BasBQ
Beef en Steak

Rundertong

P

Psychoboy

Gast
Een paar maanden geleden kwam mijn neef met het idee om een rundertong op de Q te bereiden. hij had wel eens een heerlijke rundertong in een restaurant gegeten waar hij gewerkt heeft en wilde dit na proberen te maken.
dus zo gezegd zo gedaan. na wat research kwamen we er achter dat er heel veel verschillende manieren geprobeerd zijn maar allemaal niet bijzonder duidelijk wat het resultaat nou werd.

Wij besloten er blind in te stappen met de verwachting dat de tong uiteindelijk in de vuilnisbak zou belanden :-D

Eerst naar de slager voor een Tong en na het betalen van 15euro en een weekje wachten hadden we die.
Deze hebben we 2 dagen in een pekelbadje in de koelkast gelegd en gisteren avond was mijn neef bij mij om het avontuur aan te gaan.

de WSM aangezet met voldoende water in de waterschaal en toen zijn we de tong verder gaan bereiden.

We hebben een pasta gemaakt van ui, klein beetje water met veel bouillon, dragon, salie, tijm, munt, rozemarijn, chilisaus, lemon peper, zout en knoflook.
Dit hebben wij net zo dik gemaakt zodat het net aan door een injectienaald pasten en daarmee de tong om heel veel plaatsen ge?njecteerd.

daarna hebben we de overige pasta op het gedeelte gesmeerd waar vroeger de tong vast zat aan het dier en daarboven op ontbijt spek gelegd en vastgebonden.
(wij wilden de tong eerst Larderen maar de slager vertelde ons dat de smaak van de spek niet in de tong zou trekken dus dit zou zinloos geweest zijn)

toen hebben we de tong op de Q gelegd zonder enig idee op welke temperatuur hij goed zou zijn.
We hebben heel erg veel kersen hout gebruikt om een rooksmaak toe te voegen
na een uur of 2,5 hebben we hem eraf gehaald (60c) en toen probeerde wij hem te pellen. het puntje ging perfect maar de rest moest volgens ons nog langer.
na een uur of 5 was de tong 90c en ging het pellen een stuk makkelijker.

toen was het proeven geblazen. ieder een plakje van een halve cm en onze vrouwen deden met lichte tegenzin (zo leek het) ook mee.

conclusie: de tong was echt bijzonder mals en de onderkant van de tong smaakte naar... ja vlees, niet echt te defini?ren maar de boven kant smaakte exact naar lever. lang niet vies maar ook niet het lekkerste wat ik ooit gehad heb.
Het injecteren, insmeren, het beleggen met spek en het rookhout heeft volgens ons totaal geen resultaat gehad. we hebben geen enkel kruid terug geproefd in de tong. echt he-le-maal niets.
We hebben geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk maar volgens ons is het zinloos geweest.

en dan nu de foto's:



















Het was een bijzondere avond en we hebben erg genoten van dit avontuur. zouden het niet snel weer doen maar voor een keer was het super leuk.
en de tong is niet in de vuilnisbak beland maar gaan we helemaal opeten. Mischien in reepjes door een salade oid
 
Hij ziet er goed uit.

Dat het kruiden geen effect meer heeft gehad is logisch. Kruiden en andere smaken trekken met het zout mee door de celwanden. Zonder zout zul je het nooit in de cellen krijgen. Jullie hebben eerst het zout erin laten trekken en daarna geprobeerd het nog te kruiden.
Je moet van te voren een pekel maken met daarin alle kruiden die je wilt gebruiken. Dit aan de kook brengen zodat alles goed zijn smaak afgeeft aan de pekel. Dan af laten koelen en de tong er een week inleggen.
 
Ziet er zeker goed uit!! Ik denk alleen dat ik er hier niet mee aan moet komen!! :-S :| :-S
 
Ziet er wel heel lekker uit, vroeger aten wij thuis met de kerst altijd rundertong met madeirasaus.
lijkt heel veel op beenham, heerlijk
 
Gelukkig zie ik de foto's wel.
Mooi project
 
Het vel zit nog om de tong op de Q. Dat kan ik me niet van vroeg?h herinneren.
Volgens mij moet het vel er toch af voordat je het bereid?

Leuk project!
Als het naar lever/tranig smaakt is de kerntemperatuur te hoog geworden.
 
Er staat mij iets bij dat je tong eerst moet koken waarna je hem kunt pellen en daarna verder bereiden...ik zoek het voor je op ik heb nog een warenkennisboek liggen van mijn koksopleiding
 
Altijd leuk om dit te vergelijken met het project van Bert.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/rund/gerookte-rundertong/
 
Als ik zoiets zou gaan klaarmaken, zouden de dames het huis uit vluchten.
 
We hebben inderdaad veel recepten gevonden waarbij de tong eerste gekookt moest worden maar dat wilde we juist niet. alles moest op de Q vonden wij.
Dat pellen kan eigenlijk pas makkelijk als hij op de Q heeft gelegen (of gekookt is) want eerder laat het vel niet goed los en is het een bijna onmogelijke klus
 
Stoer project! Van je probeersels leer je het meeste. LEUK
 
Heb dit 2 maand geleden nog bereid bij de weber workshop in joure.
Daar werd inderdaad eerst de tong gekookt (met allemaal groente etc.) Toen gepeld en daarna pas op en wsm gelegd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan