Beef en Steak

Review van het wedstrijdrecept.

El Fumarole

Gerijpt
Deze morgen probeert iets zich te verstoppen in de rook...

Vandaag proberen we het varken eens op deze manier: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2571.0

20130406_055518_zps3338533e.jpg

structor zei:
Dat verstoppen lukt aardig, PP?
Goed geraden:)
Tweemaal procureur volgens het wedstrijdrecept van Noskos. Ik ben wel benieuwd wat dat gaat worden.
Het ruikt hier in ieder geval fenomenaal ^-^

Suc6 ermee!
en voorlopig netjes dichtlaten die pit!
"if you are looking, you ain't cooking"   :D

lekker hoor, succes ermee

Wat een verlegen dametje, en het is maar goed ook dat ze zich verstopt want je hoort niet te kijken voordat ze er helemaal klaar voor is! ;)

Zet hem op

zal nu wel al ver klaar zijn of niet? ;)

Ik zeg: burp....;D
Rest van de foto serie volgt asap.

1 - Injecteren en rubben.

Injectiemix:
9edd902e7e1195a2a4c3589802c77bd2_zps9937d719.jpg

Rub
21867961ee2c0dbbc764388e0c12ac1d_zpsc1e18271.jpg

20130405_182906_zps7ae17dd9.jpg

2 - inpakken en slapie doen
2d4da12d8aa035478a9be6d4735eff91_zpsb3093c96.jpg

3 - opleggen en wachten.
8ca216f0d2c07210a43fc920c62c98ae_zpsafdc2159.jpg

Even op zoek naar de juiste fijnafstelling....
9008c44ff87496507514c493d9ced818_zps41d2b6ee.jpg

Eitje stabiel op 250 klein nulletje F....

4 - The Glaze
74b3c84b2e128de5a75a73621fad4e6e_zpse5faeaee.jpg

Shiiiiiine on, you craaaaaazy diamond!
a39dd61ecb35dd61687e21d3a2c07390_zps5575a638.jpg

6 - The crutch
(Iets met folie...)

7 - The Pull met de eindsaus
d50f1677f2bc0abeba4010671a8f814c_zpsca0adba0.jpg

In close-up...
01e1ce5b8c264e1e2bd43bdd1baad5f5_zps24a8e3a1.jpg

8 - Het Bunkeren
fc0c12b1d2589fcfb7e501db7e1ab4fe_zps441ec523.jpg

Eindoordeel: ik heb zelden mensen zoveel broodjes vlees zien eten, inclusief mezelf, dus het wedstrijdrecept werkt. Zeker de eindsaus maakt er een lekkere sappige ervaring van.

Ik moet wel opmerken dat ik dit meestal maak van een schouder i.p.v. een Procureur en dat geeft wat meer verschillende vezelstructuren in het eindproduct. Naar mijn opinie heeft een tot perfectie gegaarde schouder ook minder behoefte aan eindsaus. Zo'n stuk is wat vetter en geeft bij voldoende garing ook intern wat meer gelei, waardoor ik het al van nature wat 'gesaust' vind. In zo'n stuk gebruik ik dan ook alleen saus op het broodje. De procureur kon het wel gebruiken (maar was daarmee ook vurrukkulluk! )
Mooi recept dus een zeker voor herhaling vatbaar!

El Fumarole zei:
Ik moet wel opmerken dat ik dit meestal maak van een schouder i.p.v. een Procureur....
Is het niet zo dat procureur ook deel van de schouder uitmaakt en deel van de nek? Volgens mij een nek/schouderstuk dus...

Maar wel van harte met je knorretje!

Het ziet er iet alleen heerlijk uit, de foto's zjn ook erg mooi gelukt!

RedFox zei:
El Fumarole zei:
Ik moet wel opmerken dat ik dit meestal maak van een schouder i.p.v. een Procureur....
Is het niet zo dat procureur ook deel van de schouder uitmaakt en deel van de nek? Volgens mij een nek/schouderstuk dus...

Maar wel van harte met je knorretje!

Tja, uiteindelijk is het allemaal voorkant van hetzelfde beest natuurlijk. Maar de procureur is absoluut een andere 'cut'. Het is meer een stuk nek. De schouder ligt daar weer onder/op.
Schouder is bij mijn slager ook een stuk goedkoper en heeft wat meer gewicht, ca 4 x procureur. Voor een gezelschap van 15 man ofzo is ??n schouder genoeg.

Gefeliciteerd met je knorretje.

Schouder 4x het gewicht van een procureur, wat krijg je dan? Het deel met zowel het schouderblad als laten we maar zeggen het bovenbeen?
Dat zou dan een boston butt en een picnic zijn want anders kom je nooit aan zo'n gewicht. In de VS worden heel veel boston butts gebruikt voor pulled pork, dat is het bovenste deel van de schouder, dus met het schouderblad er in en die wegen zo'n 3 a 4 kilo.

noskos zei:
Gefeliciteerd met je knorretje.

Schouder 4x het gewicht van een procureur, wat krijg je dan? Het deel met zowel het schouderblad als laten we maar zeggen het bovenbeen?
Dat zou dan een boston butt en een picnic zijn want anders kom je nooit aan zo'n gewicht. In de VS worden heel veel boston butts gebruikt voor pulled pork, dat is het bovenste deel van de schouder, dus met het schouderblad er in en die wegen zo'n 3 a 4 kilo.

Bij mijn favoriete slager in Barendrecht (geen idee of ze het overal hetzelfde doen) krijg je dan een hele schouder, dus met schouderblad en opperarmbeen. In totaal weegt dat meestal tussen de 6 en 7 kilo. Maar bevat dus wel aardig wat bot en je hebt dus procentueel wat minder opbrengst dan bij een procureurstuk. Of het een picnic en een butt samen is weet echter ik niet. Ik heb het nog nooit op die manier besteld.

Wel hulde voor je recept hoor Dennis, het is echt een grandioze manier om dit klaar te maken. Heel de 'zaal' heeft er heerlijk van zitten smullen en iedereen vond het ook daadwerkelijk lekker. En mijn publiek is over het algemeen tamelijk kritisch (veel 'wat de boer niet kent' types zeg maar  ;) ).

Ik gebruikte Worchestershire saus ook eigenlijk nooit bij varkensvlees (geen idee waarom niet eigenlijk...), dus ik heb weer wat nuttigs geleerd, waarvoor mijn dank. Het zijn precies dit soort dingen waarvoor ik mij bij dit forum heb aangemeld!

Terug
Bovenaan Onderaan