BasBQ
Beef en Steak

Rookchips in de fik

joethesmoker

Kooltjesharker
Berichten
111
Ik heb een Boretti gasbbq met vier pitten en twee vlamverdelers. Ik heb nu een Weber smokerbox gekocht en de rookchips even een water gelegd. Ik zet de smokerbox op de vlamverdeler en heb de vlammen redelijk hoog. Elke keer vliegen de houtsnippers in de fik. Ik sproei dan met water, dan doven de vlammen en komt er weer wat rook. Maar vrij snel toch weer de fik er in. Wat is nou de beste manier om te kunnen roken? Toch maar een stuk langer in water laten liggen? Vlam laag houden? .

Dit is hem. Ik dacht zelf dat de gaatjes aan de onderkant niet ideaal zijn, klopt die theorie?

307576_630x440_a.jpg
 
ik zou ze in ieder geval lekker lang laten weken in water, zodat ze helemaal doordrenkt zijn
 
Ook de vlammen in combinatie met de open onderkant van de smokerbox zijn hier debet aan. Had op mijn gasser exact hetzelfde probleem. Plaatje metaal oid doet wonderen.
 
Ga eens testen met een laag aluminium folie op de bodem en als dat niet werkt een metalen plaatje. Dit in combinatie met langer weken.

Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk

 
joethesmoker zei:
Ga eens testen met een laag aluminium folie op de bodem en als dat niet werkt een metalen plaatje. Dit in combinatie met langer weken.

Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk
+1

Bij de smokerbox die ik gebruik op mijn gasser is de onderkant eveneens dicht. Bovenstaande zou ik meteen uittesten :)
Langer dan een uur weken geeft geen verschil trouwens, tenminste, dat heb ik niet gemerkt.
 
Ging veel beter gisteren. Heb Spiffs burgers gemaakt en wilde er wat rookhout bij doen. Aluminiumfolie paar keer gevouwen en op de bodem gelegd. Na enige tijd begon er rook te komen en dat ontwikkelde zich tot een mooie pluim. Kan je zo een box ook gewoon helemaal vullen met rookhout zodat je langere tijd rook hebt? Had nu een dun bodempje.
 
weken help niet vormt alleen maar stoom, denk dat plaatje aan de onderkant beter werkt
 
Deze reactie had ik ook al geven in een ander draadje. MIjn smokerbox is dicht aan de onderzijde (de zwarte box van Weber die precies op een flavoriser bar past)

Ik werk altijd met een smokerbox (moet wel met een gasser) maar heb daar wel een kleine modificatie aan gedaan. In het begin deed ik de snippers of chunks (ja ook die kan je niet op een gasser gooien :D  ) in de smokerbox. Plaatste die vervolgens op een flavoriser bar en na verloop van tijd ging het enorm roken. Echter dat roken was na max 10 minuten voorbij. Tegenwoordig maak ik van een stuk dik alufolie (enig keren gevouwen) een deksel die ik goed over de bovenkant van de smokerbox heen vouw en maak daar 1 gaatje in. Door dat kleine gaatje komt uiteindelijk de rook, en nu duurt het roken meer dan 30 minuten.
Het enige hout wat ik nat maak en op mijn q leg zijn de Cedarhouten planken
 
Het is zelfs beter om de box helemaal te vullen .
Hoe meer je de box vult met hout.
Hoe minder lucht er in zit .
Rookontwikkeling krijg je t best met zo min mogelijk zuurstof erbij.
Dan krijg je namelijk een onvolledige verbranding en rookt t het beste.
Meer lucht ( zuurstof ) des te beter de ontbranding en dus minder rook.
En idd door het te weken lijkt het meer te roken .
Is niet zo .
In het begin komt er dan alleen maar stoom uit t hout denk aan kokend water en als dat op is kan t hout gaan smeulen dus roken.
Als je klaar bent met roken zou je als het goed is alleen houtskool over moeten houden in je box
 
Als je alleen maar even twee hamburgers erop hebt liggen en je wilt op je gasser toch wat rooksmaak hebben dan is een volle bak wat zonde natuurlijk. Ik ga volgende keer aan de bovenkant nog wat gaatjes dicht maken met folie om te kijken wat dan het resultaat is. Dit dan zonder het hout in water te leggen.
 
joethesmoker zei:
Als je alleen maar even twee hamburgers erop hebt liggen en je wilt op je gasser toch wat rooksmaak hebben dan is een volle bak wat zonde natuurlijk. Ik ga volgende keer aan de bovenkant nog wat gaatjes dicht maken met folie om te kijken wat dan het resultaat is. Dit dan zonder het hout in water te leggen.
Maak een envelopje van alufolie, vul die met een paar houtsnippers. Goed dichtvouwen, prik er 1 gaatje in en leg bovenop je brander/flavoriserbar. Werkt super
Zie ook
https://www.youtube.com/watch?v=Zm6kVcx8kbM
(maar NIET nat maken en maar 1 gaatje prikken!!!!!!!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan