BasBQ
Beef en Steak

Review: El Asador White Quebracho Houtskool.

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.100
DSC_3010.JPG



El Asador White Quebracho houtskool uit Paraguay.

Laatst werd ik benaderd door een kleine leverancier van houtskool die hij naar zeggen zelf uit Paraguay (Zuid Amerika) importeert.

Izzy is zijn naam en hij vroeg mij of ik zijn houtskool wilde testen. In eerste instantie had ik daar niet zoveel zin in omdat ik vermoedde dat het om white Quebracho houtskool ging.

White Quebracho is nu eenmaal niet mijn favoriete houtskool omdat ik daar slechte ervaringen mee heb, waarvan de belangrijkste is; de nare smaak die dit houtskool aan je vlees/gerecht kan geven. Een ander nadeel vind ik dat het meer Low & Slow houtskool is, en daar ben ik niet naar op zoek, ik wil 1 All round houtskool zoals Dammers houtskool (Black Wattle) Ik heb geen zin om met verschillende zakken houtskool in huis te zitten.

De nare smaak aan het vlees was overigens bij mij altijd door het gebruik van Black Ranch Argentina white Quebracho houtskool, gebruik ervaringen met andere White Quebracho heb ik zelf alleen indirect, als ik die vieze carboleumsmaak aan vlees proef is dat bij navraag 9 van de 10 keer afkomstig van White Quebracho.

Sommige mensen schijnen dit niet te proeven, en noemen dit rooksmaak.

Rooksmaak komt niet van houtskool maar van rookhout, wat voornamelijk afkomstig is van vruchtbomenhout, Appel Peer, Kers maar ook natuurlijk Eik, Beuk, Hickory (Walnoot) etc.
Houtskool moet neutraal van geur branden en geen smaak afgeven aan je vlees/gerecht,
en geeft geen teer/Carboleum of soms zelfs een Kerosine smaak af.

Het schijnt, dat vertelde Frits mij, dat houtskoolmakers in natte seizoenen hun hout aansteken met kerosine en dat daar die nare kerosinesmaak vandaan komt.
De typische BBQ smaak komt van Paks en/of rookhout

Terugkomend op Izzy en zijn houtskool, na aandringen van hem dat dit echt anders is heb ik toegestemd om een zak houtskool te testen.

El Asador white Quebracho houtskool uit Paraguay.

Eerste indruk na openen van de zak was goed, niet te grote brokken houtskool mat zwart en geen glimmers (glimmers wijzen veelal op teer)
Overigens komt teer van nature voor in hout maar moet na het omvormen tot houtskool (pyroliseren) verdwenen zijn.
Dieper in de zak kwam ik 1 groot brok houtskool tegen, die gelukkig, eenvoudig in kleinere stukken te verdelen was.

DSC_3015.JPG


DSC_3014.JPG



Het aansteken ging vrij snel met 1 houtwokkel als aansteker, nagenoeg vergelijkbaar met het zachtere Dammers houtskool. Het brandt heel rustig en constant heeft nagenoeg geen last van grilling flare ups. Reageert zoals de meeste harde houtskoolsoorten redelijk traag op zuurstof. En knettert/vonkt nagenoeg niet.
Over het verbruik (zuinig stoken) kan ik na 1 zak weinig zeggen maar het brandt wel langer dan Dammers.




De eerste keer heb ik deze houtskool gebruikt om kipkluifjes indirect te bereiden, Kip heeft de eigenschap om makkelijk smaakjes van de omgeving over te nemen zoals rook, maar ook nare teerluchtjes.
Helaas in dit geval proefden wij beiden hier thuis een lichte teersmaak maar dit was ook tevens de laatste keer dat wij het proefden. Dit kan komen door een slecht stukje houtskool, maar dat heb ik met Dammers ook nog wel eens.

De keren erna heb ik de houtskool iets langer laten voorbranden en heb ik de geur niet meer waargenomen, let wel dit is een eenmalige batch/zak waar ik mijn bevindingen op baseer.

Bij het direct grillen in een weber ketel of Kamado lijkt mij het houtskool persoonlijk minder geschikt, tenzij je de afstand houtskool tot grillrooster aanzienlijk kan verkleinen zoals bij een zuid Amerikaanse Parilla Grill.

Al met al een goede houtskool, en zeker voor de White Quebracho en Marabu gebruikers een prima keuze. Deze houtskool is vele malen beter dan mijn ervaringen met Black Ranch white Quebracho.

Pluspunten:

Steekt voor harde houtkool redelijk eenvoudig en snel aan (1 wokkel)

Brandt redelijk lang

Brandt constant (reageert traag op zuurstof, handig voor L&S)

Weinig tot geen nare bijluchtjes, zoals black ranch Quebracho(alleen die ene keer aan het begin)

Uitstekend voor Low & Slow

Minpunten:

Minder geschikt voor korte zeer hoge temperatuur grillsessies

Prijs 29,- Euro tot 36,- Euro per 10 kilo zak, (voor Dammers Restaurant (black wattle) betaal ik momenteel 24 euro/10kg zak)

Reageert traag op zuurstof daardoor duurt temperatuur verhogen/verlagen langer

Is in mijn ogen geen All rounder

Ga ik overstappen? Nee, dat denk ik niet.

Ik ben een All round houtskool gebruiker, houtskool heb ik nodig om mijn eten te bereiden zonder bijsmaakjes af te geven die zowel Low & Slow als High & Fast inzetbaar zijn. Mijn standaard blijft voorlopig nog steeds het zachtere Dammers (Black Wattle) houtskool.

Voor de White Quebracho en Marabu Fans is El Asador een prima keuze

Deze recentie heb ik belangeloos geschreven, ik ontvang geen vergoeding voor deze recensie.

DSC_3011.JPG


DSC_3018.JPG
 
Ben zelf ook zeer content met Dammers
 
Helder review. Hier ook een dammers fan.
 
Helder @Ewald .
Flames and flavour is hier favoriet.
 
Mooie review Ewald. Ik gebruik zelf Black ranch Marabu, en ben daar zeer tevreden over. Is ook echt wel een all rounder, maar wel wat harder dan bv dammers.
Vind de prijs van de El Asador wel wat aan de hoge kant, voor de BR Marabu betaal ik €34 per zak van 15kg.
 
Mooie en duidelijke review.
Kocht zelf al eens quebracho van een ander merk, maar die gaf ook die vieze geur en uiteindelijk ook een nasty smaak aan het vlees.
Uiteindelijk ben ik in mijn zoektocht naar een voor mij geschikte allrounder geland op de Cubaanse Marabu van Flames & Flavour.
 
Birch and oak..

Prima houtskool. Zonder een eigen geur. Tot nu toe tevreden
 
Mooie review Ewald, ik ben ook op zoek naar iets neutraals, laatste paar zakken van pitmaster waren gewoon slecht. Toch amaar eens kijken naar die Dammers. Dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan