BasBQ
Beef en Steak

Rund: Mijn moeders Goulash

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_0006.JPG

Hierbij het recept van mijn moeders Goulash naar recept van de Oostenrijkse Joodse familie Kellerman
aangepast voor de BBQ
  • 100 gr. gerookte plakjes ontbijtspek.
  • 25 gr. boter.
  • 800-1000 gr. riblappen.
  • 250 gr. uien. (gesnipperd gewogen)
  • 1 blik ontvelde tomaten, Heinz 400 gr.
  • 70 gram tomatenpuree (= 1 klein blikje of uit een tube)
  • 2 rode paprika’s
  • Zout, peper of ½ - 1 runderbouillonblokje, of 2-3 Maggi blokjes (die vierkantjes)
  • 2 eetlepels paprikapoeder (1 tl. Pimenton de la Vera dulce en 5 tl. Gewone Milde Paprikapoeder)
  • 1 EL. kummel (karwijzaad)
  • 3 laurierblaadjes
  • 2 uitgeknepen teentjes knoflook
  • 1.1/2 - 2 flesjes (30 cl.) Heineken Oud Bruin *) / Alfa Donker Bruin of Grimbergen Dubbel bier
  • 1 - 2 tl. Bruine Basterdsuiker (bij gebruik van Oud bruin/Alfa Donker bruin bier meestal niet nodig)
*) Heineken Oud Bruin wordt niet meer gebrouwen

Steek de BBQ aan voor direct en indirect bereiden. (200 gr. C)
Kruid de riblappen met flink Zout en Peper bestrijk ze eventueel met plantaardige olie
en zet ze apart om straks te grillen.

Blaker de Paprika’s boven direct vuur ongeveer 5 minuten per zijde, dit kan dus totaal 15 tot 20 min duren.
Haal de paprika’s van de BBQ laat een minuutje afkoelen en doe ze in een ziplock zakje.
(Op deze manier is het vel straks makkelijker te verwijderen)
Laat verder afkoelen en ontdoe de paprika’s van vel en zaad. En snijd ze in dunne reepjes en daarna in kleinere stukjes en zet apart.

Leg de plakjes ontbijtspek op een bakplaat met eventueel bakpapier of op een geperforeerde aluminium grilschaal en zet deze indirect op de BBQ bij 200 gr.C. voor 15 – 20 min. tot ze mooi goudbruin zijn, halverwege de tijd eventueel de plakjes keren.

Haal ze van de BBQ snijd ze in kleine stukjes en zet apart.

Gril de Riblappen boven direct vuur op de BBQ tot ze mooi bruin zijn, ongeveer 5 min per kant. Laat afkoelen in alu folie en snijd ze in blokjes, zorg dat je zoveel mogelijk lekvocht opvangt om straks samen met de blokjes vlees aan de saus toe te voegen.

Fruit/sudder de gesnipperde uitjes in de boter op laag vuur in een koekenpan (of stoofpan) knijp er na ongeveer 5 minuten de knoflook bij en sudder verder, voeg na 10 minuten de gesneden paprika toe en het Paprikapoeder en het karwijzaad en de tomatenpuree en sudder nog 5 minuten verder.
(Met deze laatste stap ontzuur je meteen de tomatenpuree)
de suiker toevoegen aan het uien paprikamengsel even doorscheppen/doorwarmen

Doe dit geheel over in een stoofpan en zet apart.

De bliktomaten met een blender of staafmixer pureren, vervolgens de gepureerde bliktomaten, de stukjes ontbijtspek en de laurierblaadjes toevoegen aan het uien paprikamengsel. Voeg de blokjes vlees toe met het lekvocht, het bier langs de rand erbij schenken.
Op smaak brengen met de bouillonblokjes (of zout en Peper).

Temper de BBQ temperatuur tot ongeveer 130 gr. C

Laat de Goulash 4 uur gaar sudderen in de BBQ op ongeveer 130 gr. C. met het deksel op de pan,
totdat het vlees zacht is.

Onze voorkeur heeft het om deze stoof 1 dag van tevoren te maken dan is hij nog lekkerder.

Wij eten hem met gekookte rijst en een flinke pluk rauwe zuurkool (op kamertemp) of met een flinke lik Piccalilly

DSC_9974.JPG


DSC_9978.JPG


DSC_9994.JPG


DSC_9998.JPG


DSC_0003.JPG
DSC_0016.JPG
 
Stevige stoofpot Ewald, lekker (y)
 
Hij staat met stip bovenaan op de todo-lijst. Bedankt voor het delen ;)
 
Bedankt voor het delen Ewald. Hier gaan we heel snel van smullen. En we gaan er zeker de zuurkool bij proberen. Heb je nog tips voor een goede zuurkool?

Voor een mooie voorraad kunnen de ingrediënten dan verdubbelt worden? Z’n mooie pot eten moet je immers delen
 
Beetje vroeg nog maar krijg er wel trek van!
 
Bedankt voor het delen Ewald. Hier gaan we heel snel van smullen. En we gaan er zeker de zuurkool bij proberen. Heb je nog tips voor een goede zuurkool?

Voor een mooie voorraad kunnen de ingrediënten dan verdubbelt worden? Z’n mooie pot eten moet je immers delen

Zuurkool zelf maken (fermenteren) is echt superlekker, binnenkort gaan we weer kruidenzuurkool maken dan wordt het namelijk op de kamer waar ik de potten neerzet gemiddeld 17 graden wat ik een mooie fermenteer temperatuur vind.
de pakjes in de super zijn goed te doen maar uit het vat bij de groenteboer vaak beter.
Maar bij gebrek vind ik Piccalilli ook erg lekker, liefst Engelse maar die van Kuhne is ook niet verkeerd.

Dubbele portie is altijd beter. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Zuurkool zelf maken (fermenteren) is echt superlekker, binnenkort gaan we weer kruidenzuurkool maken dan wordt het namelijk op de kamer waar ik de potten neerzet gemiddeld 17 graden wat ik een mooie fermenteer temperatuur vind.
de pakjes in de super zijn goed te doen maar uit het vat bij de groenteboer vaak beter.
Maar bij gebrek vind ik Piccalilli ook erg lekker, liefst Engelse maar die van Kuhne is ook niet verkeerd.

Dubbele portie is altijd beter. ;)
Ja euh, jij houdt me aan het werk...

Goed plan om dat ook hier weer eens op te pakken. Kimchi is ook zo super lekker uit eigen brouwsel
 
Ja euh, jij houdt me aan het werk...

Kimchi is ook zo super lekker uit eigen brouwsel

Yep, maar wel die van Tante Miho, dat is een eenvoudige zeer smakelijke.
die blikjes uit de supermarkt vind ik helemaal niks, doen ze suiker bij, veel te zoet, bah.

 
Dat lijkt mij erg lekker alvast gekopieerd dus bedankt voor het delen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik ga hem zondag maken! Dat wordt tevens mijn eerste DO ervaring 🤞🏻 Wel een vraagje: het sudderen van enkele uren, is het daar belangrijk om de deksel op de pan te hebben (of juist niet)?
 
Ik ga hem zondag maken! Dat wordt tevens mijn eerste DO ervaring 🤞🏻 Wel een vraagje: het sudderen van enkele uren, is het daar belangrijk om de deksel op de pan te hebben (of juist niet)?
Zoals met alle stoofschotels, ja absoluut, deksel op de pan, heb het voor de duidelijkheid aan het recept toegevoegd
 
Ewald +1

Wil je geen rooksmaak toevoegen, dan kun je het beste de deksel erop doen.
Als je rooksmaak wil toevoegen; dekseltje eraf laten (en een blokje rookhout in de kooltjes uiteraard ). Er verdampt dan wel meer vocht en dat moet je vaak even aanvullen.
 
Laatst bewerkt:
Ewald +1

Wil je geen rooksmaak toevoegen, dan kun je het beste de deksel erop doen.
Als je rooksmaak wil toevoegen; dekseltje eraf laten (en een blokje rookhout in de kooltjes uiteraard ). Er verdampt dan wel meer vocht en dat moet je vaak even aanvullen.

Ik ben heel zuinig met rookhout, en in dit recept wil ik het origineel zoveel mogelijk behouden, dus geen rookhout.
Stoven doe ik altijd met de deksel op de pan, als je de deksel niet op pan doet is het m.i. geen stoven meer.;)
 
Ewald... Vandaag ook gemaakt. Tranen in mijn ogen wat lekker. En dan de belofte dat hij morgen nog lekkerder is! Prachtig recept! Merci!
 
Ewald... Vandaag ook gemaakt. Tranen in mijn ogen wat lekker. En dan de belofte dat hij morgen nog lekkerder is! Prachtig recept! Merci!

Geniet ervan en graag gedaan.(y)
 
Ik ben heel zuinig met rookhout, en in dit recept wil ik het origineel zoveel mogelijk behouden, dus geen rookhout.
Stoven doe ik altijd met de deksel op de pan, als je de deksel niet op pan doet is het m.i. geen stoven meer.;)
Tussenoplossing kan ook. Eerste half uurtje met rookhout en deksel eraf, daarna deksel er op.
 
Deze ga ik zeker eens maken Ewald! Lijkt me een topper!

Één ding valt me wel op; als het naar recept is van een Joodse familie is de ontbijtspek er zeker later bijgekomen? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan