BasBQ
Beef en Steak

rookhout probleempje

sjonny1989

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik wil vrijdag een mooie lading spareribs gaan maken alleen heb ik één klein probleem.
Na het lezen ga ik het aan de hand van 3,2,1 methode doen allen nu komt het probleem de vrouw houdt niet van de overheersende rooksmaak,alleen is stap 1 natuurlijk het roken wat is hier dan handig ik zelf wil ik wel een beetje rook smaak is het dan: stap 1 verkorten of stap 1 met minder rookhout of?
En hoe gaat dit dan verder met de 2e stap als ik bijvoorbeeld stap 1 verkort?

En hoe is dit op te lossen met ander gerechten waar je toch echt rooksmaak aan toe wil/hoort toe te voegen?
 
Wie zegt dat stap 1 met rookhout MOET?….

Gebruik de minder sterke soorten. Appel/Kers/Beuk..
 
Ik gebruik meestal goed droog kers en appelhout.
Nog nooit iemand die zei, teveel rook.
Vroeger toen ik nog ribben maakte op mijn smoker, dan stookte ik beukenhout, toen wel dikwijls teveel rook.
 
Nouja omdat veelal staat geschreven het rookproces.
Tja, iedereen schrijft wel eens wat op.
Het allereerste wat je met elk recept kan doen is aanpassen.
De een heeft vraag veel en zware rook(smaak). Ik bv niet.

Probeer eens met een zoete marinade eens een blokje of twee appel, of kers toe te voegen, gewoon om te starten.
En anders, weglaten.
 
Indien dit de eerste keer is, dan zou ik het rookhout gewoon weglaten en pas een volgende keer gebruiken. Mocht je het al vaker gemaakt hebben, dan gewoon minder rookhout. De sterkte hangt ook af van de saus die je gebruikt om af te lakken. De traditionele bbq saus (kant en klaar) geeft vaak een sterkere rooksmaak die niet iedereen kan waarderen.
 
Er zijn zat sites te vinden waar je een goed alternatief kan vinden voor jouw vrouw.
Maar deze site zal zich dan toch maar richten op het bbq aspect. Het zijn flauwe grapjes hé.

Ik heb deze kritiek niet eerder gehoord, in mijn omgeving.
Je kan inderdaad eens geen rook gebruiken maar..
Kan je aangeven wat je doet? Als je ook al een smokey saus gebruikt, of je gooit een kilo rookhout in je pit..?
We moeten wel het speelveld even kennen om goed te begrijpen wat er gebeurd.

Begin bijvoorbeeld eerder met Appel dan met Kers, de laatstgenoemde is wat sterker in smaak..
3 blokjes is meer dan zat..
 
Wat hier al is gezegd. Rook is geen must!
Onthoud 1 ding beschouw rook als kruiden.
En kruiden die wil je doseren en niet klakkeloos over je vlees strooien.
Ik gebruik nagenoeg uitsluitend appelhout (als ik uberhaupt iets rook)
En ik weeg mijn rookhout, ja echt en ik schrijf dat gewicht ook nog eens op bij het recept.
Waarom wel je kruiden afmeten en je rookhout niet?
Nu is het ene blokje hout niet helemaal hetzelfde als het andere blokje maar je komt met je dosering wel nauwkeuriger dan gewoon een blok hout erbij.
Voor een vleug rooksmaak heb je maar verbazingwekkend weinig rookhout nodig.
Met 15-20 gram appel kom ik al een heel eind.

Verplaatst naar de Rookkamer, Tips, Tricks en Tutorials is niet voor vragen.
 
Vandaag dan de vuurdoop gehad heb een berichtje geplaatst in de low en slow maar goed toch even antwoord op je vraag over het rookhout.
We hebben meerdere keren in een goed grill restaurant gezeten en dan met de spareribs waren vond zei aan de rokerige kant, thuis is dit ook wel een dingetje dat ze gauw zoiets heeft van ja ik proef te veel bbq rook of zo ik gebruik de grizzly eiken omdat ik het mooie stukken vind hebben ik heb ook nog marabu liggen. voor rookhout heb ik ook toch voor de eerste keer(zonder het te zeggen tegen de vrouw) een blokje appel erop gedaan eindresultaat ze vond het heerlijk geen dikke bbq smaak van de kolen en ook het koorhout niks over gehoord qua klachten.
dus we gaan mooi door met experimenteren.
 
Dit is voor mij een bekend verhaal.
Op een ander krijgt mijn vrouw last van dr maag door maagverkleining als ze bbq eet ook in restaurants. En als ik het thuis bereid gaat het gewoon goed en smaakt het stukken beter.

Oorzaak onbekend, maar wel lekker eten.
 
Dit is voor mij een bekend verhaal.
Op een ander krijgt mijn vrouw last van dr maag door maagverkleining als ze bbq eet ook in restaurants. En als ik het thuis bereid gaat het gewoon goed en smaakt het stukken beter.

Oorzaak onbekend, maar wel lekker eten.
Het is wat met die magen van de vrouw haha
Die van mij heeft croon en een spastische darm dat is dus vaak raden vandaag wel paprika volgende week kan het anders zijn maar ben blij dat ik van het nederlandse bbqen af ben (vol gas 6soorten vlees 12stokbroden met 6L saus) dit vind ze veel fijner en ik ook
 
Het is wat met die magen van de vrouw haha
Die van mij heeft croon en een spastische darm dat is dus vaak raden vandaag wel paprika volgende week kan het anders zijn maar ben blij dat ik van het nederlandse bbqen af ben (vol gas 6soorten vlees 12stokbroden met 6L saus) dit vind ze veel fijner en ik ook
Mooi, met deze stijl kan me ook gerechten en ingrediënten beter af stemmen.
Zie het meer als outdoor cooking met een extra kooktoestel.
Succes en smakelijk.
 
Wat ik hier lees lijkt ook erop dat mensen en terecht ook niet van een sterk kunstmatig rookaroma houden. Je kent het wel chips of bbq met smokey bbq flavor met een te sterk aroma.

Heb ik zelf ben banaan en limoen. Het fruit lust ik, maar snoep of taart met die smaken kan zo neppig en overdreven aromatic smaken.

Denk dat jullie vrouwen echte rook met mate wel lekker vinden alleen rooksmaakjes niet.
 
Gewoon minder rookhout gebruiken. Less is more.
 
Ik denk dat de houtskool wellicht ook verschil kan maken.
Marubu bijvoorbeeld geeft weinig tot geen rooksmaak af. Dan zou je zelf wat kunnen toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan