BasBQ
Beef en Steak

rookplankie vraag...

 

siempie

Kooltjesharker
Berichten
149
ik heb een poosje terug zalm op een plankje klaar gemaakt op mijn gasbbq :blush:

nu heb ik het plankje een uur in het water gelegd.
De temperatuur van de q was ongeveer 180graden.
De verdeelplaat (of hoe noem je het metalen plaatwerk dat boven de brander zit) zat er nog op.
Het plankje lag boven de gasser die aan stond.

De zalm was aan het eind van de rit gaar en was heerlijk!

Maar.........

Het hele plankje was nog helemaal heel(beetje krom) maar geen zwart verbrand plekje te bekennen.......

Dus het plankje heeft amper rook/smaak afgegeven.

Hoe warm moet ik de q stoken voordat het plankje vlam vat/ wat doe ik fout???? Moet ik dan toch die verdeelplaat eraf halen???
 
Het plankje hoeft niet geschroeid te zijn om rooksmaak af te geven.
 
Frits zei:
Het plankje hoeft niet geschroeid te zijn om rooksmaak af te geven.

oke.... maar dan kun je zown plankje makkelijk vaker gebruiken....???

of is de temperatuur van 180 graden aan de lage kant?
 
Als het goed is kun je het plankje keer op keer blijven gebruiken. Ook al brand het cederhout niet, het zal wel smaak afgeven. Heb begrepen dat dit heel wat sessies mee kan gaan. Deze plankjes zijn ook te verkrijgen voor gebruik in de oven. Verwacht wel dat bij het verschroeien van het ceder hout nog meer smaak vrij komt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Nog niet de verschillende versies naast elkaar geproeft. Mijn Weber staat meestal op de 200 graden, en dan wordt de onderkant volledig zwart.
 
pas bij intratuin gekeken en de plankjes zijn op zich niet echt duur van wat ik zag, maar op zich gaan die dingen wel een aantal keer mee hoor.
 
de plankjes die ik tot nu toe gebruikt heb kon ik na 1x toch echt wel weggooien... Onderkant volledig verbrand :)
 
ik heb ze nog nooit gebruikt (ga ik zeker nog eens doen), maar als ze niet al te erg verbrand zijn, zou ik ze nogmaals gebruiken.
dan weet je het meteen
 
Ridevi71 zei:
ik heb ze nog nooit gebruikt (ga ik zeker nog eens doen), maar als ze niet al te erg verbrand zijn, zou ik ze nogmaals gebruiken.
dan weet je het meteen

ja snap ik, zou ik ook doen alleen bij mij waren er totaal geen brand plekken te bekennen. Hij/zij was alleen een beetje krom.... dus ik vroeg mij af of ik het wel goed deed.
Maar blijkbaar geeft het plankie al smaak af zonder dat het begint te verschroeien..

misschien van de week nog een sessie en dan laat ik de metalen plaat boven de branders er af om te zien of dat wat uit maakt....(en een goed excuus om weer te Q?en. jaja nu hoor ik jullie al weer denken.... een gas Q is geen Q. Maar wel verdomde makkelijk)
 
Ik gebruik zelf mijn BBQ genootschap plankjes maar 1 keer, deze hebben gewoon de dikte niet als ze verbrand zijn aan de onderkant. En ik zou ook niet het risico willen nemen dat bij het volgende gerecht de vis oid in de kolen zou vallen omdat ik de plank 2 keer zou willen gebruiken.  Ik weet dat er ook ovenplanken te koop zijn van ceder en die gebruiken ze meermalig (zijn ook stuk duurder door de dikte).

Maar een goede test zou zijn om de plank 2 x 15/20 minuten boven het vuur te laten om te  kijken of het door gebrand is.
 
Vorig weekend weer een poging gedaan, dit keer met een temperatuur van 200 graden....... en u raad het al.................. Geen zwart vlekje te bekennen..... :-O
 
siempie zei:
Vorig weekend weer een poging gedaan, dit keer met een temperatuur van 200 graden....... en u raad het al.................. Geen zwart vlekje te bekennen..... :-O

Plaats eens een foto van het plankje op de q.
Misschien dat de kenners hier je dan misschien advies kunnen geven
 
Ridevi71 zei:
siempie zei:
Vorig weekend weer een poging gedaan, dit keer met een temperatuur van 200 graden....... en u raad het al.................. Geen zwart vlekje te bekennen..... :-O

Plaats eens een foto van het plankje op de q.
Misschien dat de kenners hier je dan misschien advies kunnen geven

is niks bijzonders.... gewoon een gasser met zown kappie erover en daarboven het rek met de plank erop.... maar als ik van het weekend tijd heb zal ik eens ff kijken...
 
Hoi Siempie,

Zie hier mijn reactie die ik in een ander draadje ook heb gegeven. En die ijzeren plaat boven je brander zou ik niet weghalen, zeker niet als je het plankje vaker wil gebruiken

ik week de plankjes minimaal 1,5 uur
Leg plank met de zijde die ik wil gebruiken naar beneden en verwarm deze tot de plank begint te "ruiken", dan draai ik hem om, (draai het vuur laag, enorm voordeel van mijn gasser  B-) ) en leg daar de filets op. Vervolgens zet ik andere branders hoger om toch een temp van circa 180 gr te krijgen.
Na afloop plankje afspoelen met warm water.
Indien de onderzijde niet te veel is verbrand gebruik ik hem nog een keer. Dit doe ik ook met de plankjes waar de McPeet potatoes op gemaakt worden, heb ik nu al 4 x gebruikt!).
Wanneer de plankjes niet meer gebruikt kunnen worden "hak" ik ze in stukken en gebruik ze dan als rookhout. Ceder hout ruikt zo verschrikkelijk lekker, daar wordt iedere keer weer heeeeeeeeeeel blij van.

Gr Peter
 
McPeet zei:
Hoi Siempie,

Zie hier mijn reactie die ik in een ander draadje ook heb gegeven. En die ijzeren plaat boven je brander zou ik niet weghalen, zeker niet als je het plankje vaker wil gebruiken

ik week de plankjes minimaal 1,5 uur
Leg plank met de zijde die ik wil gebruiken naar beneden en verwarm deze tot de plank begint te "ruiken", dan draai ik hem om, (draai het vuur laag, enorm voordeel van mijn gasser  B-) ) en leg daar de filets op. Vervolgens zet ik andere branders hoger om toch een temp van circa 180 gr te krijgen.
Na afloop plankje afspoelen met warm water.
Indien de onderzijde niet te veel is verbrand gebruik ik hem nog een keer. Dit doe ik ook met de plankjes waar de McPeet potatoes op gemaakt worden, heb ik nu al 4 x gebruikt!).
Wanneer de plankjes niet meer gebruikt kunnen worden "hak" ik ze in stukken en gebruik ze dan als rookhout. Ceder hout ruikt zo verschrikkelijk lekker, daar wordt iedere keer weer heeeeeeeeeeel blij van.

Gr Peter


aaaaaaaaaaah oke,

Dat is nog eens een reactie van een mede gasser ;). maar je zegt: "Wanneer de plankjes niet meer gebruikt kunnen worden "hak" ik ze in stukken en gebruik ze dan als rookhout".
Wanneer is dat voor jouw? als ze zwart zijn en dit er bijna helemaal door heen is gebrand of.....?
 
siempie zei:
McPeet zei:
Hoi Siempie,

Zie hier mijn reactie die ik in een ander draadje ook heb gegeven. En die ijzeren plaat boven je brander zou ik niet weghalen, zeker niet als je het plankje vaker wil gebruiken

ik week de plankjes minimaal 1,5 uur
Leg plank met de zijde die ik wil gebruiken naar beneden en verwarm deze tot de plank begint te "ruiken", dan draai ik hem om, (draai het vuur laag, enorm voordeel van mijn gasser  B-) ) en leg daar de filets op. Vervolgens zet ik andere branders hoger om toch een temp van circa 180 gr te krijgen.
Na afloop plankje afspoelen met warm water.
Indien de onderzijde niet te veel is verbrand gebruik ik hem nog een keer. Dit doe ik ook met de plankjes waar de McPeet potatoes op gemaakt worden, heb ik nu al 4 x gebruikt!).
Wanneer de plankjes niet meer gebruikt kunnen worden "hak" ik ze in stukken en gebruik ze dan als rookhout. Ceder hout ruikt zo verschrikkelijk lekker, daar wordt iedere keer weer heeeeeeeeeeel blij van.

Gr Peter


aaaaaaaaaaah oke,

Dat is nog eens een reactie van een mede gasser ;). maar je zegt: "Wanneer de plankjes niet meer gebruikt kunnen worden "hak" ik ze in stukken en gebruik ze dan als rookhout".
Wanneer is dat voor jouw? als ze zwart zijn en dit er bijna helemaal door heen is gebrand of.....?
Ze zijn voor mijn "done" zodra ze aan de onderzijde helemaal zwart zijn. (is dan al over de helft van de dikte /h plankje verbrand). Je merkt het vanzelf wel een keer wanneer je een plankje te vaak hebt gebruikt ;) Dan vliegt je plankje namelijk in brand en moet je snel te eten zien te redden (planten spuit met water is dan je redder)
 
Hier gaat de Q op zo'n 250 graden. Zalm op het voorgeweekte plankje en direct boven het vuur tot en kern van ca 50 graden. Dat is dan in een paar minuutjes klaar,  afhankelijk van de dikte van de zalm.
Het plankje is daarna alleen nog bruikbaar als ornament.
De zalm echter, die smaakt dan duidelijk gerookt, maar zo hebben we 'm dan ook graag.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je al rooksmaak proeft als het plankje niet geschroeid is, maar dat heb ik ook nooit zo gehad.
Wel lekker zuinig voor de plankjes :)
 
Heb tot nu toe ook niet echt het idee dat er veel plank smaak aan mijn visje zit...
Ga eerst eens de manier van Peter proberen met het plankje omdraaien... wanneer dat niet het gewenste verschil maakt dan gooi ik de temperatuur eens flink omhoog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan