BasBQ
Beef en Steak

Ruzie met deksel van mijn Weber GBS 5775

Wat een gedoe. Je kunt wat modificaties verwachten als je een bbq koopt die te goedkoop was, maar van een weber verwacht je toch dat het in orde is. Gelukkig is de sevice goed, en is het nu bruikbaar. Veel bbq plezier, en dat je deze valse start maar snel kunt vergeten!
 
Beste GuiltyNL.
Is jou ketel wel geheel rond?
Ik heb recentelijk ook weer wat moeten buigen/worstelen met het deksel. Heb vervolgens de bovenzijde van het scharnier iets getordeerd. Past nu weer.
Succes ermee, enne, kolen op dat ding en grillen
 
Hij was niet helemaal rond. Dus ook wat gevochten en gebogen.

Vanavond wat drumsticks gerookt. Entrecote, pepper steak en wat worst. Gaat nu helemaal perfect!
 
Hij was niet helemaal rond. Dus ook wat gevochten en gebogen.

Vanavond wat drumsticks gerookt. Entrecote, pepper steak en wat worst. Gaat nu helemaal perfect!
Dat is hartstikke mooi. Smakelijk.
 
Ik weet het niet, deels wel. Ik vermoed dat het vanuit de fabriek niet helemaal lekker zit met de toleranties van de onderdelen en dat is best zonde.

Als je Googled op dit model, dan vind je verschillende problemen met het deksel en het scharnier. De meeste problemen die gemeld worden is dat het deksel omhoog komt, omdat de veren te sterk zijn. Dat probleem heb ik dan weer niet. Bij mij zakt het deksel prima naar beneden.

Maar dat het scharnier voor mijn exemplaar niet ver genoeg naar beneden geschoven kon worden, waardoor het deksel aan de kant van het scharnier 2 a 3 mm bleef zweven, is natuurlijk wel een misser. Nu ben ik handig en heb ik het juiste gereedschap om die sleuven verder uit te vijlen, maar dit is niet iets wat je wil als je een gloednieuwe barbecue hebt gekocht. Ik ben totaal 6 uren bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen.

Wat me ook opvalt, is dat de onderdelen van het scharnier niet goed genoeg gebogen zijn in de fabriek. Het deel dat op het deksel gemonteerd moet worden, heb ik op de bankschroef bij moeten buigen om hem goed aan te laten sluiten op de ronding van het deksel. Deed ik dat niet, dan stond het beugeltje aan de buitenzijde flink af. Met het vastzetten kreeg ik vervolgens het effect dat - overdreven gezegd - het deksel iets ovaal werd getrokken. Waarvoor de linker en de rechterkant van het deksel (door het trekken) omhoog kwamen.

Datzelfde effect, dus iets ovaal trekken, krijg je ook met de ketel. Het scharnier heeft namelijk hetzelfde probleem. Als je het scharnier vastzet, trekt het aan de ketel, waardoor ook de ketel niet helemaal rond meer is.

Ik heb het gemeten, zonder spanning van de beugel is het deksel netjes rond, hetzelfde geldt voor de ketel. Zodra de beugel en het scharnier vast worden gezet, zijn beide delen niet helemaal rond meer. Het scheelt zo'n 3 millimeter in diameter. Dat lijkt weinig, maar het zorgt er dus ook voor dat de voor en achterzijde ietsje omhoog komen en de linker en de rechter kant ietsje naar beneden getrokken worden.

Ik heb nu dus een deksel dat voor en achter sluit en links en rechts (door het trekken van het scharnier en beugel) iets open staat. Ik heb op het deksel vilt geplakt, maar ik heb nog steeds lekkage (gisteravond getest). Weliswaar minimaal, maar ik denk dat er links en rechts 1 a 2 mm ruimte is en dat is voldoende om een rookgordijn te maken tijdens het roken. :) Zodra ik het scharnier loshaal en het deksel er los op leg, is de lekkage verholpen. Maar ja, zie dan maar eens het deksel eraf te krijgen.

Hoi,

Ik heb het deksel van mijn mt er ook al 3x af gehad. Ik had al het idee dat het deksel ietwat ovaal getrokken werd, maar kon er zo snel niet achterkomen waar het in zit. Als je het scharnier bijbuigt past hij dus beter?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
@Reuvers zient , ja dat was bij mij zeker het geval! Dus zowel het deel bijbuigen dat op het deksel gaat als het deel dat op de ketel gaat. Ik deed de boel stapje voor stapje in de bankschroef met goed resultaat!
 
@Reuvers zient , ja dat was bij mij zeker het geval! Dus zowel het deel bijbuigen dat op het deksel gaat als het deel dat op de ketel gaat. Ik deed de boel stapje voor stapje in de bankschroef met goed resultaat!

Ben er vanmiddag bijna 2 uur zoet mee geweest. Hij past nu beter. Heb het deksel een beetje bijgebogen, hij past nu redelijk, maar hij sluit aan de voorkant nu ‘dieper’ dan aan de achterkant bij het scharnier. Maar ik kan hem niet dieper zetten omdat hij aan de max zit wat de stelgaten aanzit. Lijkt me identiek aan jouw verhaal. Eerst maar met Weber overleggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi ik heb dezelfde bbq en zit met verbazing dit draadje te lezen. Ik heb één van de allereerste van dit type en kan je vertellen dat de deksel bij mij prima sluit. Moet er wel bij vertellen dat de veren omgedraaid zijn en zeker 1.5uur nodig had om de deksel te monteren.
Hoe vreemd is het dan om te horen dat de gaten niet overeen komen en niet sluitend te krijgen. Je zou zeggen dat het stansen van de gate volautomatisch gaat. Bij mij ontsnapt er geen rook rond de rand, alleen wanneer draden van de probes erin steken.
Of er later veranderingen zijn gedaan aan de ketel, daar lijkt het wel op als meerdere het euvel ondervinden. Veel succes, wetend dat Weber er alles aan zal doen om het op te lossen.

Hoi, ik heb de veren ook omgedraaid en ik heb elk filmpje, forum, etc. Geraadpleegd maar ik krijg het deksel niet sluitend. In het begin was de lekkage behoorlijk, nu na poging 3 begint het er op te lijken, maar is nog niet zoals je van een bbq van €350,- mag verwachten. Ik houd je op de hoogte waar Weber mee komt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goed om te lezen dat weber wel zijn best blijft doen. Ik heb eenzelfde bbq aangeschaft met soortgelijke problemen. Het is dat mijn oude instap modelletje ons zoveel plezier heeft bezorgd. Prijs/ kwaliteit verhouding ben ik op dit moment namelijk over dit model nog niet heel erg te spreken. Hopelijk komen wij er ook uit met de vrienden van weber.....
Het rond maken van de BBQ gaan we zeker proberen, hopelijk gaat dat het probleem grotendeels verhelpen👍
 
Djt blijft een interessant draadje. Constructief is dit scharnier een W onwaardig. Van de andere kant, dit werk naar mijn ervaring prettiger dan een los deksel.
Im heb het idee dat deksel etc door gebruik blijft vervormen. Moet mrg ook weer eens ff passen.
En qua degelijkheid van het onderstel is mijn oude w47 beter uitgevoerd.
 
Ik heb ook een nieuwe WMT premium.
Na wat manhandeling van het scharnierplaatwerk, perfect dicht.

Het blijft plooiwerk met zijn eigen afwijkingen, de afwijking van de 4 stiftlassen op het plaatje in de kuip is wel groot.
ce5dbb8f68fcc3419f0d815b0dde9a28.jpg
 
Gewoon vilt ertussen en klaar ;) heb ik op mijn 2 kettles en op de wga ;) gedaan gaat bij een beetje zorg 2 jaar mee houtskool.nl verkoopt het vilt btw
 
Dit lezende zou je je toch afvragen waarom je uberhaupt nog een weber met een scharnier zou kopen ipv gewoon een losse deksel erop te doen....
Dit zou gewoon goed moeten zijn, zoals al eerder werd gezegd: dit verwacht je niet van Weber.
 
Gewoon vilt ertussen en klaar ;) heb ik op mijn 2 kettles en op de wga ;) gedaan gaat bij een beetje zorg 2 jaar mee houtskool.nl verkoopt het vilt btw
Zit er bij mij ook tussen, hij sluit volledig. Maar het uitvijlen van de uitsparingen en het bijbuigen van het scharnier en het rond maken waren bij mij wel nodig.

Ik moet zeggen dat ik het scharnier wel erg handig vind.
 
Zit er bij mij ook tussen, hij sluit volledig. Maar het uitvijlen van de uitsparingen en het bijbuigen van het scharnier en het rond maken waren bij mij wel nodig.

Ik moet zeggen dat ik het scharnier wel erg handig vind.

Het scharnier werkt top, het nadeel is dat de kwaliteitscontrole in massaproductie beter kan, want er zijn mensen die geen gedoe hebben. Heb alleen nog het uitvijlen nog voor de boeg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan