BasBQ
Beef en Steak

Rokende rookworst en de boellemetworst

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Na een week van dubben peinzen denken en inlezen toch maar besloten om een van mijn todo's af te vinken ROOKWORST!

De topics gelezen van Bert en Piet:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/rookworst-5326/
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/rookworst-roken/

Besloten om het recept van piet aan te houden maar dan zonder farce, gewoon door de molen.
Verhouding 50% Procureur, 50%buikspek (had ik nog in de vriezer liggen.

Donderdag begonnen met klein snijden goed terug koelen en malen door 4,5mm plaat.


Kruiden erdoor en in de darm! tot zover eigenlijk niks nieuws... maar dan het knopen der worst... nou dat was nog best een uitdaging haha... Het filmpje van bert is een prima uitleg en het gaat goed totdat je een worst gedaan hebt en een tweede aan dezelfde string wilt maken... verwarrend en ff prutsen maar gewoon even het geduld bewaren en dan komt toch het moment dat het op echte rookworst begint te lijken...... ik kon eigenlijk niet wachten om te beginnen maar eerst een nachtje drogen:



De volgende ochtend aan de slag, we gaan rookworst roken!!!!!!! In de wsm onderin een oud vergiet boven op de kolen gezet met beukenhout bij 80gr de worsten erin en dan begint het direct heerlijk te ruiken!



Leerpunt 1: niet gaan koffie drinken maar ff de temp in de gaten houden :( hij schoot door naar de 110gr en was eigenlijk slecht terug te regelen, 90gr vond hij kennelijk ook prima, maar niet getreurd gewoon doorgaan, na 1 uur en 45min mochten ze eruit!!! (als de temp lager was geweest had ik de volle twee uur aan gehouden)
En wat ziet dat er dan heerlijk uit.......



Tja en dan.... proeven, proeven, proeven, roept iedereen.... gewoon heerlijk, het mosterdpoeder geeft de worst een beetje bite en de rooksmaak is heerlijk, velletje knakt lekker en binnen 2 minuten was de 1e worst al weg......
Worst nummer 2 even kwartiertje in warm water laten wellen en die ook maar geserveerd....... (die was nog lekkerder en sappiger dan de 1e)




Leerpunt 2.... volgende keer gewoon gelijk minimaal 4 kilo maken, dit gaat veel te snel........ :D
Nu liggen er nog maar drie worsten in de vriezer

Voor degene die goed geteld hebben mist er nog een worst ........ :-/

In het verhaal van Piet vertelde Bert dat het ook een leuk idee was om ze ipv warm te roken, koud te roken en dan weg te hangen om zo metworst te maken..... nu had ik vorige week bij Martijn ook een CSG meegenomen dus die kreeg gelijk de vuurdoop.
Het waxinelichtje is een drama die stak gelijk het tweede spoor ook aan maar nadat dit ook weer onder controle was heeft de worst zo'n beetje 10 uur staan roken (ook op beukenmot)



Vervolgens opgehangen in de schuur waar hij nog nu een poosje lekker blijft hangen en van rookworst naar boellemetworst wordt omgetoverd.


(iemand een idee hoe lang ik dit zal laten hangen??????)

Als dit project slaagt wil ik volgende keer een grotere batch maken.

Omdat ik eerst wilde proberen of dit project zou slagen heb ik voor achter de hand nog wat andere worstje gemaakt....
- Rode Peper salie worst
- Louisiana worst
- Zoete pittige worst (heb nog geen naam voor maar hij is heerlijk zo voor bij de borrel, zal in een apart draadje even het recept posten)



Al met al en prachtige ervaring, heel luek om te doen en de rook worst is werkelijk waar heerlijk, hier komt zeer snel een vervolg op met een grotere batch.

bedankt voor het kijken!

gr

Boel!



 
dat ziet er goed en inspirerend uit, rookworst maken is voor mij ook nog een uitdaging
 
Ziet er weer prima uit! Snel maar wat vlees halen en dan ook maar een worst-todo van de lijst schrappen ;)
 
Wauw nice! Ik wacht nog op een pakketje met onderdelen en dan ga ik ook aan de worst! Erg inspirerend dit!
 
Mooie worsten het lijk wel of ze uit de fabriek komen zo mooi zien ze re uit.Toppppp.
 
Mooie gelukte sessie.
Tja hoelang moet hij drogen? Dat hangt af van de luchtvochtigheid.
Je moet gewoon kijken hoe het gaat, zolang hij droogt en niet schimmelt is het goed.
 
Zat zijn mooie worsten! Ben blij dat ik dat niet lust......
ik hoef geen worstmaakgereedschap...echt niet, heb ik niet nodig, echt niet...
 
Ziet er goed uit. Het worstenvirus slaat om zich heen. Geweldig!
 
Ik ben alweer blij dat m'n recept in de smaak valt! :D

Maar eigenlijk gaat alle eer naar Bert die het startschot voor de rookworst gegeven heeft. Ben benieuwd naar jouw droge rook worst.
 
En weer heb je me te pakken!!
Thanx again!!! :D :D :D
 
Mooi man. Kan niet wachten om ook aan de slag te gaan. Kan het hout ook tussen de kolen?
 
BertM zei:
Mooie worsten heb je weer gemaakt.

Hangt hij trouwens naast de cv pomp? Wie heeft die bocht erin gemaakt? Is dat met een Hamer gedaan?

Haha ja zoiets, dat en het feit dat ik liever worst maak dan pijpen buig!

MarBQ zei:
En weer heb je me te pakken!!
Thanx again!!! :D :D :D
Nou graag gedaan zoals piet zegt, Bert is de grote aanstichter  :D
Maar jij bent ook lekker bezig geweest zag ik!
 
Wat een Boel worsten ;).

Dit komt steeds hoger op de to-do-lijst.
 
Mooi verslag boelie, ziet er heerlijk uit.
 
Hier een tussentijdse foto van de metworst, hij gaat lekker, ruikt echt prima, zou hem zo aansijden maar geduld is een schone zaak.
De rookworst is ondertussen op 1 na helemaal op... dus snel weer nieuwe maken.....


 
De eerste keer denk ik, dat worsten maken (Genootschap workshop bij Martijn) is wel leuk maar vind ik veel te veel werk.
En dan zie je telkens van die heerlijke worsten langs komen op het Genootschap.
(Ja, die worsten van de workshop waren echt de lekkerste die ik ooit gegeten had!)
En met elke worst die ik zie.....begin ik me weer meer af te vragen of het werk misschien toch wel meevalt.....

Eerst de definitieve bbq-plek in de tuin maar eens afmaken!
Willen jullie daarom de eerste maanden even geen "worst" foto's meer plaatsen, door jullie raakt mijn prioriteiten lijst door de war
=))
 
Terug
Bovenaan Onderaan