BasBQ
Beef en Steak

Rookhout snel op

 
 

JulienH

Sprokkelaar
Berichten
39
Geacht BBQ genootschap,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Weber OTP 57 en heb direct het Easterwood recept voor spare ribs van dit forum geprobeerd. Op zich waren de ribbetjes goed. Volgende keer wil ik het langzamer proberen. Wellicht 3-2-1 methode. Mijn vraag gaat echter over het rookhout. Ik had een zakje Hickory rookhout van Weber gekocht (snippers dus) en hiervan zoals in het recept staat 2 handjes vol 3 uur laten wellen in water. Tot mijn verbazing was het rookhout al na 20 minuten tot een half uur uitgerookt terwijl ik dacht dat dit gedurende 90 minuten aan zou blijven houden. Is het de bedoeling om steeds rookhout te blijven toevoegen (ondanks dat je dan steeds de deksel op moet tillen?) Of zijn grotere blokken rookhout i.p.v. snippers hiervoor beter geschikt?

Easterwoord recept: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/easterwood-spare-ribs-10/
 
Je kan het beste om de zoveel tijd een klein handje erbij gooien, niet alles in 1 keer.

Dat kan je wel doen als je chunks gebruikt. Maar die snippers van Weber moet je in kleine hoeveelheden toevoegen, anders krijg je ook een te sterke rooksmaak in eens en gaat heel veel rook verloren.
 
Ik had al wel zoiets verwacht. Al doende leer ik...  :)

Is er nog een richtlijn voor wanneer snippers en wanneer chunks? Ze zullen beide hun voor- en nadelen hebben?
 
Je rookhout blijft langer dan twintig minuten roken, de witte rook die je in het begin ziet is waterdamp van de snippers. Die is na twintig minuten wel verdwenen maar er wordt nog steeds rook afgegeven en dat kan je ruiken.

Tegenwoordig werk ik meestal met blokken, die hoef je niet te weken en een blokje doet wonderen.
 
Onze forumsponsor probbqshop.nl heeft behoorlijk wat keuze.
http://www.probbqshop.nl/nl/houtskool-rookhout/rookhout/
 
Tnx Frits!  Ik zal eens zorgen dat ik wat eikenhout restjes versier. Redelijk veelzijdig zag ik. Kan van daaruit dan mooi uitbouwen om de smaak te verfijnen! ;)
 
Eikenhout is een zware soort, niet al het vlees wordt daar beter van, dus gebruik dat met mate ;)
 
Probeer idd kleine beetjes per keer, je gebruikt snel te veel en ook al is de eerste (hevige) rook weg werkt het hout ook nog een tijdje door.
 
Op zatewrdag 14 juni wordt de BBQ Genootschap zomermeeting in Zeewolde door/bij ProBBQshop georganiseerd (zie elders op het forum)
Buiten het feit dat de meetings altijd erg gezellig zijn kun je meteen e.e.a. bekijkenen eventueel meenemen!!!
 
Bedankt voor de tips!

Voor wat betreft de meeting: leuke initiatieven!! Ik wil zeker een keer aansluiten, maar de 14e kan ik niet. Bedankt voor de uitnodiging.
 
wat Frits al aangaf,het gaat niet om dike witte rook, het is een hele dune bijna niet zichtbare blauwe rook die je eigelijk wil
geur verteld je veel meer dan wat je ogen zien in dit geval
ik week mijn snippers niet maar meng ze droog door de kouden brikketen waar ik de hete op stort voor een langere sessie
 
Terug
Bovenaan Onderaan