BasBQ
Beef en Steak

rooksnippers toevoegen in Kamado Joe.

joeroen

Tondelzoeker
Berichten
14
Ik ben nog maar kort in het bezit van m'n Joe classic II sindsdien stook ik 'm dagelijks op.

Waar ik tegen aanloop is het moeizame toevoegen van houtsnippers.  Ik bbq meestal indirect en heb dan de 2 halve stenen op de laagste stand liggen met het rooster ter hoogte van de rand van de onderzijde.

Nu is het elke keer: vlees eraf, rooster eraf, stenen opschuiven, snippers toevoegen en alles weer terug.

Nu met een slowsessie bezig met cherry ribs en vroeg me af of er een handigheidje voor bestaat.

 
Hoi Jeroen.

Ik gebruik enkel hout chunks op mijn kamado. Ik koop houtblokken en maak die op maat. Die gooi ik er op als de kolen aan zijn. En daarna gaat de convEGGtor er in. Die gaan ook veel langer mee. En kunnen naderhand makkelijk terug gevonden worden als je een volgende sessie ander hout wilt gebruiken.

78afa03491c98f2d2fee28bcf022db99.jpg


Links heb ik eik en rechts kers. Deze zijn ongeveer vuist grote. Als ze te grof zijn kan ik ze altijd nog kleiner maken. Ik maak voor gebruik op de weber kleinere stukken.
 
Ik leg onderin de hout blokken en daarop houtskool en verdeelt hier door heen kliene hout snippers en waar ik het houtskool aansteek houd ik vrij van hout.


Op deze manier hoef je niet tijdens een low en slow sessie extra hout toevoegen.


Wat is precies de reden waarom je dit wilt?


Het hout wordt het best opgenomen in het begin van het proces.
 
Blokjes ipv snippers.
 
Onze chunks zijn ietsje kleiner en plaats ze er bij (eenmalig meestal drie st.) vlak voor het vlees er op gaat dat is voor onze rooksmaak voldoende.
 
Ik gebruik ook uitsluitend blokjes. Mocht ik echter de snippers moeten gebruiken, dan gooi ik twee handen vol in een aluminium envelop ( soort propje achtig iets ).
Tussentijds rookhout toevoegen is dan niet meer nodig
 
Handig... ik ga ermee aan het werk.
bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan