BasBQ
Beef en Steak

Rib Roast - welk gewicht?

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Goedemorgen!

Met Kerst wil ik een Rib Roast gaan bereiden op mijn Weber. Ik vraag me af welk gewicht ik moet kiezen voor 8 personen, wat zouden jullie adviseren? Van de 8 zijn er 5 personen die best goed kunnen eten, de anderen zijn wat minder grote eters.

Hoor graag jullie meningen!
 
Vermits er been aan zit, zou ik eerder opteren voor toch een 3kg.
Als ik er bij mijn locale boer een cote à l'os bestel van 4 a 5cm dikte, zijn ze ongeveer 1,5kg.
 
Vermits er been aan zit, zou ik eerder opteren voor toch een 3kg.
Als ik er bij mijn locale boer een cote à l'os bestel van 4 a 5cm dikte, zijn ze ongeveer 1,5kg.
Ja ik dacht ook dat rond 3 kilo genoeg zou moeten zijn, maar ik lees her en der dat men 500 gram p.p. aan raadt, wat ik nogal wat vind, kan me niet voorstellen dat het bot tot de helft van het gewicht zou innemen (250 gram vlees is een prima portie i.m.o.) dus vandaar dat ik hier nog eens navraag kom doen :)
 
Ja ik dacht ook dat rond 3 kilo genoeg zou moeten zijn, maar ik lees her en der dat men 500 gram p.p. aan raadt, wat ik nogal wat vind, kan me niet voorstellen dat het bot tot de helft van het gewicht zou innemen (250 gram vlees is een prima portie i.m.o.) dus vandaar dat ik hier nog eens navraag kom doen :)
Pas op, want door te bereiden gaat er ook nog wat gewicht verloren, alsook met trimmen.

Ik had voor jou gerekend, 8 x 350gr is 2800kg en afgrond naar boven omwille het been. Maar hier zitten dan nog groenten en bv hasselback patatoes bij. Als je puur gaat inzetten op vlees, dan ga je er toch nog wel wat gewicht bij moeten doen.
 
Pas op, want door te bereiden gaat er ook nog wat gewicht verloren, alsook met trimmen.

Ik had voor jou gerekend, 8 x 350gr is 2800kg en afgrond naar boven omwille het been. Maar hier zitten dan nog groenten en bv hasselback patatoes bij. Als je puur gaat inzetten op vlees, dan ga je er toch nog wel wat gewicht bij moeten doen.
Er worden ook aardappelgerechten en groenten bij geserveerd hoor, dus dan denk ik dat ik met 350 a 400 gram p.p. (voor trimmen en bereiden) wel goed zit.
 
Ja ik dacht ook dat rond 3 kilo genoeg zou moeten zijn, maar ik lees her en der dat men 500 gram p.p. aan raadt, wat ik nogal wat vind, kan me niet voorstellen dat het bot tot de helft van het gewicht zou innemen (250 gram vlees is een prima portie i.m.o.) dus vandaar dat ik hier nog eens navraag kom doen :)

Ik weet niet hoor, als ik ergens ga eten en er staan steakjes van 250 gr op de kaart dan maak ik toch een andere keuze.
Wij doen begin januari een bbq voor een verjaardag (of laten het doen beter gezegd) en hebben gekozen voor 3 stevige stukken vlees p/p en dat zou dan op ongeveer een 450 gr per persoon komen zonder de bijgerechten dan.

Simpelweg onder het motto, te weinig op een feest zou zonde zijn en teveel kan nooit kwaad en is niet verloren want is voor achteraf.
 
Noskos heeft op zijn site een prima indicatie staan.

Gaat uit van 4 kg.
 
Ik weet niet hoor, als ik ergens ga eten en er staan steakjes van 250 gr op de kaart dan maak ik toch een andere keuze.
Wij doen begin januari een bbq voor een verjaardag (of laten het doen beter gezegd) en hebben gekozen voor 3 stevige stukken vlees p/p en dat zou dan op ongeveer een 450 gr per persoon komen zonder de bijgerechten dan.

Simpelweg onder het motto, te weinig op een feest zou zonde zijn en teveel kan nooit kwaad en is niet verloren want is voor achteraf.
Dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Ik denk dat een aantal eters bij ons 250gr prima vinden. Een aantal zullen 350-400 ook goed vinden maar 450 denk ik dat de meesten echt wel vrij fors vinden. Maar in het kader van beter teveel dan te weinig is het inderdaad beter wat meer aan te houden, daar heb je gelijk aan.

Is er een vuistregel die je aan kan houden bij dit soort stukken vlees, qua hoeveel van het gewicht uit bot bestaat? Of is dat niet het geval doordat het altijd verschillend is?
 
Waar ik vooral op zou letten is de dikte van de stukken. Zelf hanteer ik 3,5 cm minimaal 4 zou nog mooier zijn. Met 3 stukken zou je dan genoeg moeten hebben.

Eventueel iets overhouden en dun snijden op brood als beleg is een prima ontbijt. 😉
 
Waar ik vooral op zou letten is de dikte van de stukken. Zelf hanteer ik 3,5 cm minimaal 4 zou nog mooier zijn. Met 3 stukken zou je dan genoeg moeten hebben.

Eventueel iets overhouden en dun snijden op brood als beleg is een prima ontbijt. 😉
De dikte van de stukken vlees bij het verdelen ervan? Of hoe bedoel je dat?
 
Hieronder voor de beeldvorming een link met foto’s

Foto’s
 
Doorgaans is er zoveel te eten met kerst dat ik eerder minder dan meer zou doen. Er gaat waarschijnlijk ook nog een voorgerecht en dessert in, kaasplankje, aperitiefhapje etc...
Begrijp me goed, ik hou echt wel van een lekker stukje vlees, maar dat overdreven vreten doet ik liever alleen dan met een tafel vol gasten.

Maar misschien is dat mijn aversie tegen kerst, het draait meer om vreten dan gezellig samen zijn. Iig ik ga voor de snert met kerst 😂.
 
500g pp klopt wel aardig hoor.
Ik heb een tijdje terug een bone in ribeye van iets meer dan 2kg afgegrild en met 5 man van gesmuld.
Afhankelijk van je bijgerechten zou ik niet te veel klaarmaken tenzij wat over is je gaat gebruiken als broodbeleg, maar gezien je vraagt wat genoeg is voor 8 personen ga ik ervanuit dat je wilt dat het in ene keer op gaat.
 
De reacties en verschillende artikelen lopen nog altijd aardig uiteen. Ik ga voor 2,5 a 3 kg icm een goed voorgerecht en genoeg bijgerechten. Dan moet er genoeg te eten zijn voor iedereen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan