BasBQ
Beef en Steak

Roemeense- en rookworst

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Het worstemaakvirus heeft, eindelijk, Pijnacker bereikt ;)

De darmpjes liggen helaas nog in het DHL-depot, dus vandaag moet de worst nog even een nachtje zonder jasje doorbrengen. De mixer en weegschaal waren zo om aandacht aan het schreeuwen dat ik die niet nog een dag ongebruikt kon laten staan ;)

Voor de eerste worsten is de keuze gevallen op de onvolprezen rookworst die hier op het forum rondwaard en een Roemeense variant. Al bladerend door het recepten gedeelte van "Home Production of Quality Meats and Sausages" kwam ik deze tegen. Aangezien we zo ongeveer een week of twee per jaar in Roemeni? doorbrengen en daar op het gebeid van eten voor het vlees/worst erg lekker vinden, was de keuze snel gemaakt. Bijkomend voordeel is dat de bereiding gelijk is aan de rookworst.

Voor het vlees heb ik gekozen voor procureur en buikspek.
roemeenseworst: 1/4 buikspek en 3/4 procureur
rookworst: 1/2 buikspek 1/2 procureur

Het buikspek heb ik door de 4,5 mm plaat gedraaid, voor de procureur heb ik de 8mm plaat gebruikt. Volgens het boven genoemde boek vermengt het vet op deze manier beter en voorkom je "grote" stukken vet.

Na het malen de volgende kruiden samen met wat ijswater door het vlees gemengd:
IMG_6079_zpsbc312209.jpg


De twee mengsels:
IMG_6082_zpsdf793a7e.jpg


En natuurlijk konden we het niet laten om even wat te proeven, dat beloofd veel goeds. Zo als "hamburger" was het naar onze smaak wel wat aan de zoute kant, maar ik verwacht dat een gerookte worst dat wel kan hebben.
IMG_6085_zps74cb5dad.jpg


Word vervolgd.....
 
Ben benieuwd! Maar kan al bijna niet meer mis gaan. Had laatst met rookworst wat over uit de vulpijp en ook zo gebakken. Smaakte toen naar mijn mening ook zouter dan na het roken,
 
Lekker bezig Uipko. Die Kenwood is in goede handen zo te zien :)
Ik ben benieuwd naar je eindresultaat!
 
Het begin is iig goed. Na een nachtje in de koelkast hebben de smaken zich meer gesetteld in je vlees.
 
Als je de rookworst voor het gebruik in water welt neemt het ook weer aardig wat vocht op, waardoor het eindresultaat minder zout lijkt. Als je het bakt verdwijnt er juist vocht en mijn idee is dat de smaken zich dan meer concentreren.

Neemt niet weg dat dit een vrij zoute worst is en je kunt het recept natuurlijk eenvoudig aan je eigen smaak aanpassen. ;)

Heb je je Kenwood ook gebruikt om het gehaktmengsel te kneden? Daar zou ik zo'n machine namelijk wel voor gebruiken, maar ik ben dan ook een hele luie worstmaker! :D
 
structor zei:
Mooi begin Uipko. Ik zie een kandidaat voor een recept *hint* *hint*

Die voelde ik al aankomen ;) Als de juiste foto's er zijn zal ik er een recept van maken, kan eindelijk een keertje ??n "terug geven" na het genieten van de vele mooie recepten hier :D
 
Nosmo zei:
Als je de rookworst voor het gebruik in water welt neemt het ook weer aardig wat vocht op, waardoor het eindresultaat minder zout lijkt. Als je het bakt verdwijnt er juist vocht en mijn idee is dat de smaken zich dan meer concentreren.

Neemt niet weg dat dit een vrij zoute worst is en je kunt het recept natuurlijk eenvoudig aan je eigen smaak aanpassen. ;)

Heb je je Kenwood ook gebruikt om het gehaktmengsel te kneden? Daar zou ik zo'n machine namelijk wel voor gebruiken, maar ik ben dan ook een hele luie worstmaker! :D

Rookworst mag ook best wat zouter zijn, je eet dat natuurlijk doorgaans ook in combi met ander eten. Ik had al iets minder zout gedaan, namelijk 20 gr.

Nee ik heb de Kenwood niet gebruikt voor het mengen, stom he  :blush: Toen ik zo goed als klaar was met mengen bedacht ik me dat ook. Ik denk dat ik nog een beetje moet leren omgaan met deze luxe  =))
 
Ik sla het worstdeeg tegenwoordig ook lekker tot plakkerige frut met de 'bisschop'  (De K-klopper bij Kenwood). Werkt als een tierelier. Prachtig plakkerig deeg. Het lekkere van die KMM023 is dat je ook een flinke bak hebt en dat je dus aardig wat worstdeeg tegelijk kunt maken. 2 kilo gaat bijvoorbeeld prima.
Naar het recept van die Roemeense variant ben ik ook wel benieuwd!
 
Ben benieuwd naar het resultaat. Goed begin in ieder geval.
 
Poeh h?, dat viel niet mee zeg. Het vlees door de (kleine) vultuit krijgen koste behoorlijk wat moeite. Ik kreeg de darm niet echt makkelijk over de grote vultuit dus ik heb de kleine gebruikt. Maar om hier 3 kilo door heen te krijgen is geen sinecure. Is dit waarom het vullen met een gehaktmolen niet ideaal is, of heb ik wellicht iets niet goed gedaan?

In het begin iets te snel doorschuiven waardoor deze niet zo goed gevuld was. Dit heb ik nog aardig kunnen corrigeren tijdens het maken van de losse worstjes. Er is hier en daar wel wat lucht ingekomen, beetje gebakken luch is ook lekker ;)
IMG_6097_zps8c74c55e.jpg


De helft van de rookworsten:
IMG_6103_zps75d98a6c.jpg


Morgen lekker roken!
 
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
 
uipko zei:
Poeh h?, dat viel niet mee zeg. Het vlees door de (kleine) vultuit krijgen koste behoorlijk wat moeite. Ik kreeg de darm niet echt makkelijk over de grote vultuit dus ik heb de kleine gebruikt. Maar om hier 3 kilo door heen te krijgen is geen sinecure. Is dit waarom het vullen met een gehaktmolen niet ideaal is, of heb ik wellicht iets niet goed gedaan?

Ik gebruik een 22mm vulpijp voor varkensdarm, dat gaat eerste ook een beetje stroef maar als de darmen voldoende lang geweekt hebben en je houd alles goed nat dan gaat het opstropen verder eigenlijk verrassend gemakkelijk. Hoe kleiner de vulpijp, hoe zwaarder het vullen gaat.

Wat ik het grote nadeel vond van het vullen met mijn vleesmolen is dat het veel langzamer gaat en je hebt veel meer kans op lucht in de worst. Een stopbus werkt veel fijner.
 
Mooie worsten!
 
Nosmo zei:
uipko zei:
Poeh h?, dat viel niet mee zeg. Het vlees door de (kleine) vultuit krijgen koste behoorlijk wat moeite. Ik kreeg de darm niet echt makkelijk over de grote vultuit dus ik heb de kleine gebruikt. Maar om hier 3 kilo door heen te krijgen is geen sinecure. Is dit waarom het vullen met een gehaktmolen niet ideaal is, of heb ik wellicht iets niet goed gedaan?

Ik gebruik een 22mm vulpijp voor varkensdarm, dat gaat eerste ook een beetje stroef maar als de darmen voldoende lang geweekt hebben en je houd alles goed nat dan gaat het opstropen verder eigenlijk verrassend gemakkelijk. Hoe kleiner de vulpijp, hoe zwaarder het vullen gaat.

Wat ik het grote nadeel vond van het vullen met mijn vleesmolen is dat het veel langzamer gaat en je hebt veel meer kans op lucht in de worst. Een stopbus werkt veel fijner.

Bij mij is de grote vulpijp inderdaad ~22mm. In het begin was ik ook erg voorzichtig om de darm niet te scheuren, gaande weg merkte ik dat het best veel kan hebben. Ik had de darm minstens een half uur in het water laten staan, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Als het resultaat van deze sessie naar meer smaakt ga ik toch even serieus naar een stopbus kijken. Nadeel is dat die dingen zo groot zijn en het huis zo stilletjes aan vol staat met bbq spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan