BasBQ
Beef en Steak

Ribs & Rubs vergelijken

 
 
 

Bucari007

Stoker
Berichten
286
Ik vraag me best al een poosje af of die 'dure' rubs nu echt veel in smaak en of bark oid doen. Helemaal als het gaat om Ribs die je daarna ook nog eens aflakt. En eigenlijk überhaupt of rubs enorm veel smaak verschil geven.

Dus vandaag 1 rack spareribs op de 321 methode. Met half om half rubs. De helft met: Grate Goods Sweet Paprika en de andere helft met een zelf gemaakte aziatische 5 spices dryrub.

Aan het einde ga ik de boel aflakken met dezelfde bbq saus en we zullen zien wat het verschil is en of deze groot is of niet. Ben erg benieuwd.
f3408b64364f61ae899214a550a7d39b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Mijn ervaring met de goedkope rubs is dat die vaak erg zout zijn.
Meestal maak ik mijn rubs zelf, goedkoop en is zo gebeurd.
 
Helemaal met Laurens eens.
Maak ze ook zelf. Zout vind ik nl niet (of maar heel beperkt als het van de Q komt) nodig.
Rubs die over zijn (niet in contact geweest met vlees/vis/kip) kunnen gewoon bewaard worden.
 
Ook hier home made rubs.
Alleen al omdat het leuk Is om zelf te maken en je kan er je eigen draai aan geven.
Dus Is ie altijd lekker en zeker niet te zout

Maar niettemin een leuke lekkere test
 
Verschil in kleuring is sowieso duidelijk, ben benieuwd naar de smaak test. Ben mn benieuwd of de bbq saus/glazing sowieso niet de rub overheerst, dat idee heb ik vaak. Dat de glaze eigenlijk mn de smaak bepaald, meer dan de rub. Ik houd wel van sticky ribs, maar misschien eens alleen rub erop en droog inpakken en niet aflakken en kijken hoe dat is.
b6a92d66229eda36ef4a23768821ddd0.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Leuke vergelijking. In het begin kocht ik mijn rubs maar sinds een tijdje maak ik ze zelf. Sommige zijn bijna identiek aan de rub uit een potje.
 
Moet zeggen, perfect gegaard, maar kwalitatief niet de beste ribs (had nog een doosje van de Makro en die hebben toch wel veel vetstukken). Desondanks toch wel een subtiel verschil, ik moet zeggen subtiel en niet extreem overtuigend, had eigenlijk meer verschil verwacht.
Denk dat de rubs mn een mooie basis geven voor een variant; dus 5 spices asian rub icm hoisin lak oid & sweet paprika icm sweet smokey bbq saus oid.
Ik weet nu wel dat ik geen "dure" rubs meer koop om het vervolgens met een "standaard" bbq saus af te lakken en waarschijnlijk zelf meer aan de knutsel ga met rubs.

Experimentjes blijven leuk en leerzaam.
56dbe67fc49570702ce1a1a47b35af3c.jpg
222e4d11aa606c8f485c062d08cf1caa.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
ik vind gekochte rups vaak te zout en niet pittig genoeg daarom maak ik ze liever zelf. Het experimenteren blijft een leuke hobby! Vooral mee doorgaan !
 
Terug
Bovenaan Onderaan