BasBQ
Beef en Steak

Rendang van kalfswang

MarkB

Tondelzoeker
Berichten
3
Ik had van Harries Vlees (dikke tip wat mij betreft) bijna anderhalve kilo kalfswang liggen en een vriend had mij getipt om er rendang van te maken. Aangezien ik niet alle ingrediënten in de supermarkt kon krijgen en de toko vanaf mijn woonplaats nogal een eind rijden is, werd het met beetje fantasie een variant.

Boemboe gemaakt van:
  • 4 sjalotjes
  • 3 rode pepers
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 el tamarinde pasta
  • 1 tl kurkuma
  • 1 tl laos
  • 1 tl gemberwortel
  • 2 tl ketoembar
  • 1 tl citroengras (origineel moet dat een sereh stengel zijn)
Mijn weber stond ingesteld op ongeveer 125 graden. De boemboe aangefruit en vervolgens de schoongemaakte wangetjes in grove stukken dicht geschroeid. Daarna kon het geheel in de gietijzeren pan met romige kokosmelk (500ml), een paar kruidnagels en een laurierblaadje.

De wangetjes in grove stukken eerst even dicht geschroeid en vervolgens in de gietijzeren pan gedaan met de boemboe en de kokosmelk. Ruim drie uur later was het vlees botertje zacht... Zo gaar dat kauwen amper nodig was. Zeer smaakvol met wat rijst, boontjes en een beetje atjar.

IMG_3371.JPG

IMG_3378.JPG


IMG_3376.JPG


IMG_3394.JPG


IMG_3399.JPG


Ik had één wangetje apart gehouden om los te roken. In de koffierub (Van Beekum) gezet en rustig aan de zijkant van het rooster gerookt. Best lekker, maar had er beter bij gekund in de rendang.
IMG_3388.JPG

En tot slot: sinds ik op een feestje huisgemaakt Zeeuws Spek op de borrelplank had liggen, krijg ik steeds vaker de vraag of ik een stukje kan maken. Dat lag er op totdat dat de rendang moest sudderen.
IMG_3380.JPG

Het was een productief dagje op de Weber...
 
Dat heb je mooi gedaan zo op de weber.

Wat is het toch een alleskunner.
 
Wang is inderdaad een stukje vlees met heel veel smaak.
Mooi gerecht heb je er van gemaakt.
 
Heerlijk die wangen! Ik rook ze altijd een paar uur voordat ik ze in de stoof doe. Mijn kids vinden ze gerookt en daarna ingepakt met wat ahornsiroop & roomboter heerlijk.

Krijg alweer mega trek....(eet mien bak yoghurt leeg....)
 
Ik heb nog nooit varkenswangetjes gegeten, toch maar eens bestellen
 
Ik ga mijn slager er om vragen. Klinkt erg lekker.
(al ziet de rendang in de pan uit als iets wat al eens eerder is opgegeten...) :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan