BasBQ
Beef en Steak

Rendang op de bbq

Heel orgineel om dit op de bbq te maken. Zelf maak ik het af en toe in de wokpan. Het lijkt mij best wel omslachtig om op de bbq te maken  :blush:. Een paar jaar geleden heb ik dit gerecht in Indonesi? (Sumatra) op en ben na lang zoeken op een recept gekomen die het qua smaak en bereiding erg goed benaderd. Ik heb aankomende week geen scanner tot mijn scanner en zal het volgende week inscannen. De boemboe maken is totaal niet moeilijk maar zorgt wel voor een berg afwas. Wel is het uiteraard smakelijk en zit die niet volgestopt met conserveermiddelen.

Mocht je het nog een volgende keer willen maken, laat het dan wat langer doorkoken. Het klinkt misschien tegenstrijdig maar het is juist de bedoeling dat het vlees droog kookt. Als ik het zelf maak staat het vlees te sudderen. In kokosmelk en wacht je net zo lang tot al het vocht er uit is gekookt. Op het einde moet je dan erg veel roeren zodat het niet aanbrand. Op laatst zal je zien dat de kokosmelk, boemboe en andere kruiden om het vlees karamelliseren en het vlees een donkere kleur geven. Dit is het moment dat het vlees klaar is.
 
Remco van Hal zei:
Heel orgineel om dit op de bbq te maken. Zelf maak ik het af en toe in de wokpan. Het lijkt mij best wel omslachtig om op de bbq te maken  :blush:. Een paar jaar geleden heb ik dit gerecht in Indonesi? (Sumatra) op en ben na lang zoeken op een recept gekomen die het qua smaak en bereiding erg goed benaderd. Ik heb aankomende week geen scanner tot mijn scanner en zal het volgende week inscannen. De boemboe maken is totaal niet moeilijk maar zorgt wel voor een berg afwas. Wel is het uiteraard smakelijk en zit die niet volgestopt met conserveermiddelen.

Mocht je het nog een volgende keer willen maken, laat het dan wat langer doorkoken. Het klinkt misschien tegenstrijdig maar het is juist de bedoeling dat het vlees droog kookt. Als ik het zelf maak staat het vlees te sudderen. In kokosmelk en wacht je net zo lang tot al het vocht er uit is gekookt. Op het einde moet je dan erg veel roeren zodat het niet aanbrand. Op laatst zal je zien dat de kokosmelk, boemboe en andere kruiden om het vlees karamelliseren en het vlees een donkere kleur geven. Dit is het moment dat het vlees klaar is.

Je maakt me nieuwsgierig! Dus laat maar een keer doorkomen.
 
Ik ben benieuwd. Ik mag graag indisch eten, dus kom maar op  :)
 
lekker hoor Bert!
 
Ziet er lekker uit.
Recepten kijk even hier. Er staan verschillende rendang recepten op.

http://www.indo-makan.nl/indonesisch-recept/1103-rendang.html
 
Heren,

Zoals beloofd mijn rendang recept:


Benodigdheden:

1kg sukadelappen
2 middel grote uien
3 tenen knoflook
3 dl kokosmelk
1,5 TL gemalen koriander
1/2 TL venkelpoeder
1,5 TL gemalen komijn
1/4 TL gemalen kruidnagel ( of 2 kruidnagels)
4 rode pepers (of gewoon 2 EL sambal gebruiken) de sterkte neemt af door het lange sudderen!
1 stengel citroengras ( vervangbaar door poeder of een halve citroenschil)
1 EL citroensap
2 TL bruine suiker

Bereiding:

Hak de uien en knoflook en rode pepers fijn mbv een staafmixer of keukenmachine.
Snij de sukadelappen in blokjes van 3 bij 3 cm en bak ze op hoog vuur snel bruin.
Kook de kokosmelk op een laag vuur in tot de helft en de olie en de melk van elkaar scheiden. Hou dit in de gaten en roer af en toe. De kokoksmelk kan aanbranden!

Voeg de koriander, venkel, komijn en kruidnagel toe aan de kokosmelk en laat het een minuut intrekken. Voeg nu het vlees, de boemboe, citroengras, citroensap en de uien toe.

Laat het vlees ongeveer 2 uur sudderen op een laag vuur. Roer regelmatig. Op het einde zal je zien dat het kruidenmengsel om het vlees karamelliseert. Wanneer dit gebeurd zal je zien dat het vlees een mooie donkerbruine kleur krijgt. Dit is het moment dat het klaar is. Succes!
 
Lijkt mij dat dit een smakelijk recept is. Ben benieuwd hoe de smaak zich ontwikkeld als je het vlees eerst op de bbq met wat rookhout bereid.
 
 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.657
Allereerst het rundvlees even aangrillen.

Daarna een uurtje indirekt met wat rooksnippers.

Na een uurtje ziet het er zo uit.

De stoofsaus even klaarmaken. Ik heb voor het gemak gewoon 2 pakjes gekocht.

Daarna in de schaal op de bbq tot etenstijd. was ongeveer 4 uur.
Verbaas me nog altijd hoe weinig mijn bbq nodig heeft om op temperatuur te blijven.



Na 4uur de saus iets ingedikt met bloem.




Het heeft mij prima gesmaakt. Voordeel van op de bbq maken, er is een duidelijke rook/grillsmaak aanwezig ondanks de toevoeging van de kruiden en de saus.
Dag Bert, Mooi draadje over draadjesvlees.
Gebruik jij een glazen ovenschaal op de Q. Gaat dit ook op een W-57. Ben bang dat dit kapot springt. (eigenlijk onlogisch, een oven wordt ook heet.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan