BasBQ
Beef en Steak

Roostertemperatuur voor stoofpotje

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik heb een klein stoofpotje gehad van gietijzer dat ik op de BBQ wil gaan gebruiken. Ik wil er een keer goulash in maken of een smoortje of zo.

Kan iemand me aan een richttemperatuur voor de BBQ helpen? Op het fornuis laat je zoiets zachtjes sudderen, maar ik heb geen idee welke temperatuur de BBQ moet hebben om ditzelfde effect te bewerkstelligen.

Ik hoop dat er mensen hier al ervaring mee hebben?
 
Leuk om te weten, blijf je even volgen. :-?
 
Ik houd de kamado op zo'n 110 a 120. Werkt prima.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Je zou ook de pan op 2 stenen kunnen zetten. Door er briketten onder te schuiven/weg te halen regel je de hoeveelheid warmte die nodig is om het te laten sudderen
 
Aan een driepoot boven een fikkie is ook een aanrader, heeft charme.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
TepZeppi zei:
Aan een driepoot boven een fikkie is ook een aanrader, heeft charme.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Charme , echt wel. :D
Dus heel leuk om te doen, fikkie stoken is altijd al een hobby van me geweest.
Wij hebben dit nog niet geprobeerd op deze manier en ik vraag me af hoe je bij een dergelijke constructie de temperatuur gedurende de gaartijd van het vlees een beetje kan beheersen :-?
 
Wordt het te warm, ketting inkorten, koelt het te veel af, ketting langer maken. Dus via de afstand tot het vuur regelen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
TepZeppi zei:
Wordt het te warm, ketting inkorten, koelt het te veel af, ketting langer maken. Dus via de afstand tot het vuur regelen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Had ik niet opgekomen,'k zag me al met blokken brandend hout slepen. :D
Maar hoe simpel kan het zijn. :)
Dank voor je uitleg.
 
Maakt niets uit, want je stoofpotje kookt toch bij 100 graden (iets meer door de zware deksel).. of het nou 120, 180 of 200 graden is, de temperatuur van de stoofpot en inhoud kan niet hoger worden..

Ik zet hem altijd op de platesetter (vlees aanbraden direct op de kolen) bij 180 graden. Zit de inhoud wat sneller op 100 graden..
 
Holkers zei:
Maakt niets uit, want je stoofpotje kookt toch bij 100 graden (iets meer door de zware deksel).. of het nou 120, 180 of 200 graden is, de temperatuur van de stoofpot en inhoud kan niet hoger worden..

Ik zet hem altijd op de platesetter (vlees aanbraden direct op de kolen) bij 180 graden. Zit de inhoud wat sneller op 100 graden..
Klopt, maar ik wil stoven en niet koken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan