BasBQ
Beef en Steak

Ribbetjes (redden)

 
 

Ragnarok

Sprokkelaar
Berichten
47
Het verhaal begint eigenlijk enkele weken geleden toen Delhaize een promotie deed op ribbetjes voor de Q. Ik had geen ervaring met het merk en hoewel ik het vlees van Delhaize echt niet hoog aanschrijf, besloot ik toch maar vlug een hoop te gaan kopen (I know, niet heel slim). De prijs was namelijk scherp genoeg.

Mijn vriendin heeft er enkele weken 2 pakken van gebruikt om te bakken in de oven en dit was ongezien. De schaal had zich gevuld met vleesvocht en de ribbetjes zelf waren uitermate taai en alles behalve lekker (nochtans een zoete marinade). Het was dus uitgesloten dat ik me hier nog eens aan ging laten vangen.

Eergisteren dus in gang geschoten. Allereerst de ribbetjes uit hun verpakking halen en de marinade er zo grondig als mogelijk afspoelen. Ook nog een zoete marinade (om niet te hard te vloeken met de marinade van Delhaize) en een rub gemaakt. 2 matten heb ik onmiddellijk ingewreven met de marinade en de ochtend erop, een uurtje voor het bakken ook de rub aangebracht.

Uiteindelijk gekozen voor een 2-1,5-0,75 methode en de pakketjes gevuld met een beetje appelsap. Bij de ribbetjes waarop de rub zat heb ik op het einde nog een beetje barbecue-saus gedaan(heel lekker in combinatie met de kruiden!!). Ze waren niet fall of the bone, maar wel echt lekker. Deze rub en marinade ga ik snel eens proberen met kwaliteitsribbetjes van de keurslager. En die van Delhaize laat ik met plezier aan mensen zonder smaakpapillen

Foto's in bijlage en altijd open voor suggesties.
c2e3e18e2e346ead97aeeacd26a0b443.jpg
97426113d43c9844f05c324ed446a6c1.jpg
ac3517ec7f3d1730e98d4adf66d00753.jpg
0b530d20b88edaaa77a0d4baf9d68b70.jpg


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Ze zien er heel goed uit. Bij de beenhouwer is het vaak gewoon beter als bij de supermarkt.
 
Zou je de faal off the bone kunnen bereiken door er bijvoorbeeld 2-2-0,75 van te maken? Langer stomen dus?
 
Zou je de faal off the bone kunnen bereiken door er bijvoorbeeld 2-2-0,75 van te maken? Langer stomen dus?
Persoonlijk denk ik dat het kan helpen omdat ik toen wel merkte dat op sommige plaatsen het vlees begon te krimpen maar ik wacht op iemand met meer ervaring voor duidelijkheid.

Ik vroeg me trouwens af hoeveelheid vocht men in de pakketjes moet doen om te zorgen dat het vlees stoomt ipv kookt.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Persoonlijk denk ik dat het kan helpen omdat ik toen wel merkte dat op sommige plaatsen het vlees begon te krimpen maar ik wacht op iemand met meer ervaring voor duidelijkheid.

Ik vroeg me trouwens af hoeveelheid vocht men in de pakketjes moet doen om te zorgen dat het vlees stoomt ipv kookt.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
Dit helpt wel degelijk. Bij het verpakken versneld het garen, dus hoe langer hoe gaarder het wordt. Ik doe zelf altijd wat roomboter i.p.v. sap. Hij zal dan in zijn eigen vocht stomen.

De eerste uren zijn mijn inziens vooral om (rook)smaak aan te brengen en de kruiden (rub) te laten drogen. Laatste stap is om de kruiden te laten opdrogen en eventueel de bbqsaus te laten karameliseren.
 
ze zien er lekker uit hoor.
je kan natuurlijk spelen met de tijd. 3-2-1 is wel de meest bekende volgorde, maar eigenlijk is dat een beetje teveel van het goede voor onze "europese' baby back ribs. Maar uiteraard, een langere kooktijd, des te zachter ze worden.
Tijdens het inpakken kan je experimenteren met je vocht. Sommige doen inderdaad wat boter en bijv honing of suiker mee inpakken. Je kan ook een flinke scheut appelsap of cola of zoiets toevoegen, denk aan een half kopje of zo. Appelsap en cola bevatten een zuur (bij cola koolzuur) waardoor je vlees malser wordt. Of het echt veel verschil maakt weet ik niet. Nog nooit vergeleken.

Je zal voor jezelf dit gewoon een paar keer moeten maken om er ervaring en een gevoel er bij te krijgen. Wat vindt jij bijvoorbeeld het lekkerst: 2-2-1 of 2-1-1, appelsap, cola, ananassap, boter, enz....

En wat altijd geldt: je heb te maken vlees, een natuurproduct. De ene keer zal het beter lukken dan de andere keer. Soms heb je dunne ribben, soms dik bevleesd, welk varkensras, enz.

Veel succes met testen en testen en testen. En dat is geen straf, want elke keer wordt het lekkerder en lekkerder.
Mooie hobby toch?
 
Zien er goed uit, volgende keer worden ze weer anders door andere ribben
 
Terug
Bovenaan Onderaan