BasBQ
Beef en Steak

Roken met de WSM op alleen op hout (zonder briketten)

 
 
 

stichting lekker dier

Sprokkelaar
Berichten
34
Hoi Allemaal,

Ik ben erg nieuwsgierig of er iemand is die ervaring heeft met het bereiden van pulled pork of brisket door alleen hout te gebruiken in de Weber Smokey Mountain. Dus zonder de inzet van briketten.

 
ik ben niet dol op een vuurtje in mijn WSM, ben er dus geen voorstander van. Maar ervaring heb ik er niet mee
 
Ik vraag me ook af of de waterschotel voldoende is om de temperatuur laag te houden boven in. Je stookt tenslotte in een en dezelfde kamer.
Daarbij komt nog dat je denk ik behoorlijk wat roet produceert. Dit slaat neer op je vlees.......
 
Lijkt me een drama om de temperatuur constant te houden. Smeulende kolen vs. Brandend hout.. Als je een stuk hout zover kan krijgen dat deze gaat smeulen zou het misschien kunnen, maar succes daarmee ;)
 
Misschien een test!!! :D
 
ik gebruik wel eens hout als ik vis rook in de WSM, maar vind het moeilijk om de temperatuur onder controle te houden. Kwam ook veel rook vrij. Kwestie van ervaring denk ik maar ik werd er niet vrolijk van. gebruik toch het liefst briketten.
 
Zelf stook ik altijd briketten in mijn wsm , maar heb er wel eens aangedacht om het op hout te doen.
Mocht ik het in de toekomst doen , dan steek ik mijn houtkachel wel aan , en zou ik de gloeiende delen hout overscheppen in de wsm.....wie weet meld ik me met de resultaten.
 
Ik heb geen ervaring met de WSM maar ik gebruik een metalen vat omgebouwd tot rookoven en stook alleen op hout, zonder briketten.
Je moet er rekening mee houden dat als je grote stukken vlees gaat roken op alleen hout dat je er van uit kunt gaan dat je 8-9 uur naar je smoker zit om contant de temperatuur in de gaten te houden en eventueel je lucht toevoer aan te passen of om hout bij te vullen. Het is behoorlijk arbeidsintensief (ik hou er van :p ).
Ook moet je natuurlijk uitkijken dat je niet direct boven op de vlammen zit, dat wordt anders een lekker korstje  B-) As wat neer zou dalen op je vlees e.d heb ik persoonlijk geen last van gehad maar het is wel mogelijk..

Ik zou het zeker gewoon es proberen.
 
Ray zei:
Mocht ik het in de toekomst doen , dan steek ik mijn houtkachel wel aan , en zou ik de gloeiende delen hout overscheppen in de wsm.

Dit is de manier.

Hout flink opstoken tot je gloeiende sintels hebt en die in je WSM gebruiken.
 
Vis roken wordt ook gewoon met hout gedaan en is inderdaad arbeidsintensief maar wel heerlijk, dus het moet in mijn ogen wel mogelijk zijn maar met regelmaat vuur opstoken en deksel open/dicht om de temperatuur stabiel te houden. Ga je het met of zonder waterbak doen, want deze zal in de temperatuur wel meer stabiliteit geven maar is volgens mij niet handig icm hout stoken omdat de temperatuur flink op kan lopen als deze even goed brand.
 
Danny77 zei:
Wat zou het voordeel er van zijn ??
Ipv met briketten en rookhout.

Echt vuur is toch net weer wat stoerder?....
 
Dank je wel voor jullie reacties. Ik begrijp hieruit dat er eigenlijk nog niet veel praktijkervaring is, behalve dan door Rockabimmy maar dan weer niet met een WSM. Uitdaging is dus de lucht ventilatoren te "monitoren" en voorkomen dat het hout gaat branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan