BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Ik heb een tijd lang niets gepost en maar af en toe meegelezen. Tijd om even wat te posten dus! Morgen op mijn vrije dag weer tijd voor Pulled Pork. Het is een procureur van 3200 gram. Dit keer laat ik het bot erin zitten. Het wedstrijd recept van Noskos moet er weer aan geloven. De pics spreken voor zich:

mobile.3670upc.jpg


mobile.378jkhn.jpg


mobile.38cfyjp.jpg


mobile.39tmf5x.jpg


mobile.405jumz.jpg






Morgenochtend de Q voorbereiden, rookhout zagen en lekker Q'en. Heerlijk.  :D 

Kan zomaar zijn dat ik er morgenmiddag een lekkere sigaar bij op steek

Bedankt voor nu, morgen verder...

Z.





Update:

Vanochtend om 7 uur het bed uitgestapt de kou in. Normaal zou dat een straf zijn, maar niet als het om te Q'en is :D

Foto's:



mobile.418mj2f.jpg


mobile.42a8ymq.jpg


mobile.437xisj.jpg


mobile.44t8f21.jpg


mobile.45rduba.jpg


mobile.46ieuco.jpg


mobile.47qbuqa.jpg



De pit temperatuur is gestegen naar 124 en is dat nu nog steeds. Kerntemperatuur is nu (10:10 uur) 33'/C.


Z.




UPDATE: Glaze (kerntemperatuur na 5 uur was 66'/C)

mobile.49g0ken.jpg


mobile.53o4u01.jpg



Z.





UPDATE: Inpakken

Na 2 1/2 uur is het wel tijd om in te pakken. Kerntemperatuur is opgelopen naar 75 graden dus dat gaat de goede kant op. In de tussentijd een uur lekker aan een sigaar (CAO) MX-2 staan lurken. Na het inpakken lekker mijn vingers af staan likken, kon het niet laten  :blush:


mobile.55oskln.jpg


mobile.56cwuyu.jpg




Zo en nu wachten tot de 88 graden wordt bereikt.

Z.




UPDATE: het resultaat


Het was weer lekker. Uiteraard veel over. Morgen komen er gasten dus die kunnen we dit wel voorzetten denk. Daarnaast nog een een portie om kroketten te maken.


mobile.57njjfr.jpg


mobile.584xbru.jpg


mobile.62houct.jpg


mobile.63zzkty.jpg


mobile.64x2awm.jpg


mobile.66yqu8l.jpg


mobile.68i5kpp.jpg





Bedankt voor het kijken!


Z.
 
voorbereidingen zijn goed  :)
 
Pulled Pork met Bolknak  is top combi!
 
Wat is de reden om het bot nu te laten zitten? En heeft dat dan ook tot gevolg dat het een langere sessie gaat worden, tenminste dat denk ik?
 
Het geeft smaak af, en de tijdsduur blijft het zelfde.
 
Mike v R zei:
Het geeft smaak af, en de tijdsduur blijft het zelfde.

De smaak dacht ik al, maar ik ben verbaasd over het feit dat er geen extra tijd bij komt. Grappig.
 
Update (startpost).

Over het bot: zou het kunnen dat het toch iets korter duurt?  De gedachte die bij mij boven komt is dat het wel extra massa is, maar droog en het geleid de warmte het vlees in. Op de plek van het bot zou minder verdamping kunnen plaatsvinden. Het beslaat denk rond de 30% van het oppervlak, dus het zou effect kunnen hebben zou je denken. Wie heeft dit beproefd?


@Sander: ik zit nu al naar mijn humidor te turen welke sigaar het vanmiddag gaat worden:

mobile.48uyuw1.jpg


Z.
 
Zalig extra rook....montecristo double edmundo voor mij vanmiddag. Alleen niet het uitzicht op een rokende Q met PP erop  ;)
 
verdamping vind toch alleen an het opervlak plaats? daar heeft he bot geen invloed op.
je warmt een massa gelijkmatig op het is niet zo dat somige delen opeens kouder blijve of juist warmer worden.
als je motor in je auto opwarmt tijdens het rijden is het ook niet zo dat somige delen kouder/warmer worden omdat het ander materiaal is, wel zal het deel wat verwarmt wordt sneller stijgen in temperatuur.
bij je varketje zal de warmte van buiten naar de kern treken
 
Juist omdat de verdamping aan het oppervlak plaatsvindt zou het bot toch invloed kunnen hebben? Het bot zit namelijk aan de buitenkant en beslaat ongeveer 30% van het oppervlak. Ik ben even terug gaan kijken en zie echter dat het temperatuurverloop tot inpakken niet anders lijkt te zijn dan vorige keren. Dus waarschijnlijk heeft het nauwelijks meetbare invloed. Op internet lees ik verder wel dat een bot ervoor kan zorgen dat het vlees eerder gaar is omdat het de warmte beter geleid. Geen idee of dat ook echt zo is.

Maar goed, hier was het ook niet om begonnen. Dat bot is blijven zitten vanwege de smaak (hopelijk) en het gemak.  :D
 
Ziet er goed uit Zegert!
 
ZBBQZ zei:
Update (startpost).

Over het bot: zou het kunnen dat het toch iets korter duurt?  De gedachte die bij mij boven komt is dat het wel extra massa is, maar droog en het geleid de warmte het vlees in. Op de plek van het bot zou minder verdamping kunnen plaatsvinden. Het beslaat denk rond de 30% van het oppervlak, dus het zou effect kunnen hebben zou je denken. Wie heeft dit beproefd?


@Sander: ik zit nu al naar mijn humidor te turen welke sigaar het vanmiddag gaat worden:

mobile.48uyuw1.jpg


Z.


Mooie humidor en lekkere inhoud!! :)
 
Dank je Bidle. Rook je ook sigaren? Volgens mij zitten er hier op het forum wel een behoorlijk aantal....Misschien wordt het tijd voor een sigaren topic in de Asbak? Een keer een herf met wat snacks van de Q?
 
Wat een pracht collectie in een schitterende humidor... erg fijne foto!
 
Terug
Bovenaan Onderaan