BasBQ
Beef en Steak

Red Bull ABT's, (not so) ABT's en MOINK! balls

 
 

Snerthond

Vuurmaker
Berichten
79
Afgelopen weekend vroeg een vriend of ik zin had om op zijn verjaardag enkele hapjes op de WMT te maken. Dat sloeg ik uiteraard niet af! Omdat hij volgend jaar ook een Weber wil gaan halen en alvast wou ervaren hoe eea in zijn werk ging heeft hij meegeholpen met de voorbereidingen tot en met het roken. De ingredi?nten voor de MOINK!'s waren bij de plaatselijke Jan Linders te vinden, tot aan de Sweet Baby Ray's aan toe! goed om te weten dat deze saus nu ook lokaal gemakkelijk verkrijgbaar is.

Voor de ABT's hebben we besloten naar de Sligro te gaan, omdat we daar de grootste kans hadden om jalape?o's te vinden. Helaas waren deze op dit moment niet in het assortiment en moesten we een alternatief zoeken. Dit werden gewone rode pepers. een stuk milder helaas, maar bij gebrek aan wat anders beter dan niets. Voor de not so ABT's hebben we een gele peper gekozen, die erg mild waren en voor gele mini paprika's door zouden kunnen gaan. Op een gegeven moment begon een speciaal pak met pepers ons aan te staren, en de verleiding werd te groot om het niet te proberen:

b9b6522d5c04e1d4b6b61abfdbe7bd67_zps6eab4d11.jpg


Madam Jeanette's! Na de pepers wat beter bestudeerd te hebben lijkt het eerder om Adjuma's te gaan, die qua smaak en Scoville score op 1 lijn zitten. De gedachte was, als je voor de mensen die niet van pittig eten houden not so ABT's maakt, moet je dan voor de mensen die erg van pittig eten houden geen Red Bull ABT's maken? Dus zo geschiede.

Voor de vulling van de ABT's hebben we gekozen voor een kruidenkaas gemengd met een fijngesnipperde zoete ui met daar bovenop een mini knakworst. Hier een lekker plakje bacon omheen en ze zijn klaar om gerookt te worden. De MOINK!'s hebben we volgens de Noskos rule gemaakt, altijd een succes.

Omdat alle hapjes in 3 sessie's op de WMT moeten, en dit alles binnen 1,5-2 uur heb ik ervoor gekozen de WMT op te stoken tot een 200 graden C. Als rookhout heb ik snippers appelhout gebruikt, die eerst 2 uur hebben geweekt in water.

0d65f002d0ea5416c900f2846d8a8661_zps5d618068.jpg

De Adjuma's, rode pepers en gele pepers klaar om gevuld te worden

4de97fe259886c6f892f935330dfabf2_zps390da93f.jpg

De rode en gele pepers gevuld en klaar om gerookt te worden.

92c994b56a6cbc24b3117492eb398b6b_zps30ad5624.jpg

Ook de Adjuma's klaar voor de Weber

De ABT's en not so ABT's, evenals de MOINK! balls vielen zoals verwacht erg in de smaak bij de aanwezige gasten, al waren de rode pepers toch echt te licht om voor een echte ABT door te gaan.

Toen was het moment aangebroken om de Red Bull ABT's te gaan roken. Na een korte sessie van zo'n 30 minuten waren deze gaar, en konden de thrillseekers aansluiten.

0be1a06b4ed1964ff3481e60f96f7070_zps4bfc50d1.jpg


Ik heb er maar 1 woord voor: Damn! Die dingen zijn echt achterlijk heet. Desondanks heeft mede bbqgenootschapper Kevin2m4 4(!) stuks opgegeten. Dit is er zeker een die ik nog eens vaker zal maken, en zal in onze vriendengroep een klassieker gaan worden.

b980aa45da3c115ec929816134a489b2_zps899279e4.jpg

Het Red Bull ABT team ;)
 
Pittige uitdaging  :D
 
Spicy!! Zag pas nog jalape?o's  bij de AH van mooi formaat.
 
Te heet hoeft voor mij niet.
Heb je 's morgens weer last van [-(
 
helemaal lekker en helemaal geslaagd zo te zien
 
Yummie ABT's  :D zeker de hete zullen goed gebrand hebben  :p

De rode pepers zijn inderdaad adjuma's, mme jeanettes zijn altijd geel en kronkelig ;)
 
pfff dat lijkt me inderdaad pittig heet hahahhhaha .


Ziet er wel lekker uit
 
Ik heb afgelopen zomer abt gemaakt met Madame Jeanette en daarmee bijna mijn schoonfamilie uitgemoord... =))

Met Jalapeno vind ik hem te doen, maar dit was echt over de top.
 
Hoewel ze voor mijn doen ook echt te pittig zijn vond ik de smaak van de adjuma's wel erg lekker! Kruidig, met net een beetje zoet, perfecte combinatie met de kruidenkaas en bacon! Na 1 adjuma viel het met het pittige mondgevoel ook nog wel mee, dus nummer 2 t/m 4 waren voor ik het wist ook verorberd. Toen werd het echt even teveel... Gloeiende gloeiende gloeiende!!! Die dingen zijn echt heet!!!

Gelukkig was er voldoende bier aanwezig om de boel te blussen en kunnen we terug kijken op een lekkere en geslaagde BBQ!
 
ABT's dus..todo+1 :)
Ik heb wel eens met cheddar gevulde Jalape?os gemaakt. Dat trokken de gasten maar matig. Met Mme Jeanette of Adjuma wordt nog een een ander verhaal. En een andere smaak natuurlijk. Mijn publiek is daar meestal te angstig voor helaas.

Volgende keer met Naga's? :D

 
niet gek dat dat erg heet was....

madame jeanette is zeg maar 12-28 keer zo heet ivm een jalapeno

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scovilleschaal

mn vrouw en ik houden overigens ook heel erg van de smaak van de adjuma's en jeanette's, vooral lekker door een pittige chili saus, dan valt de hitte heel erg mee, maar heb je wel veel van de smaak
 
Terug
Bovenaan Onderaan