BasBQ
Beef en Steak

RVS roosters - beste manier om te reinigen

Sluysen

Tondelzoeker
Berichten
5
Hallo allemaal

Ik heb mijn kamado intussen al een paar keer gebruikt. Nu vraag ik me af hoe ik best de roosters kan reinigen. Na elk gebruik borstel ik die met een messing borstel, maar alles blijft precies toch vettig

Bij mijn oude barbecook gingen die na elk gebruik in een sopje met dreft en dan met een (ijzer)sponsje goed schrobben. Maar ik lees dat dit niet de beste manier is en de rvs laag van je rooster kan balen

Ik heb bij mijn kamado voorlopig enkel 2 halve maantjes, geen volledige ronde.
Kan dit bv mee in de vaatwas? Wil gewoon het vettige laagje eraf, niet de rvs coating 😝
 
Hallo allemaal

Ik heb mijn kamado intussen al een paar keer gebruikt. Nu vraag ik me af hoe ik best de roosters kan reinigen. Na elk gebruik borstel ik die met een messing borstel, maar alles blijft precies toch vettig

Bij mijn oude barbecook gingen die na elk gebruik in een sopje met dreft en dan met een (ijzer)sponsje goed schrobben. Maar ik lees dat dit niet de beste manier is en de rvs laag van je rooster kan balen

Ik heb bij mijn kamado voorlopig enkel 2 halve maantjes, geen volledige ronde.
Kan dit bv mee in de vaatwas? Wil gewoon het vettige laagje eraf, niet de rvs coating 😝
RvS is geen coating of laagje, maar een staal soort wat niet of nauwelijks roest (kwaliteits gebonden).dit is wat anders dan een stalen rooster met Chrome laagje.
Als je de kamado regelmatig gebruikt hoef je de rooster niet als nieuw te reinigen en is een vettig laagje zelfs wenselijk.
Word het te veel dan even een pizza sessie doen en alles is weer schoon gebrand .
Zelf heb ik nooit mijn roosters in het sop gehad
 
Zou het niet ingewikkelder maken.

Ik borstel alleen en het vuur doet de rest.

Beetje vet helpt ook tegen eventuele roest.
 
Mijn weber rooster heeft het nochthans geen jaar uitgehouden voor er roest opkwam en vroeger deed ik dat ook constant voor die weber en dat was geen rvs en nooit roest gehad. Maar blijkbaar bij hoge temperaturen zien die dingen wel af … tsja waarom koop je een bbq vraag ik me dan af soms. Je wilt ook wel eens hoog gaan. Nuja dit ligt vorral dus aan pizza maken bij mij, aangezien ik daar dikwijls vlot meer dan 400 graden ga en hoger. ondertussen een rooster van onlyfire gekocht iets minder dik maar niks op aan te merken. 2x per jaar effe in een badje en goed laten drogen wat olie op en voor de rest afborstelen als hij nog warm is, ook nog even voor ik er iets opleg en even met wat olie insmeren.

maar wil je echt proper houden 8n het gras leggen en dag nadien afkuisen, dauw haalt er bijna alles af. Dit werkt alleen niet op zeer hete dagen. Dit deed mijn vader al sinds ik klein was. Maarja onze robot rijdt in de avond het gras af dusja
 
Terug
Bovenaan Onderaan