BasBQ
Beef en Steak

Rookhout chunks vs snippers

DennisEhv

Sprokkelaar
Berichten
30
Toch even benieuwd wat jullie vinden? Ik heb normaal chunks rookhout. Nu wil ik eens in Son bij een bbq shop gaan kijken. En ze hebben ook snippers daar, is dit überhaupt de moeite waard om daar geld aan uit te geven of beter bij de chunks te blijven. Het lijkt mij dat je langer doet met chunks. Maar ik kan het mis hebben.
 
Voor op de bbq 🤪.... Geintje natuurlijk. Ik wil een mooi stuk t-bone er mee klaar maken. Maar ik schrik de laatste tijd over de prijzen van rookhout.
 
Dan zal een blokje beter zijn dan de snippers.
Snippers zijn vrij snel op.
Ik gebruik bijna altijd blokjes, grote afhankelijk naar de gewenste rooktijd.
Snippers gebruik ik soms, geweekt in whisky voor een lamsbout bvb, doe daar dan ook nog een blokje eik bij.
Verder gebruik ik kleine snippers van beuk om gerookte forel af te roken als ze gaar zijn. Tijdens garen gebruik ik al blokjes, bij het na roken met de fijne snippers geeft dan een extra mooie kleur en geur.
Wat de prijs betreft, beetje rond kijken.
Ken je niemand die een houtkachel heeft, die kan zeker wel enkele blokken missen
Die klein zagen en klieven en uw rookhout is gratis.
Ik heb bvb vorige zomer 2 m2 droog hout van appel en kers gekocht van een Appelboer hier in de buurt voor €30.
Als je in mijn buurt ( Geel België ) komt soms kan je gerust wat komen ophalen.
 
Snippers gaan er snel door, tenzij met gebruik van een smokerbox. Om rechtstreeks in het houtskool te leggen, beter chuncks.
 
Voor op de bbq 🤪.... Geintje natuurlijk. Ik wil een mooi stuk t-bone er mee klaar maken. Maar ik schrik de laatste tijd over de prijzen van rookhout.
neem de moeite om eens een rondje door de polder te rijden en bel gewoon ff aan bij een fruitboer.
Vraag om snoeiafval en beloof een mooi stukje zeeuws spek. Grote kans dat je nog eens terug mag komen als tie gesnoeid heeft.

Hier altijd chunks, behalve bij kleine korte gerechten. Dan snippers
Chunks komen gratis en voor niks van de fruitboer. Ik kan er jaren mee door.
Snippers koop ik heel af en toe eens in de zoveel jaar. Dan bestel ik ze mee met een internetbestellig of zo.

laat vers hout wel aan de buitenlucht voor 1 a 2 jaar drogen
 
Idem. Chunks, kleiner of groter naar gelang de gewenste rooktijd, voor bijna alles. Chips gooi ik vaak bij tijdens heet grillen van bv biefstuk.
 
Ik gebruik ook vrijwel uitsluitend chunks. Met een bijltje maak ik ze kleiner als ik korter rook nodig heb. Heb wel wat snippers voor hele korte bereidingen maar die gebruik ik zeer weinig.
 
Gebruik alleen chunks ,
Kun je goedkoop aankomen .
Kijk even op marktplaats voor haardhout in de buurt , staan vast wel wat bij met eik, beuk ,kers,
Kun je vast voor een tientje een zak vol krijgen.
 
Ik zelf bestel gewoon mijn rookhout bij SmokBBQ. Voor €42 (zijn precies een beetje opgeslagen) heb je daar een pakket van 9kilo chunks en dus 9 verschillende soorten. En ik kom daar enorm lang mee toe tenzij je veel hetzelfde soort gebruikt.
 
Gebruik alleen chunks ,
Kun je goedkoop aankomen .
Kijk even op marktplaats voor haardhout in de buurt , staan vast wel wat bij met eik, beuk ,kers,
Kun je vast voor een tientje een zak vol krijgen.
Ik zelf bestel gewoon mijn rookhout bij SmokBBQ. Voor €42 (zijn precies een beetje opgeslagen) heb je daar een pakket van 9kilo chunks en dus 9 verschillende soorten. En ik kom daar enorm lang mee toe tenzij je veel hetzelfde soort gebruikt.
Geen fruitboer/wijnboer in de buurt? Heb nog nooit chunks gekocht.
En eik al helemaal niet want er is altijd wel iemand, desnoods via-via, die zijn boom gaat snoeien of omzagen.
Gewoon aan iedereen laten weten wat je wil. Ooms, tantes, vrienden en vriendinnen. Uiteindelijk komt er iets gratis en voor niks jou kant op.
Stukje spek of gerookte zalm geven of zo, en je zit gebeiteld.
 
Geen fruitboer/wijnboer in de buurt? Heb nog nooit chunks gekocht.
En eik al helemaal niet want er is altijd wel iemand, desnoods via-via, die zijn boom gaat snoeien of omzagen.
Gewoon aan iedereen laten weten wat je wil. Ooms, tantes, vrienden en vriendinnen. Uiteindelijk komt er iets gratis en voor niks jou kant op.
Stukje spek of gerookte zalm geven of zo, en je zit gebeiteld.
Als ik echt ga zoeken, kom ik er wel aan. Zeker omdat de meeste collega’s in de fruitstreek wonen en ze regelmatig plantages gaan kappen als de boer beslist om iets anders te gaan verbouwen. Maar heb geen zin om te zitten zoeken, hakken en drogen.

Ik kom al 1,5 jaar toe met mijn bestelling destijds bij Smok. 1 a 2 soorten zullen nu op zijn. Op deze manier heb ik dan 9 soorten in huis.

Voor sommigen is het zelfs een leuke hobby om daarmee bezig te zijn.
 
Hier is ook nog wel wat te verkrijgen hoor, hier staat nog een beetje hout😉

16665398787866298552860868279094.jpg
 
Heb een paar jaar geleden zakken snippers van weber opgekocht bij een winkel die stopte, van elke "smaak" twee zaken, geloof 12 zakken totaal. Heb dus voor mijn leven genoeg o_O.

Zeker omdat ik meestal chucks gebruik :p
 
Ik koop mijn hout bij particulieren.
Heb je meestal voor 40 a 50€ een kuub. Omdat het gemengde kwaliteit is.
En al wat niet als houtblok dient gaat op de cirkelzaagtafel om er chuncks van te maken.

Is ook de manier om goedkoop aan verschillende houtsoorten te geraken.

Hieronder een voorbeeld van 1 kuub kers voor 40€
Anderen willen het niet omdat het niet alleen maar grote blokken zijn.
Maar een kuub is een kuub.

Snippers/houtmot zijn in mijn ogen enkel maar geschikt voor het koudroken of voor op een gasbbq.
Maar als je ze weekt om langer mee te gaan heb je de smaakontwikkeling niet.

Daarbij is de witte rook bij geweekte snippers gewoon waterdamp.
Rook moet doorzichtig zijn bij een goeie verbranding.
701cf275867d9508b71beed1e38abdd5.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Met chips koud roken ben ik nog niet tegen gekomen. Daar wil ik wel meer van weten? Want daar heb ik ook genoeg van.

Leuke bezigheid wel.
 
Met chips koud roken ben ik nog niet tegen gekomen. Daar wil ik wel meer van weten? Want daar heb ik ook genoeg van.

Leuke bezigheid wel.
Hangt natuurlijk af van de grootte van je chips en je rookkast he.
En die benaming wordt soms door elkaar gebruikt.

Die grens ligt bij iedereen anders.

Zelf heb ik een CSG en mot klaarliggen maar eigenlijk nog nooit gedaan.

Ik ben nog altijd onderweg naar dat.
Eerst mijn eigen smoker afwerken voor low&slow.

Dan pas weer iets uitvinden om de vrouw op stang te jagen.

Vlees en vis drogen doe ik wel al.
Het koudroken is dus niet veraf.



Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Hangt natuurlijk af van de grootte van je chips en je rookkast he.
En die benaming wordt soms door elkaar gebruikt.

Die grens ligt bij iedereen anders.

Zelf heb ik een CSG en mot klaarliggen maar eigenlijk nog nooit gedaan.

Ik ben nog altijd onderweg naar dat.
Eerst mijn eigen smoker afwerken voor low&slow.

Dan pas weer iets uitvinden om de vrouw op stang te jagen.

Vlees en vis drogen doe ik wel al.
Het koudroken is dus niet veraf.



Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
Ik rook geregeld koud, maar altijd met een CSG met rookmot. Maar ik heb veel chips liggen ook die ik niet zo heel veel gebruik en dus als ik daarmee ook koud kan roken, dan doen we dat. Maar ik vind via goegeloe niet veel informatie daarover en dus geen idee hoe ik chips enkel kan laten roken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan