BasBQ
Beef en Steak

Rookhout van Rooksnips.nl

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
N.a.v. dit draadje: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1489.msg69568#msg69568
heb ik even contact gezocht met Houthandel de Toekomst. Je kunt daar zo langslopen voor een zak, al zal niet alles standaard aanwezig zijn. Zie hieronder het antwoord van meneer Peeters:

Geachte heer Brans,
  we hebben in het segment rooksnips niet echt wederverkopers. Maar komt u gerust een keer een lading bij ons ophalen en vraagt u dan naar de heer Hogervorst. Beukensnippers zijn altijd uit voorraad leverbaar. Elzenhout is afhankelijk van de hoeveelheid. We zijn op werkdagen geopend van 8 tot 16 uur.
  -- Met vriendelijke groeten, namens Houtsnips.nl  Hans Peeters

In principe zou het hier dus spotgoedkoop moeten zijn. Ik ga er binnenkort even langs en dan doe ik nog wel een update.
 
En soms hebben ze wel de houtsoort op voorraad maar niet de gewenste grofheid.

Voor snippers is de grofste maat nr. 12 en dit is kleiner dan bv. de Weber snippers. Ik gok op zicht van de snippers die ik heb dat de maat ongeveer overeen komt met het aantal millimeters, dus dit zou dan 12mm zijn.
Een smokerbox of inpakken in alufolie is met de kleinere snippers dus wel nodig.

De plankjes hout lagen in stalen kratten en ik heb geen idee of je deze ook los kan afhalen en of deze in meerdere houtsoorten te verkrijgen zijn. Deze werden met name afgenomen door palingrokerijen kreeg ik te horen.

Mogelijk zouden deze plankjes misschien in aanmerking komen voor een inkoopactie en dan verdelen in kleinere hoeveelheden.
 
ik gebruik altijd een gietijzeren smokerbox met die kleine snippertjes en dat werkt prima.
 
Bedankt voor de info.
Binnenkort maar eens langs gaan dus....  :)
 
ChrisMaes zei:
Waar leg jij je smokerbox? In de kolen?
In mijn ei leg ik 'm op de kolen.
Is er een andere plek?
 
El Fumarole zei:
ChrisMaes zei:
Waar leg jij je smokerbox? In de kolen?
In mijn ei leg ik 'm op de kolen.
Is er een andere plek?
Ik heb ??n keer een smokerbox gebruikt en deed het toen ook op de kolen maar bij een lange sessie is dat toch maar een drama vind ik:
  • De smokerbox neemt veel plaats in dus als je kolen/briketten bijvult verlies je die plek
  • Gezien hij in de hete kolen ligt is het een ramp om hem bij te vullen
 
Ik heb ??n keer een smokerbox gebruikt en deed het toen ook op de kolen maar bij een lange sessie is dat toch maar een drama vind ik:
  • De smokerbox neemt veel plaats in dus als je kolen/briketten bijvult verlies je die plek
  • Gezien hij in de hete kolen ligt is het een ramp om hem bij te vullen

Het is inderdaad een beetje een gedoe als je langer wilt roken dan een half uurtje tot een uurtje.
Ik bedacht me ooit dat je met die cold smoker van ProQ veel langer zou moeten kunnen roken, dus die had ik onder mijn pulled pork op de platesetter gelegd. Beetje jammer dat daar bij low en slow eigenlijk geen zuurstof meer is. En het is daar ook net te koud voor het rookmot om te ontbranden. Dat was dus wel wat spijtig... Gelukkig kwam ik er snel achter en heb toen alsnog met de smokerbox gewerkt.

Voor langere sessies zit ik er nu aan te denken om zelf zo'n coldsmoker pijpje te maken (je ziet ze op het forum wel ermee bezig) met zo'n aquariumpomp eraan. En dan de rook aan de onderkant van het ei naar binnen blazen, of via de top. Maar dat plan ligt nog even op de lange baan.

Mijn vraag blijft eigenlijk hoe lang je nu eigenlijk zo'n PP of ribs moet roken. Als een uurtje zat is, heb je genoeg aan een paar van die chunks, al dan niet met een beetje bijvullen na een uurtje ofzo.
 
El Fumarole zei:
Mijn vraag blijft eigenlijk hoe lang je nu eigenlijk zo'n PP of ribs moet roken. Als een uurtje zat is, heb je genoeg aan een paar van die chunks, al dan niet met een beetje bijvullen na een uurtje ofzo.

Bij PP en Brisket merk ik dat in de eerste 1,5 tot 2 uur de rooksmaak en rookring voornamwlijk bepaald wordt.. Of dit voor bv ribs ook zo is heb ik nog nooit echt op gelet o geprobeerd..
 
Ok, dan rook ik dus meestal net te kort waarschijnlijk. Smaak is altijd wel ok, maar die ringen moet ik ook nog eens zien.
 
Op youtube geeft 007bondjb in zijn laatste bijdrage oa uitleg over het ontstaan van de rookring. Deze instaat op lage temperatuur, ongeveer 140 Fahrenheit geloof ik. En hoe langer het vlees op deze temperatuur blijft, hoe groter/dikker de rook ring. Interessante vid.. ff kijken dus.
 
Hoe kleiner het rookhout hoe kouder je kan roken, dat is voor ons alleen maar beter dus! :)
Krijg nu elke keer te horen dat je rookhout absoluut NIET moet weken omdat je dan alleen maar stoom maakt en we willen rook hebben.
Dus niet meer weken!!! Scheelt ook weer tijd! ;-)
 
Heb een tijd geleden een grote zak beukensnippers gekocht bij een grote tuinhandel. Wordt gebruikt voor knaagdieren als bodem voor de kooi. Het was 100% hout zonder toevoegingen(volgens de zak). Heb ze gebruikt om vis te roken. Had niet het idee dat er een bijsmaak aan zat. De zak koste 5,95 voor 5 kilo, niet duur.

is het bij Rooksnips.nl goedkoper? De site doet het hier namelijk niet

 
Bij de egg is het bij indirecte sessies niet heel handig aan te pakken. Door de deflectorplaat heb je niet veel ruimte om chunks in het midden op de kolen te leggen.

Meestal leg ik er bij aanvang een chunk op, waarna er ieder uur in de eerste fase van het vlees, middels een van aluminium gemaakte glijbaan, houtchips worden bijgevoegd.

Het met lashandschoenen optillen van de deflectorplaat is geen optie, omdat daar vaak een gevulde aroma pan opstaat en lekvocht van het vlees.

WSM heeft dat toch een stuk gemakkelijker opgelost.
 
Gewoon hier en daar wat hout verstoppen in je ei en geen probleem. In het midden aansteken voor low en slow en naar buiten toe wat hout op verschillende hoogten in je kolenstapeltje.
 
Zojuist even langs gereden bij deze houthandel in Nieuw-Vennep. Er lagen verschillende balen houtsnippers, van de meeste houtsoorten balen van 10 of 20 kilo, maar van sommige soorten hadden ze ook pallets met kleinere zakken van 5 kg. Er was vandaag keuze uit o.a. Beuken, Els, Appel, Kers en Eiken. Voor specifieke soorten is het wel raadzaam om van tevoren even te bellen. Ze hebben niet altijd alles.

Grootste formaat snippers is niet heel groot, ca 12 mm. Maar ze hebben ook kleinere soorten snippers, mot, krullen, you name it. Er lagen ook houtblokken in kratten van ca 1 kuub.

Ik heb 10 kg beuken (?7,50) en 5 kg appel (?5,-) mee genomen. Voor 12,50 dus 15 kilo h?ht...

8)  Goedkoper heb ik het nog nergens gezien  8)



 
Dat is zeker een goede koop Jeroen!!
Even een pen zoeken om het adres te noteren! :p
 
MarBQ zei:
Dat is zeker een goede koop Jeroen!!
Even een pen zoeken om het adres te noteren! :p

Oh, dat had ik er nog geeneens bij gezet: 
Luzernestraat 66, Nieuw-Vennep. Aan het eind van de straat met de bocht mee linksaf en dan het eerste bedrijf. Open op werkdagen van 8 tot 16.
 
Ta matey!! :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan