BasBQ
Beef en Steak

Ribbels morgen

 
 
 

Ginko

Kooltjesharker
Berichten
139
Tjah, het is weekend en je ziet al dat lekkers voorbij komen op het forum..dan moet je er wel weer aan geloven.

ff bij de slager een paar ribbels gehaald, vel getrokken en gerubt.

Mijn vriendin is meer van de ketjap, dus haar ribs krijgen een andere behandeling.

Rub is het recept van Nosmo's Secret Rib Rub:
Ingredi?nten;

3 1/2 eetl Keuken zout
4 eetl Rietsuiker
4 eetl Bruine suiker
3 eetl Paprika poeder
3 eetl Zwarte peper
4 theel Gerookt paprika poeder (de hete variant)
2 theel Knoflook poeder
2 theel Uien poeder
2 theel Mosterd poeder
1 theel Gemalen komijn
1 theel Gember poeder
1 theel Chili poeder (kruiden mengsel, geen pure chili peper)


De ketjap marinade:
Recept van haar moeder, wordt gebruikt bij varkensvlees, voornamelijk Schouderkarbonades en Spareribs.

de hoeveelheden zijn wat losjes ingevuld. Ik doe het vlees met de marinade in een ziplock bag, zo heb je een stuk minder ketjap nodig dan in een bak. Let wel op dat je om de paar uur de zak even omdraait/beweegt zodat de marinade overal bij kan komen.

Voor 2 spareribs, gehalveerd (dus 4 delen) in 1 ziplock bag

Ketjap  500ml
Peper    1 Theelepel
Zout    1 Theelepel
Ketoembar  2 theelepels
Gember    2 theelepels
Sambal  Naar smaak erbij doen, hier doen wij 1-2 eetlepels en we gebruiken Badjak extra heet.
Knoflook 1 of 2 teentjes
Zoetstof  2 theelepels

UAG24Jv.jpg


fqdQ0gp.jpg


ibQc0cB.jpg


Ze liggen nu te overnachten in de koelkast.
 
leuke bijdrage ,, ketjap en mosterd zijn hiero ook de basis van  alle vlees

Ginko zei:
de hoeveelheden zijn wat losjes ingevuld. Ik doe het vlees met de marinade in een ziplock bag, zo heb je een stuk minder ketjap nodig dan in een bak. Let wel op dat je om de paar uur de zak even omdraait/beweegt zodat de marinade overal bij kan komen.

aanvullende tip::de ziplock zak met inhoud onder water in een pan en dan afsluiten en alle lucht is dr uit en de marinade zit rondom al t vlees.
zo ben je nog minder nodig en je hoeft eingelijk tijdens de intrek de zak niet te keren.
nog beter is vacuum trekken met een foodsaver want dan ben je maar een fractie nodig van jouw recept.
 
Top, bedankt voor de tip...en ja ooit zon vacuummachine.

als je doorrekent hoeveel marinade dat scheelt valt dat wel te rechtvaardigen  ;)
 
De ribs liggen sinds 13:30 op de WGA, gerookt op Jack Daniels snippers want die had ik nog liggen. zojuist zijn ze ingepakt en heb ik de ketjap ribs erop gelegd zonder in te pakken. (vriendin houdt van bite ik van boterzacht).

WGA heeft zich zoals altijd weer heel netjes aan de temperatuur gehouden.  Schommelend tussen 95-105

Vandaag ook voor het eerst Ketchup gemaakt gebaseerd op dit recept: https://bbq-helden.nl/recepten/zelf-ketchup-maken/

En daaropvolgend die ketchup gebruik om een Whiskey-bbq saus te maken, gebaseerd op dit recept:  https://bbq-helden.nl/recepten/whisky-barbecuesaus/

De saus is nu nog dik aan het worden in de pan, maar hij is nu al verrukkelijk.

Het enige waar ik over twijfel is wat ik zo zal doen om te glazen.  Kwa suikers zit er alleen basterdsuiker in. Dus ik twijfel om voor het glazen wat honing erbij te doen zodat het mooi kan kristalliseren..want ik weet niet hoe dat uitpakt op de smaak van de saus
 
Ben benieuwd ziet er al veelbelovend uit.
 
Ik zou de extra honing achterwegen laten. Die suiker in je saus doet echt zijn werk wel.
 
Ik heb er wel wat honing bij gedaan, maakte bijna geen verschil op de smaak.

En, dit is het eindresultaat geworden:

9PJlYnh.jpg


NnlD6tw.jpg


RA9gcLs.jpg


De ketjaps lagen nog ff boven de kolen voor een paar minuten, helaas 1 kant wat te krokant in de garing daarvoor maar was wel te verwachten omdat die dichtbij de kolen lag. Topspul dat Ecobrasa, Ketjap ligt erin te druipen en het rookt alleen wat, geen vlammen. Heb denk ik 15 briketten gebruikt vandaag en het was meer dan genoeg voor 5-6 uurtjes.

En, mijn spareribs waren weer boterzacht..heerlijke saus..alleen iets te pittig voor mijn smaak. (teveel chili in de rub gedaan).
 
Terug
Bovenaan Onderaan