Dit pittig zoet rundvlees maakte ik vandaag in mijn recent gekochte potjiekos. Ik wilde deze in een vuurtje zetten maar helaas regende het bij ons. Daarom maar in mijn BGE gezet en dat werkte prima! Ik bedacht gisteren dat een likeurtje erin misschien wel lekker zou zijn en dat was het! Hieronder het recept en de foto's.
Ingredi?nten:
850 gr riblappen
1 el bloem
4 tenen Knoflook in plakjes
1 Ui in grove stukken
250 ml cola (zonder prik)
4 el Licor 43
2 el balsamicoazijn
3 el ketchup
2 el ketjap
1,5 tl sambal
1 tl paprika chili kruiden
1,5 tl paprika kruiden
Zout en peper
Water
Snij het vlees in grove stukken, bestrooi het met peper en zout en rol de stukken dan door de bloem. Bak het vlees in een braadpan, potjiekos of dutch oven, goed aan zodat het een bruin korstje krijgt. Giet de balsamico over het vlees. Voeg dan de kruiden toe en doe de ui en knoflook in de pan, fruit even aan. Giet daarna de cola en de licor 43 toe en deglaceer de pan hiermee. Daarna de ketchup en ketjap erdoor scheppen en goed mengen. Voeg water toe tot het vlees net niet helemaal onder staat en gaar het geheel, op laag vuur, in ongeveer 3,5 uur gaar en zacht. Wel af en toe roeren en eventueel wat water bijvullen mocht het te droog worden. Mijn man heeft het vlees gegeten met gebakken aardappeltjes en ik heb het verwerkt in een pastasaus. We hebben er van genoten.
Ingredi?nten:
850 gr riblappen
1 el bloem
4 tenen Knoflook in plakjes
1 Ui in grove stukken
250 ml cola (zonder prik)
4 el Licor 43
2 el balsamicoazijn
3 el ketchup
2 el ketjap
1,5 tl sambal
1 tl paprika chili kruiden
1,5 tl paprika kruiden
Zout en peper
Water
Snij het vlees in grove stukken, bestrooi het met peper en zout en rol de stukken dan door de bloem. Bak het vlees in een braadpan, potjiekos of dutch oven, goed aan zodat het een bruin korstje krijgt. Giet de balsamico over het vlees. Voeg dan de kruiden toe en doe de ui en knoflook in de pan, fruit even aan. Giet daarna de cola en de licor 43 toe en deglaceer de pan hiermee. Daarna de ketchup en ketjap erdoor scheppen en goed mengen. Voeg water toe tot het vlees net niet helemaal onder staat en gaar het geheel, op laag vuur, in ongeveer 3,5 uur gaar en zacht. Wel af en toe roeren en eventueel wat water bijvullen mocht het te droog worden. Mijn man heeft het vlees gegeten met gebakken aardappeltjes en ik heb het verwerkt in een pastasaus. We hebben er van genoten.