BasBQ
Beef en Steak

Runderrib? II

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
een tijdje terug alweer kocht ik bij de slager runderrib, en die heb ik op de bbq indirect  langzaam willen garen.

IMG_20151205_103021.jpg


IMG_20151205_103036.jpg


de bbq was ongeveer 120-140 graden, ik had alleen peper den zout toegevoegd en heb een paar keer gesprayd met worchester oplossing. het zag er aardig uit allemaal en na een tijdje begon het vlees verder van het bot weg te trekken. het vlees lag er toen echt al uuuuuuuren op, misschien wel zes uur.

IMG_20160110_223857.jpg


ik heb er een beetje met een sateprikker in geport, maar het was echt heel stug. inmiddels hadden we honger en dus, helaas, heb ik sloppy joes gemaakt voor het diner.
de ribben heb ik met wat extra vocht ingepakt en in een 120 graden oven gelegd.

IMG_20160110_181945.jpg


IMG_20160110_223756.jpg


een tijdje terug maakte ik paprikapoeder volgens het recept van de keuringsdienst van waarde, omdat ik een grote zak paprika's had liggen die overrijp waren. ik heb geel en rood paprikapoeder gemaakt. dat smaakte z? goed, dat ik me afvroeg hoe zelfgemaakt uienpoeder dan zou smaken. ik gebruik nooit uienpoeder in rubs en sauzen omdat ik het nooit in huis heb. ik heb wel uien en die gooi in bijvoorbeeld in saus of wrijf ik over een stuk vlees voor de rub erop gaat. omdat het zo simpel is om te maken (gewoon snijden en drogen in een lauwe oven, en dan verpulveren tot poeder) heb ik het eens geprobeerd tijdens de low en slow sessie.

WP_20160109_001.jpg


WP_20160109_005.jpg


de knoflook kleurt groen, iets met zwavelverbindingen ofzo. het poeder is wel mooi gewoon cr?me kleurig. het ruikt veel sterker en voller dan uit de winkel en, de smaak is ook anders. ik heb het naast elkaar geproefd en mijn gekochte poeder is bitterder. de vraag is natuurlijk hoe de smaak zich houdt na een tijdje.

WP_20160110_001.jpg


WP_20160110_002.jpg


de ui is iets minder fijngemalen, dat schijnt beter te moeten wezen.

oh ja, waarschuwing, als je de knoflook in je oven droogt, ruikt je hele huis en eventueel dat van je boven-, onder- en andere buren een dag of twee naar knoflook! als je de deur uitgaat ruik je zelf ook naar knoflook  :D

terug naar de ribben. ook na een paar uur in de oven waren ze nog niet zacht. met stoofvlees heb ik wel eens gehad dat het te heet geworden is en dan taai wordt. als je het dan laat afkoelen en de volgende dag opwarmt, is het vlees alsnog zacht. ik dacht dat er misschien zoiets gebeurd was tijdens het garen op de bbq dus ik heb het uitgezet en een nacht laten staan. de volgende dag zachtjes opgewarmt, nog steeds taai. het vlees had nu alles bij elkaar minimaal 10 uur gegaard, de kern was 90 geweest, het vlees was van het bot getrokken.

ik heb toen het vlees van het bot gesneden en met barbecue saus weer in de oven gezet, het rook fantastisch en de smaak was ook heel goed, heel sterke rundsmaak, maar gewoon taai als stoofvlees dat nog niet gaar is. na nog eens 3 (!) uur was het vlees dan eindelijk zacht. ik heb er bonen bij gegooid en we hebben er heerlijk van gegeten.

maar, waar het nou aan gelegen heeft? ik ga dit stuk in elk geval niet nog een keer kopen voor op de bbq. het vlees was ook mager, misschien dat het daar aan lag of aan de vliezen die ik binnenin tegenkwam. binnenkort ga ik eens short ribs halen om het verschil te proeven.
 
Ik vind de runderribben er wel geweldig mooi uitzien. Ook de uienpoeder ziet er goed uit.


Wat een run zeg. Ik heb ooit iets gelezen dat er zoiets bestaat als "eigenwijs" vlees. Je kunt soms een stuk hebben dat gewoon niet doet wat het moet doen. Ik weet niet of het echt bestaat. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt.
 
Het ziet er echt super uit, jammer dat het vlees niet echt mals wilde worden. Kruiden zien er ook top uit.
 
Ziet er allemaal top uit! Jammer dat het tegenviel
 
Nou uiteindelijk was het dus wel echt lekker toen het eindelijk mooi gaar was... De smaak was top.

Eigenwijs vlees? Dat is zeker voor eigenwijze mensen ofzo =))
 
Marieken zei:
Eigenwijs vlees? Dat is zeker voor eigenwijze mensen ofzo =))

Ow, zo zit dat...  dat verklaard veel...  :-O :D
De rib ziet er trouwens super uit. 
 
Ziet er top uit, gaaf ook die eigen kruiden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan