BasBQ
Beef en Steak

Runder Riblap

T

th0m

Gast
Hoi Allen,

Onderstaande heb ik een tijdje geleden al eens gemaakt, maar smaakte zo goed dat ik het graag wil delen.

Runder Riblab
Voor dit recept heb ik inspiratie opgedaan van diverse koks / recepten. Ik kan dus niet claimen het te hebben bedacht of uitgevonden.

Brine / Marinade:
0.5 Liter Cola
4 tenen knoflook

Ik heb de complete riblap van ongeveer 10cm in 4 stukken gesneden en een dag van te voren in de Cola / knoflook marinade gezet. Mooi om te zien hoe de zuren in de cola het bindweefsel hebben aangetast. Volgende keer gebruik ik gewone Cola ipv Zero. Ik denk dat de suikers voor een mooier effect kunnen zorgen dan de aspertaan.

Op de BBQ
Na dat ik de riblappen droog gedept had, heb ik ze indirect op de Weber gelegd. Regelmatig heb ik wat rookhout toegevoegd, appel in mijn geval. Bij 70 graden (+- 2 uur) heb ik het geheel van de bbq naar een stoofpan overgebracht. Dit zal ik de volgende keer mischien wat eerder doen.

Stoven
1 ui
1 tomaar
1 teen knoflook
2 snee brood besmeerd met mosterd
wat zout
250ml Rode wijn, Los Pinos, mooie donkere op eikenhout gerijpte spaanse wijn.

Ui, tomaat, en knoflook in roomboter aangezet, vlees er op en het geheel afgeblust met de wijn. Het brood met mosterd er bij in en ongeveer 3 uur zachtjes laten prutelen. Bij gebrek aan een BBQ pan, heb ik dit gewoon binnen gedaan.

Eindresultaat
Een enorm mooi, zacht en smaakvol stuk vlees met heerlijke vetrandjes en een dikke saus! De volgende keer snij ik de stukken nog wat dikker om een wat grover geheel te krijgen. PS, de zelgemaakte vlaamse frieten en mayonaise zijn ook zeer goed bevallen.

De foto's (telefoon kwaliteit)

Zoals het stuk van de slager kwam:
Riblap2_zps3f996117.jpg


Riblappen na het opdelen:
riplap3_zpse659ba49.jpg


In de Cola Zero marinade:
riblap4_zps96aa3572.jpg


Na de marinade, je ziet dat het al uit elkaar begint te vallen:
Riblapnacola_zps0b067d68.jpg


Op de BBQ:
Riblapbbq_zps67130f33.jpg


In de pan:
Riblapnabbq_zps49aec8d2.jpg


Lekker smoren:
Riblapsmoren_zpsb85024f2.jpg


En het eind resultaat:
Riblapklaar_zps45ffbbd0.jpg
 
Mooi stukje vlees.

Echter de overweging om dit na de BBQ te stoven kan ik niet goed plaatsen.

Is dit een smaakvollere methode dan het vlees op de BBQ te houden en frequent moppen?
 
th0m zei:
Volgende keer gebruik ik gewone Cola ipv Zero. Ik denk dat de suikers voor een mooier effect kunnen zorgen dan de aspertaan.

Nooit, maar dan ook nooit met zoetstof gesuikerde frisdrank voor zoiets gebruiken. Bij verhitting worden dat kankerverwekkende stoffen!

Aparte bereiding! Ik denk dat ik het gewoon aan ??n stuk had gelaten en er dan een soort pulled beef van had gemaakt. maar dit ziet er ook lekker uit!
 
In pricipe zou riblap als stoofvlees geclasificeerd worden. Het heeft dus lange tijd op lage temperatuur nodig om bindweefsel om te zetten. Je zou dit inderdaad mischien wel op de Q kunnen doen, maar ik wilde graag een lekkere stofpotsaus hebben. Ik denk overigens, dat ik de stukken in alu folie zou hebben gepakt, net zoals bij de middelste fase bij 321 ribben.

 
noskos zei:
Nooit, maar dan ook nooit met zoetstof gesuikerde frisdrank voor zoiets gebruiken. Bij verhitting worden dat kankerverwekkende stoffen!

Dit is wat discutabel, ik citeer een kennis:

Niks mis met aspartaam - tenzij je fenylketonurie hebt. Wat wel een probleem met aspartaam is is dat het niet hittestabiel is, en dus niet als zoetstof gebruikt kan worden in warme bereidingen - als het uit elkaar valt is de zoete smaak nl. verdwenen. Je kunt aspartaam dan ook niet gebruiken om baksels te zoeten.

Volgens bijvoorbeeld http://objectief.be/E951-aspartaam.html is het afbraak product van Aspartaam, diketopiperazines kankerverwekkend. Maar diketopiperazines zijn afbraakproducten van alle peptiden/eiwitten (niet alleen van aspartaam), en zijn niet kankerverwekkend, komen veel in de natuur, in voedsel, en in-vivo voor (zie bv ook http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0300483X81901190)

Ik ga overigens geen " zero" of "light" gebruiken voor een volgende versie. Ten eerste omdat ik graag de suikers wel op het vlees wil hebben en ten tweede om geen overbodig risico te lopen.


 
Wel mooi dat je dat rookrandje nog ziet na het stoven.
 
Het klinkt gewe,dig runderlappen op de q, maar is de do daar niet geweldig voor :)
 
Riblappen zien er goed uit en een lekker sjuutje erbij.
 
To do hier en met mijn verjaardag op komst zie ik en DO aankomen. Lekker lekker lekker

Ps
Stukje ontbijtkoek in de stoofpot of op het laatst een klein stukje pure chocola bij de saus.

Ow man ik kwijl het uit hier ;)
 
Ga ik vandaag enigzins aangepast maken. Ik heb de riblappen in blokjes van 3 cm gesneden en in de cola met knoflook gelegd. Gaat straks met rode wijn, ui, tomaat peper, zout en kruiden in een skillet de WSM in. Temperatuur rond de 100 graden. Zal wel een tijdje duren. Aan het eind nog wat ontbijtkoek toevoegen. Experiment dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan