Deze saus staat ook bij Varkensvlees Babi Pangang, deze bereiding hieronder is iets anders, maar ze smaken nagenoeg hetzelfde.
Dit is echt een superlekkere saus die ik eigenlijk een kruising tussen Babi Pangang en Char Siu saus vind.
Ingredienten:
2 uien (middelmaat) zeer fijn gesneden/gehakt
2 tenen knoflook geknepen
20 gram vers geraspte gemberwortel (bevroren raspt makkelijker)
3 EL. olie (arachide)
500 ml. warme bouillon (kip)
1 tl. Sambal Oelek
1 pakje 500 ml. Heinz gezeefde Tomaten
3 EL. Sherry
2 tl. Laos
1 EL. rijstazijn
1 EL. sesamolie
Zest van een +/- halve sinaasappel, LET OP Voorzichtig doseren je gebruikt niet alle Zest.
Een scheutje sinaasappelsap naar smaak
5 EL. basterdsuiker
Eventueel Maizena of Aardappelzetmeel om saus te binden.
Op smaak brengen met:
2 EL. + 2 tl. Sojasaus (bijvoorbeeld Kikkoman)
2 tl. Nampla (vissaus)
2 tl. Gembersiroop
eventueel snufje zout
Bereiding
Meng de geknepen knoflook met de geraspte gember en een paar druppels water en meng tot een pasta.
Verhit de olie in een wok of braadpan en fruit/sudder de zeer fijn gehakte ui op laag vuur 10 minuten of langer totdat de ui verkleurd is.
voeg de knoflook gember pasta toe en fruit/sudder minimaal 5 minuten verder, let op dat de knoflook niet te donker wordt, voeg dan de Laos toe en heel kort laten meegeuren.
Doe dit mengsel in een hoge pan voeg vervolgens alle andere ingrediënten toe en roer totdat een mooie egale saus is ontstaan.
Ik doe altijd een klein gedeelte (niet aalles) van de gezeefde tomaten en bouillon bij het uien mengsel in een maatbeker en met de staafmixer maak ik dit zeer fijn.
(Proef de saus en voeg naar smaak mogelijk wat sojasaus,vissaus, gembersiroop erbij)
Laat de saus enkele minuten zachtjes pruttelen en als nog niet dik genoeg is gebruik maïzena vermengd met wat koud water (papje maken) om de saus te binden. (meestal kom ik uit op 3 EL. Maizena)
Als je de saus wilt invriezen geen aardappelzetmeel gebruiken, die verliest zijn bindkracht in de vriezer.
Laatst bewerkt: