BasBQ
Beef en Steak

Roomborstplaat

IMG_2357.JPG


Ingredienten:

IMG_2335.JPG


- 200 gram kristalsuiker
- 80 gram slagroom
- 40 gram water
- merg van 1 vanillestokje
- 40 gram fondant (te koop bij taartwinkels)

Werkwijze:

Kook de kristalsuiker, slagroom, water en het merg van de vanille in een hoge pan aangezien het volume kan verviervoudigen.

IMG_2338.JPG


Verhitten tot 115 Celcius. De wanden van de pan schoonhouden met een nat kwastje.

IMG_2346.JPG


Doe de fondant in een schaal.

IMG_2340.JPG


Voeg hieraan de hete suikerstroop toe en roer het geheel een paar minuten goed door.

IMG_2347.JPG


Vul de borstplaatvormen op vochtig gemaakt bakpapier.

IMG_2348.JPG


Laat afkoelen en verwijder de vormen.

IMG_2354.JPG


Dit recept is van Cees Holtkamp.

Bedankt voor het kijken.

 
Ik wilde dit nu al lezen omdat ik vanmorgen bosrtplaat heb (gepoogd) te maken alleen stolt het niet goed...
Temperatuur van de suiker heb ik goed gedaan alleen kwam in mijn recept geen fondant of water voor misschien ligt hier de sleutel? verhoudingen komen overeen met het recept wat ik had gevonden. Ook heb het geheel lang en goed door geroerd.
 
Ik heb ook recepten zonder water en die lukken ook. Zal ze eens opzoeken.
 
Fondant hebben ze zeker op de bakkersafdeling van de Sligro, heb ik het vrijdag nog zien staan.
 
En hoe smaakt het?!?
 
Hemels, de suiker is in zijn geheel opgelost, het stolt vlug en als je het eet smelt het op je tong.

Van de week ga ik mokka borstplaat maken :)
 
Als ik vandaag fondant kan kopen,ga ik ze ook maken.
 
Ben helemaal gek van mokka, je weet waar ik woon?
 
Ziet er heerlijk uit Frits, van de week nog ff fondant halen hier bij de Emté en dan ook maar eens proberen.
 
Net even borstplaat gemaakt voor Sinterklaas vanmiddag. Deze keer twee smaken, vanille en koffie.
Koffie smaak maak je door een beetje oploskoffiepoeder door het startmengsel te doen.

foto.JPG
 
ziet er geweldig uit Frits, petje af
 
Dank je Leo, het stelt echt niks voor als je een suikerthermometer hebt en borstplaatvormen ;)
 
Frits zei:
Dank je Leo, het stelt echt niks voor als je een suikerthermometer hebt en borstplaatvormen ;)

een suiker thermometer? nog nooit van gehoord
 
Leo een suiker thermometer heb je hierbij nodig omdat je het moet verwarmen tot 115 C.

Dat kan je ook met een thermopen doen maar dan je moet dan zeker zijn dat de voeler de bodem niet raakt want dan meet je verkeerde waardes.

Een suiker thermometer is zo gemaakt dat als hij op de bodem staat de voeler daar geen contact mee heeft.

Ook zit er geen kwik in, ook niet verkeerd ;)

Bij die van mij staan nog wat extra markeringen voor verschillende soorten suikerwerk.

150229.jpg


kosten rond de dertien euro.
 
Ga ook maar eens kijken voor een suikertermometer,ik denk dat het de laatste keer fout is gegaan met de temperatuur.
 
weer wat geleerd, dank je wel frits
 
Even wat aanvullingen/tips buiten het seizoen  ;)


Vochtig papier gebruiken (is ook aangegeven), zet het bakpapier gerust in een bak water. Even uit laten lekken / uitschudden zodat er geen druppels water meer aan zitten en zo gebruiken. Te droog papier geeft witte vlekken op je borstplaat. Te nat papier zorgt alleen dat je borstplaat iets langer moet drogen.


Als je geen fondant hebt, kun je ook goed gezeefde (hoe fijner de zeef hoe beter) poedersuiker gebruiken.


Een houten pollepel (zonder bijsmaken), is zeer geschikt voor het mengen van borstplaat. Tijdje van tevoren in water zetten, zodat hij verzadigd is met water.


Als de temperautuur per ongeluk een paar graden te ver doorschiet, een scheutje water erbij doen en opnieuw op de juiste temperatuur laten komen. De eindtemperatuur bepaalt de hardheid van je borstplaat (de hoeveelheid vocht die erin zit wordt bepaald door de kooktemperatuur).
 
Heb ik van het weekend ook gemaakt, heerlijk!! Bedankt voor de vormpjes Frits!

borstplaat.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan