BasBQ
Beef en Steak

Rub: Chinees 5 Kruidenpoeder (5 spice)

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
5spice.jpg

Chinees 5 kruidenpoeder

8 Steranijs, geroosterd en gemalen 12 gram afwegen om te malen = 1 el. gemalen
1 el. gemalen Szechuan Peper korrels = 9,5 gram afwegen om te malen = 1 el. gemalen of Zwarte Peper korrels, geroosterd en gemalen;
1 el. Gemalen Kaneel, (gemalen afmeten)
1 el. Gemalen Venkelzaad, (gemalen afmeten)
1/2 tl. Gemalen Kruidnagel, (gemalen afmeten)

Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar Szechuan Peper.


Rooster de Peperkorrels en de Steranijs Apart! 1 tot 2 minuten in een droge hete koekenpan
De peper gaat namelijk harder dan de steranijs en kan snel verbranden.
Maal de Peperkorrels en de Steranijs in een vijzel, koffiemolen of keuken machine tot een fijn poeder;
Breek de Kaneel stokjes in kleine stukjes, en maal in een vijzel, koffiemolen of keuken machine tot een fijn poeder;
Maal respectievelijk de Kruidnagel en de Venkel zaadjes tot een fijn poeder;
Meng de vijf kruiden bij elkaar en maal het geheel nogmaals tot een mooi egaal poeder is ontstaan.
Droog, donker, koel en goed afgesloten opbergen. Blijft weken goed, je eigen gemaakte super poeder zwakt daarna af naar "winkel-kwaliteit".
 
Laatst bewerkt:
Heb deze al eens gemaakt! Erg lekker. Mooi receptje!
 
vanmiddag gemaakt, en vergeleken met het potje uit de winkel, behalve dat het kruidnageltje in dit 5 kruiden receptje erg lekker uitkomt, is door het even roosteren de smaak veel intenser.
Je hebt mij overtuigd Ewald, vers is veel lekkerder en die paar minuten om het te maken is de moeite meer dan waard
;) ;)
grtzzz...  Pieter
 
structor zei:
Gaat weer op de todo, sinds jij hier bent is mijn todo lijst echt verviervoudigd!
Zegt iemand die mijn todo lijst ook niet echt heeft laten slinken :p

Maar deze gaan we ook maar eens doen.
 
De lekkerste Eend (Peking Eend) die wij ooit heb gegeten was bij Nam Kee in A'dam Chinatown.
De 5 spice die zij gebruiken bevat beduidend meer kruidnagel, misschien dat ik hem eens ga maken met 1tl. kruidnagel ipv. 1/2tl.
 
Terug
Bovenaan Onderaan