BasBQ
Beef en Steak

Rookhout drogen

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
Ik ben een leuke voorraad rookhout aan het opbouwen, pas een paar flinke druivenstruiken gerooid in de tuin, een partij appelbomen gekocht en gister bij opa en oma een groot stuk van de gerooide kersenboom opgehaald. Nu lees ik overal dat het toch minimaal 1-2 jaar moet drogen maar daar heb ik natuurlijk niet zo heel veel zin in. Nu vraag ik me af of het ook mogelijk is om het hout (het is al in kleine stukjes inmiddels) te drogen in de restwarmte van de kamado na een kooksessie. Of droogt de buitenkant dan te snel waardoor het van binnenuit niet meer verder wil drogen?
 
Buiten in de wind leggen. Zeker kleine stukjes drogen snel.

Drogen in je kamado, als deze onder de 100-80 graden is moet ook kunnen . Indirect.
Wordt in droogkamers ook kunstmatig gedaan.
 
Wat heerlijk NonSens, ik vind kersenhout echt een heerlijk rookhout!
 
Zo laag krijg ik de kamado niet stabiel denk ik. Is er misschien een manier om te testen of het droog genoeg is? Ik heb een nauwkeurige multimeter, misschien de geleidbaarheid (weerstand) meten door de punten van de multimeter op een vaste afstand van elkaar tegen het hout te drukken?

565d78056039f9f56507217454cd5ad0.jpg

Huidige voorraad ‘vers’ rookhout, vlnr kersenhout, druivenhout (van donkere druiven volgens mij) en appelhout waarvan een deel ontschorst is, wat een rotwerk is dat zeg. Het druivenhout heb ik al eens in de kamado gehad met restwarmte maar dat was te warm denk ik want toen zijn er een aantal al verkoolt. Daarom durf ik het niet zo goed meer, beetje zonde als al dat kersenhout in de fik vliegt of verkoolt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Je hebt houtvochtigheidsmeters, maar ik vind dat persoonlijk erg omslachtig.
Zeker als ik dat formaat blokjes zie.
Leg ze een paar weken in de wind en ze zijn al een stuk droger.
 
je ziet soms wel eens mensen rookhout weken in water, is dit dan niet hetzelfde als 'vers' in de q te leggen?
 
je ziet soms wel eens mensen rookhout weken in water, is dit dan niet hetzelfde als 'vers' in de q te leggen?

hout droge gaat over de harsen en sappen die in het hout zitten.
Dit is anders dan het water bij weken.

leg ze een paar uur in de hete lucht oven op 70°C mooi uitgespreid op een rooster en met een lepel tussen de deur.
 
Dat is ook wel een goeie tip, de hetelucht oven. Ik denk dat ik het gewoon stukje bij beetje ga drogen in de restwarmte van de kamado en/of oven.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
In principe dien je je hout in de buitenlucht te drogen voor 1-2 jaar
Dit doe je om alle sappen uit het hout te laten verdampen. Bij het roken kunnen deze sappen een bittere smaak afgeven. Dat is dus iets heel anders dan gedroogd hout in water weken (in hoeverre dat nut heeft...…)
Een simpel tochtig afdakje is al ok. Een keertje regen is geen probleem, als het maar niet continu zeiknat is. Dan kan het ook gaan rotten en heb je er niks aan.

Inderdaad wordt rookhout ook kunstmatig gedroogd. Daar betaal je dan ook voor. Temperatuur en tijdsduur weet ik niet. Zal ook sterk afhankelijk zijn van de grootte van de blokjes. Een droogerij zal wellicht het vochtgehalte meten.

Ik zou je rookhout lekker uitspreiden in de zon en een paar dagen/weken laten liggen, zolang het niet langdurig gaat regenen. Nu met zon en wind droogt het als een gek. Ondertussen gebruik je ander gedroogd (gekocht?) hout. Het is maar voor 1 jaar (want je heb er al kleine blokjes van gemaakt). Vanaf volgend jaar gebruik je je eigen hout en zorg je dat je alweer voldoende heb voor het jaar erna, enz enz

Of het rendabel is uren en uren je oven aan te zetten om een beetje hout te drogen...………. elke keer weer als je gaat bbq-en
En met te nat hout een mooi stuk vlees verpesten is ook jammer.

succes
 
Het plan is inderdaad om het gewoon aan de lucht te drogen en ondertussen de gekochte voorraad te gebruiken. Tussendoor ga ik steeds in de restwarmte van de bbq een paar handjes drogen. Ik gebruik dan steeds dezelfde blokjes en kijk af en toe of ze al droog genoeg zijn door er eentje te splijten.
De oven ervoor aansteken kost inderdaad energie en het brengt veel onnodige en bij dit weer ongewenste warmte in huis dus daar zie ik toch maar even vanaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
als jij je hout buiten in het zonnetje en de wind zet in die kratjes op de foto dan droogt dat veel veel sneller dan in je bbq.
je bbq heb je namelijk alle schuiven dicht om hem te doven, en dan kan ook het vocht niet weg. en die paar uurtjes zetten ook geen zoden aan de dijk.
met dit weer gewoon dag en nacht buiten zetten in een krat met gaten of nog beter: uitspreiden over een stoep/terras (niet op het gras uiteraard)
 
De duur van het drogen van hout is afhankelijk van de dikte, reken op ongeveer 1cm per jaar.

Een plank van 2cm dik is dus met 1 jaar droog. En dan hebben we het over een relatieve vochtigheid van zo’n 15 á 18%, daar waar het hout nat boven de 25% zit.

Voor het gebruik buiten is dit acceptabel, beter wordt het niet, voor meubels binnen moet je toch onder de 10% zitten, die neemt het hout namelijk aan als het binnen staat.

Waar bij meubelhout het versneld drogen kan leiden tot droogtescheuren die je niet wil hebben, maakt dat voor deze rookstukjes en stronken helemaal niks uit. Drogen in de oven kan, ik vraag me alleen af of bij fruithout de verdampende sappen juist niet heel erg lekker zijn en je het niet gewoon zo in de bbq kan gooien.

Harsrijke houtsoorten zijn dan niet aan te bevelen, maar dan heb je meestal dennesoorten als douglas, lariks en grenen/vurenhout.

De geijkte rookhoutsoorten als eiken, hickory, beuken en alle fuitsoorten zijn allemaal loofhoutsoorten.
 
Ik ben niet zo kieskeurig. Rook met bijna alles, nat, droog, met schors, zonder schors, eik, beuk, berk, linde, els, ... Net wat ik voorhanden heb.

Dat gezegd hebbende, gebruik ik de laatste 2 jaar enkel appelhout,. Toevallig een kratje snoeihout wat ik gelijk op maat heb gezaagd. Ongekliefd met schors 6-8cm diameter.
Dat was na een half jaar hartstikke droog.
Zo hard gaat het ook weer niet. Max 6 stukjes per week. Kan nog 4 jaar vooruit in dit tempo.
 
Haha de meningen zijn dus flink verdeeld. Ik ga alles maar proberen denk ik. Een deel steeds op de kamado drogen met restwarmte, een deel buiten leggen en een deel in het kratje met droog weer buiten en snachts binnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan