BasBQ
Beef en Steak

Roest op gietijzer grill

 
 

Nicks85

Vuurmaker
Berichten
78
Kan dit kwaad en wat kan ik er aan doen?

4EDA9805-10A1-4799-9181-426FF88FCF54.jpeg
 
Schoon borstellen met een messing borstel daarna het rooster in de crisco of pancoat of een neutrale olie dan rooster opwarmen totdat het begint te walmen.
Dit een paar keer herhalen
 
Geen probleem om weer als nieuw te krijgen. Zie vorige commentaar. Er staan ook genoeg instructies op internet. Dit rooster kan nog wel 100 jaar mee

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
En niet in een vochtige ruimte opslaan
 
Ik begrijp die problemen met de gietijzeren spullen niet zo goed en dat je dat moet insmeren met crisco en inbranden enz.
Wij hebben hier een gietijzeren kookpot van La Creuset en zo een pan van onbekend merk, worden regelmatig gebruikt maar geen problemen mee, na gebruik (of de dag nadien) gewoon afwassen met de hand en Dreft, goed afdrogen en nog even laten verluchten en dan wegbergen, niets aan de hand.
 
Ik begrijp die problemen met de gietijzeren spullen niet zo goed en dat je dat moet insmeren met crisco en inbranden enz.
Wij hebben hier een gietijzeren kookpot van La Creuset en zo een pan van onbekend merk, worden regelmatig gebruikt maar geen problemen mee, na gebruik (of de dag nadien) gewoon afwassen met de hand en Dreft, goed afdrogen en nog even laten verluchten en dan wegbergen, niets aan de hand.

Is die pan van jou toevallig ge-emailleerd?
Dan hoef je die inderdaad niet in te branden. Als het gewoon kaal gietijzer is (zoals dit rooster) dan ontkom je er volgens mij niet aan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Had hem nu geborsteld en zonnebloemolie gebruikt. Vervolgens opgewarmd en burger erop... Zou dat kwaad kunnen, voor je gezondheid bedoel ik dan... ?
 
Een burger kan toch nooit slecht zijn voor je gezondheid?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De lucht die we tegenwoordig inademen is ook niet gezond
Toch wel van je burgers genoten toch?
 
Hahaha absoluut, Black Angus Burger. Maar bedoel natuurlijk meer het roest wat mogelijk toch op je vlees terecht is gekomen en dan meer voor mij zoontje.
 
Volgens mij is ijzer (roest) helemaal niet slecht voor je. Het schijnt zelfs dat als je eten bakt in/op iets van gietijzer dat er dan ijzer in je eten komt en dat dat goed voor je is. Zolang er maar geen schoonmaakmiddelen of andere niet eetbare dingen op het rooster zaten is het prima volgens mij


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Het is gietijzer, gewoon schoonmaken, roest erafpoetsen en opnieuw inbranden en behandelen is ie weer als nieuw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Als je het rooster een paar keer inbrand, is hij weer als nieuw. Een dun laagje olie er op, op een hete BBQ leken voor een uurtje, af laten koelen, nog een laagje olie er op, enz enz na een laag of drie heb je een mooie glimmende laag zoals de buiten rand van het rooster er nu uit ziet.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan