BasBQ
Beef en Steak

Rookworst

 

Gavjow

Kooltjesharker
Berichten
102
De tijd is weer gekomen om te beginnen aan de winterse kost.
Andijvie stamppot, boerenkool en misschien binnenkort zelfs snert!
Dus wat heb je dan op voorraad nodig.
Je raad het al, ROOKWORST.

Vandaag als eerst even naar de slager geweest en er stond op het boodschappenlijstje.

1150gr varkensnek
650 gr rugspek
200gr hamlap

Overige ingrediënten:

200gr ijswater (voor farce met de hamlap)
45gr colorozo
5gr foelie
5gr zwarte of witte peper
2gr nootmuskaat

26745bd09cc491d810d2b35087bc5fb5.jpg

6e3eb4a3ef554e6527649c28b137ed95.jpg

34e902dbf54cadf5ca3bd4ac90763575.jpg

7 mooie rookworsten nu eerst even te drogen gelegd in de koelkast voor 24 uur en morgen lekker in de pecan-kersen-appel rook voor 3 uurtjes op 80 graden.

De sessie en het resultaat volgt nog.

1e0b4b8c17e4235653c2c7a76f66e1f7.jpg


058ed757546d3b8fd2a64bac6df6a575.jpg

ea74410b5e348619c8a4beb8f5c403f9.jpg


Het resultaat na 3 uurtjes roken.
Volgende keer ietsjes langer laten drogen zodat ze iets donkerder kleuren.
De rook zit er goed in
 
Laatst bewerkt:
zelfgemaakte worst is zooo lekker
en deze zien er errug goed uit
 
Dat lijkt mij ook lekker toch ook maar eens mee aan de gang


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Dat lijkt mij ook lekker toch ook maar eens mee aan de gang


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Een setje om worst te maken is echt niet duur. Zou het absoluut doen.
Nu had ik iets te kort laten drogen. Volgende keer iets langer zodat ze net wat meer kleur pakken. Maar geur/smaak zijn gruwelijk lekker.
 
Ziet er echt geweldig uit zeg. Staat ook nog hoog op mijn todo lijst. Toch maar eens zoeken naar een startersetje. 😊
 
Ziet er echt geweldig uit zeg. Staat ook nog hoog op mijn todo lijst. Toch maar eens zoeken naar een startersetje.

Voor €100 heb je al een kenwood vleesmolen op Bol. Ik Zou het absoluut doen het is echt super lekker! Je kan eindeloos variaties maken met verse en gerookte worsten.
 
Was al aan het kijken naar een handmolen. Nog redenen (behalve tijdswinst) om voor een electrische ipv handmolen te gaan?
 
Was al aan het kijken naar een handmolen. Nog redenen (behalve tijdswinst) om voor een electrische ipv handmolen te gaan?

Je hebt raakt minder vermoeid en je kan je concentreren op je vulling. Als ik ergens een hekel aan heb is luchtbellen in mijn worsten. Waar lucht zit daar zit geen vlees.
Je hebt ook nog een vulbus nodig en dat zit bij zo een molen er vaak al bij. Dus zoveel duurder dan een elektrische is het niet.
Het gaat vele malen sneller vind ik.
Met koelen en schoonmaken etc. erbij ben ik met ruim 2kg worst 4 uurtjes bezig.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig te zien hoe je dat klusje geklaard hebt. Complimenten!

en als je het over een lekkere wintermaaltijd hebt, probeer eens bonensoep! Heerlijk!
 
Geweldig te zien hoe je dat klusje geklaard hebt. Complimenten!

en als je het over een lekkere wintermaaltijd hebt, probeer eens bonensoep! Heerlijk!

Dankjewel! Bruine bonensoep met spekjes en een rookworst is ook favoriet. Je gaat er alleen zo van meuren haha.
 
Dankjewel! Bruine bonensoep met spekjes en een rookworst is ook favoriet. Je gaat er alleen zo van meuren haha.
Klopt inderdaad, maar dat is het meer dan waard.
binnenkort maar eens op de Q proberen te maken....
 
Je hebt raakt minder vermoeid en je kan je concentreren op je vulling. Als ik ergens een hekel aan heb is luchtbellen in mijn worsten. Waar lucht zit daar zit geen vlees.


En dat is zonde
 
Terug
Bovenaan Onderaan