BasBQ
Beef en Steak

Ribs 1e poging na workshop Beef & Steak

 

Rtvld

Sprokkelaar
Berichten
30
Afgelopen vrijdag ben ik met een maatje naar de workshop Ribs en Chicken geweest bij Beef & Steak.
Daar hebben we aan de hand van Daan, van de Rokende Regahs, een hele leerzame en gezellige avond gehad. De ribs die we daar hebben mogen proeven waren echt heel lekker. Bovendien had men een workshop deal voor de ribs.

Dus je raadt het al... Een paar ribs aangekocht om zodoende thuis een poging te wagen om enigszins in de buurt te komen van de daar  geproefde ribs.

Eerst had ik nog een andere uitdaging. Het in elkaar zetten van een offset-smoker (omdat ik vind dat ik te weinig ruimte heb op m'n Weber OTP47). Zaterdag en zondag was al helemaal vol gepland maar gelukkig had ik nog 2 dagen weekend. Dus maandagochtend de offset-smoker in elkaar gezet en de planning was om dan 's middags de ribs met de 321-methode klaar te maken.

Maar waar ik geen rekening mee had gehouden was het feit dat de smoker eerst een paar keer op temperatuur gebracht moet worden zodat het materiaal de tijd krijgt om uit te harden. Ok, dat was dus een tegenvaller qua tijd. Het was wel handig om gelijk al een beetje feeling te krijgen mbt het controleren van de temperatuur. Eerst 2 uur op 120 graden om vervolgens nog een uur op 200 graden te blijven hangen. Daarna moest de smoker afkoelen.

Alle opgelopen vertraging kon voor mij de pret nog niet drukken dus besloten om er een paar hamburgers en kippenvleugels bij te leggen voor het avondeten.
Maar eerst, tijdens het afkoelen van de smoker, de ribs behandeld.



Het ontvliezen van de ribs. Met de bolle kant van de "steel" van de lepel was dat goed te doen.



Vervolgens de ribs met olijfolie ingesmeerd zodat de rub beter blijft zitten. Als rub de Smokey House BBQ Rub all purposes gebruikt.



De smoker was inmiddels voldoende afgekoeld dus de boel weer opgepiept. Zo rond 17:30 konden de ribs, de kippenvleugels en de hamburgers erop.



Daar staat de goedkope smoker. Als ik er voldoende gebruik van ga maken mag ik van mezelf over 1 of 2 jaar een WSM aanschaffen. We zullen zien...



Inmiddels was het al 20:30. Tijd om de ribs in te smeren met vloeibare boter ( bak en braad jammer genoeg, had niets anders in huis...)en te bestrooien met basterdsuiker en in te pakken in het alufolie.



En dan rustig genieten van een lekker biertje!



2 Brand Zwaar Blond later mochten de ribs uitgepakt worden en voor een uur weer terug op de smoker. Ribs ook nog ingesmeerd met Stockyard BBQ Sauce Red Raspberry.



En dan eindelijk om 23:30 waren de ribs klaar. Ribs smaakte goed alhoewel ze naar mijn idee nog wel iets te zacht waren. Mogelijk dat de temperatuur iets te laag is geweest in het 2e deel waardoor de suiker niet goed gecarameliseerd is. Of te veel suiker?

Vandaag voor het avondeten heb ik ze nog een half uur op 200 graden in de oven gehad en ze smaakte nog beter. Dus volgende keer minder suiker of de temperatuur iets hoger houden in het 2e deel. Nu zat ik de hele tijd op 100 a 120 graden.

Anyway, we hebben er heerlijk van gegeten. Binnenkort maar weer eens ribs bestellen voor poging 2!
 
WoW! Wat een mooie ribben zijn st.
Lekker hoor
 
Hoi Jan

ik ben nu wel benieuwd naar de prijs van de goedkope smoker.
Je hebt het overigens erg mooi in beeld gebracht, vooral de rook erbij, heb je daar speciaal hout bij gebruikt?


B-)
 
Thanks!

@bladerunner, de prijs van de smoker is 99,50. Dus dat is een stuk voordeliger dan een WSM of een smoker van Proq. Die staan bovenaan mijn verlanglijst (keramische smokers uiteraard nog hoger maar ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoveel geld aan een smoker uit zal geven).

Dat de rook op de foto staat is eigenlijk toeval. Omdat ik vergeten was een foto te nemen na het uitpakken moest ik even de klep open doen om foto te maken.

Als rookhout heb ik pecan woodchunks gebruikt van Weber. Ik wilde de temperatuur even een boost geven. Voor de smaak aan t vlees heeft dat op dat moment geen toegevoegde waarde meer omdat t vlees dat niet meer op neemt ( iets wat ik afgelopen vrijdag bij de workshop opgestoken heb).

 
Lekker bezig hoor.

Bekende smoker. Heb er vorig jaar nog 130,- voor betaald, dus dat heb je netjes gedaan.
 
Rtvld zei:
Thanks!

@bladerunner, de prijs van de smoker is 99,50. Dus dat is een stuk voordeliger dan een WSM of een smoker van Proq. Die staan bovenaan mijn verlanglijst (keramische smokers uiteraard nog hoger maar ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoveel geld aan een smoker uit zal geven).

Dat de rook op de foto staat is eigenlijk toeval. Omdat ik vergeten was een foto te nemen na het uitpakken moest ik even de klep open doen om foto te maken.

Als rookhout heb ik pecan woodchunks gebruikt van Weber. Ik wilde de temperatuur even een boost geven. Voor de smaak aan t vlees heeft dat op dat moment geen toegevoegde waarde meer omdat t vlees dat niet meer op neemt ( iets wat ik afgelopen vrijdag bij de workshop opgestoken heb).


Dankjewel en ik heb er ook weer wat bijgeleerd. :blush:
De prijs is aangenaam hoor, doet allicht minder zeer in de portemonnee dan bij aanschaf van BGE of WSM.

groet

B-)
 
lekker hoor
 
Hoi Jan.

Je ribs zien er prima uit. Zo zullen ze ook wel gesmaakt hebben.  ;) !
Ik heb een vraagje voor je.
Je schreef dat het vlees bij een bepaalde temperatuur geen rooksmaak meer opneemt.
Wil je aangeven bij welke temperatuur dat is ?
Dan kunnen we v.m. wat minder rookhout gebruiken.
Bij voorbaat dank.

Grts,  Hans.
 
gaat volgens mij meer om of het vlees is dichtgeschroeid is of niet....weet niet of er echt een temperatuur aan te hangen is. Wanneer je dus low en slow bbq'd dan is je temperatuur van de bbq lager waardoor het vlees/vis/ kip etc.... langer rauw blijft waardoor de rook beter en langer de kans krijgt om binnen te dringen. Peroonlijk gooi ik bij ribben een aantal stukken hout erop en wanneer die zijn opgebrand is het genoeg(wanneer je chips gebruikt kun je natuurlijk wel tussendoor wat extra erbij doen).

correct me if i'm wrong...
 
Dank je! Ze smaakte idd erg goed.

Tijdens de workshop waren we bezig met spareribs met een afgeleide vorm van de 3-2-1 methode ivm de tijd. Dat was dus een snelle variant, de 1,5-1-0,5 met een wat hogere temperatuur. En er werd verteld dat t vlees geen rooksmaak meer opneemt op t moment dat je bij stap 3 bent. Tijdens de 1e stap (in dit geval dus 1,5 uur) gebeurt dat vooral.

Maar op welk moment of temperatuur het vlees exact geen rooksmaak meer opneemt weet ik niet. Bij stap 2 als t vlees in de alufolie zit lijkt het me duidelijk dat t geen rooksmaak opneemt.

En bij stap 3 is de bark al zodanig gevormd dat het vlees geen rook meer opneemt. En dat het dus op dat moment geen nut heeft om nog rookhout toe te voegen.

Zo heb ik t begrepen bij de workshop. Maar ik ben nog maar een groentje op het gebied van vlees smoken. Dus correct me if i'm wrong.

Wellicht dat de ervaren smokers of wedstrijdsmokers hier extra toelichting op kunnen geven? Of indien nodig mijn verhaal corrigeren ;)
 
Het vlees neemt nog wel rooksmaak op, alleen de rookring vormt niet meer. Als het vlees geen rooksmaak meer opneemt zou je op het eind een half bos op je kolen kunnen gooien en dan zou dit geen invloed hebben op de smaak... ik geloof dat niet ;)
 
O.K.

Weer wat geleerd, bedankt voor de info.  :) !

Grts,  Hans.
 
Bedankt voor de input Noskos!
Mogelijk heb ik het tijdens de workshop verkeerd ge?nterpreteerd. Zou zomaar kunnen :-/
Ik ga je als beginneling in ieder geval niet tegen spreken.

En uiteraard ook bedankt voor je geweldige site met mooie recepten.
 


Hij wel  =)) =)) =)) !
 
Terug
Bovenaan Onderaan