook oppassen met vertalingen van recepten vanuit het engels naar nederlands heel vaak wordt soy sauce verkeerd vertaald met ketjap manis, oa de Weber boeken vertalers hebben daar een houtje van. Totaal verschillende smaken.
Doe er je voordeel mee.
Laatst bewerkt: