BasBQ
Beef en Steak

Rauw Hammetje

 
 

Smokey89

Stoker
Berichten
250
Na het zien van een paar rauwe hammen, ben ik gister maar eens in de vriezer gedoken. Er lag nog een klein hammetje van een halve kilo. Niet spectaculair mja wie het kleine niet eert ;)

Pekel gemaakt naar het recept van HellDaddy. De bedoeling is om hem volgende week te roken en dan aan de spieker!







Hierna in een ziplock gedaan en de koelkast in!

En nu maar geduld hebben!
 
Heel veel succes!
Bij mij is het helaas mislukt  X(.  Vanavond ga ik een topic aan maken, dan zie je wat er mis is gegaan. Niet ernstig hoor, alleen een andere wending.

Trouwens, hoe kom je aan het recept van HellDaddy? Op internet vindt ik alleen duivelse en satanische figuren of een mafketel die denkt dat zijn moppen grappig zijn (althans ik kon er niet om lachen).
 
Aan de kleur, model en glans te zien heb ik het vermoeden dat dit een beenhammetje is wat jij in de vriezer had liggen.
Klopt dat???
 
zijn die ook al niet gezouten vanuit de winkel vandaan?
 
Leo zei:
zijn die ook al niet gezouten vanuit de winkel vandaan?

Vandaar ook mijn vraag.
Niet alleen gezouten maar er zit ook een vochtbinder in en die wil je nu net niet in je rauwe ham.
 
sprak de Meester  ;) :)
 
Bert zei:
Leo zei:
zijn die ook al niet gezouten vanuit de winkel vandaan?

Vandaar ook mijn vraag.
Niet alleen gezouten maar er zit ook een vochtbinder in en die wil je nu net niet in je rauwe ham.

Je hebt inderdaad gelijk. Heb de verpakking weer opgevist en het is inderdaad een beenham.

Dus dan raadt je mijn vraag vast al... Doorgaan of niet?
 
BertM zei:
Als er een vochtbinder in zit niet, bij drogen wil je juist je vocht eruit halen!

Ik zou het niet doen, deze mooi op de Q en een mooi stukje bij je slager halen

Oke duidelijk! Er staat op de verpakking natuurlijk geen vochtbinder, weet jij zo hoe dit omschreven is?
 
BertM zei:
Nee helaas, zal wel een E nummer zijn, maar Bert kan dat zeker wel  :)

Maar als je met dit soort dingen bezig gaat, kun je beter een zo vers mogelijk stuk vlees kopen bij de slager, dan weet je zeker wat (niet) er inzit.

Wijze uitspraak! Ik laat het mooi wezen, er zitten idd wat E nummers in! Ik vertrouw het dan toch niet helemaal!

In ieder geval bedankt voor de moeite en hulp!
 
Geen nood. Het hammetje even een uurtje in een bak koud water leggen. Daarna goed afspoelen, droogdeppen en dan lekker warm roken tot 63 graden kern.
Dan heb je nog een heerlijk stukje vlees. ;)
En voor je nieuwe project een mooi stukje fricandeau scoren. Vraag maar naar een dikke lende met het vetlaagje er nog op. ;)
 
Dank mannen,

Ik heb weer wat geleerd! Waarom er dan naturel op de verpakking staat??
 
Smokey89 zei:
Dank mannen,

Ik heb weer wat geleerd! Waarom er dan naturel op de verpakking staat??

Is een C1000 hammetje. Naturel betekent alleen gezouten zonder smaak toevoegingen.
Je hebt ze ook in Honing/mosterd, amerikaans, boeren, provencaals.
 
Tja, naturel is niet wat je denkt...

Ik heb een dochter met gluten allergie en dan let je wat meer op wat er inzit.
Dan ga je E nummers eens bekijken en dan kom je erachter wat ze er allemaal instoppen.
Gelukkig is er nu veel gluten- vrij te koop, maar 20 jaar geleden was het een regelrecht drama!

Er zijn boeken te koop waar het een en ander wordt beschreven m.b.t. E nummers,onderstaand boek heb vorige week ik op een boekenbeurs gekocht, en heb hier o.a. Het volgende gevonden:

...  In vleeswaren kunnen de nodige 'vervelende additieven' zitten. Daarbij worden fosfaten E339, E341 en E450 gebruikt om extra water te binden, wat als tamelijk misleidend kan worden beschouwd.  ....

Waarom, kun je natuurlijk wel voorstellen: water is veeeel goedkoper, de grootgrutter let op de centjes.
uzytaju6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan