BasBQ
Beef en Steak

Rib-eye steaks mayosear

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
154
Eerste keer steaks op deze manier gemaakt, maar dit is zeker een blijvertje.
Voor het garen bij 120º op het rooster wat fleur-de-sel erop gedaan en tot iets boven de 50º kerntemp gegaan.
De steaks eraf gehaald, alufolietje erover, en de KJC3 vol gas gegeven.
Steaks aan een kant in de Zaanse mayonaise gekwast en ze bij 250º op de gietijzeren halve maan gelegd.
Die had ik eerst nog licht bestrooid met een mixje van rozemarijn, tijm en knoflookpoeder, man wat een geur kwam daar al af :D
Ondertussen de bovenkant ook met mayo bestreken en ze na een kleine 2 minuutjes omgedraaid.
Toen die kant ook nog verwend met de nodige hitte en ze eraf gehaald om nog 5 minuutjes te laten rusten, met die geur echt een beproeving voor je geduld.
Het resultaat was echt geweldig, als je dit nog nooit geprobeert hebt zou ik dit zeker een keer doen!

IMG_20210911_175718-small.jpg


IMG_20210911_182710-small.jpg


IMG_20210911_182950-small.jpg


IMG_20210911_184229-small.jpg
 
Heb plek op de tafel voor het bordje gemaakt
 
Mayosear is heerlijk. Mensen denken er meestal wat raars bij, maar snappen het concept niet :ROFLMAO:
 
Wat is het concept dan?
Je gaart de steak tot enkele graden onder jouw gewenste temperatuur en dan bak je hem af op de verschrikkelijk hete gietijzeren plancha.
Door de steak ruim te bedekken met mayonaise, en de vele olie daarin, frituur je als het ware het buitenkantje, waardoor je een heerlijk knapperig korstje krijgt.
 
Denk dat ik dat wel lust. ;)
 
Wat is het concept dan?

Ziet er goed uit👍
Zoals Lumberjack het uit legt. Gewoon een reverse sear, maar ipv op de grillrooster, doe je hem op de plancha met een laagje mayo. Mayo is samengesteld uit olie en ei. Zodra hij de plaat raakt, zet mayo zich terug om naar olie en ei wat dus een lekker krokant jasje geeft.
 
Je gaart de steak tot enkele graden onder jouw gewenste temperatuur en dan bak je hem af op de verschrikkelijk hete gietijzeren plancha.
Door de steak ruim te bedekken met mayonaise, en de vele olie daarin, frituur je als het ware het buitenkantje, waardoor je een heerlijk knapperig korstje krijgt.
Ah die snap ik. Maar zou je dan niet hetzelfde effect krijgen als je frituur olie gebruikt ipv mayo? Of doen die 20% andere ingrediënten ook nog iets?
 
Mooie kost op je steak zo. Ik kwast de boel vaak in met boter. geeft ook een mooi effect. Op een of andere manier heb ik die mayo sear nog niet aangedurfd. Toch eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan