BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork weer te droog

 
 

lollie-be

Kooltjesharker
Berichten
110
Ik heb nog eens een pulled pork gemaakt. Grotendeels volgens het wedstrijdrecept van Noskos.

Nu heb ik al 2 keer na elkaar dezelfde problemen.

Als de glaze er 2 uur op ligt pak ik hem in met aluminiumfolie.
Dan wacht ik tot de temperatuur 88? is geworden.

Dan neem ik het vlees van de bbq, doe ik de aluminiumfolie open om wat vocht te nemen voor de eindsaus.

Hier heb ik een probleem. Ik heb nog nooit vocht gehad in mijn aluminiumfolie. Hoe komt dit? Volgens het recept van Noskos heb ik een halve cup nodig, ik heb slechts enkele druppeltjes.

En dan pak ik hem opnieuw in met aluminiumfolie dit voor een klein uurtje.
Als ik dan het vlees wil pullen vind ik dat het vlees redelijk taai en droog is.

Zou dit de kwaliteit van het vlees zijn. Ik gebruik spiering (Belgi?) ik geloof dat dit bij jullie procureur noemt.

Ik denk van de volgende keer de temperatuur niet naar 88 te brengen maar wat lager.

Hier een foto van het vlees net na het pullen.

2e6a8eac98f46b055680d19f0f9a042f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

 
Het kan zijn dat je spiering  niet doorregen genoeg is. Te weinig  spek tussen het vllees. Volgende x daarop letten, je kern is in ieder geval prima. Injecteren is natuurlijk ook een optie.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
 
Ik pak hem altijd in met een flinke scheut cola of appelsap en leg hem dan in een braadslede terug op de bbq, er ligt na afloop nog een aardig laagje vocht in de braadslede wat je anders kwijt zou zijn.
 
Dit was de spiering
b3a64edd4bc445beeba65e73fbb0b955.jpg


e00a4375b461a03aaa30e39483d0d419.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Olivier, wat vervelend dat je PP niet het gewenste resultaat heeft.

Spiering is een goed stuk om PP mee te maken, wel zie ik op de foto met de spuit dat het geen hele spiering is. Denk nog geen kilo, Dennis wedstrijd recept gaat uit van een hele Spiering en die weegt zeker 2 tot twee en een halve kilo. Je bereidingstijden moeten dan wel korter denk ik.
Pak de procureur goed strak in met twee lagen alluminium folie zodat het vocht niet kan lekken.

Voor een volgende keer een hele spiering pakken of de tijden inkorten naar 4uur in de rook 1 uur met glaze en dan inpakken tot je er zo doorheen prikt (als boter ;)). rond 88C.
 
Ziet er i.dd. wat droogjes uit op de foto.
Vreemd want je doet alles volgens de regeltjes.
Ik heb er best al verschillende gemaakt maar eigenlijk nooit een droge gehad, wel zat er verschil in de kwaliteit van de diverse stukken vlees en daardoor ook in het uiteindelijke resultaat.
Als je niet zeker bent van je spiering zou ik proberen om in Nederland een procureur te bestellen, moet te doen zijn online, misschien ietsje duurder maar dan weet je i.i.g. zeker dat het daar niet aan ligt.
Sommige wel geinjecteerd  en andere niet maar dat maakte eigenlijk niet zo heel erg veel verschil in de droogte van het vlees wel in de smaak.
Veel succes met de volgende poging, gaat zeker goed komen.
 
Als je het volledige recept gevolgd hebt, dus ook de tijden, is deze spiering te klein. Ik heb wel eens een procureur van 1,5 kilo verwerkt tot pulled pork. In het kort waren dit de tijden:

11:00 uur Procureur op de WSM
13:45 uur ingesmeerd (bij 73 C)
15:30 uur ingepakt (bij 78 C)
De temperatuur zat rond 16:30 op 88 C en een uurtje laten rusten.

Wellicht heb je hier iets aan.
 
Ik heb vooral gekeken naar de temperaturen. De dome was meestal rond de 115? en als het vlees 70? had heb ik het ingesmeerd en dan 2u gewacht om in te pakken

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

 
Frits zei:
Olivier, wat vervelend dat je PP niet het gewenste resultaat heeft.

Spiering is een goed stuk om PP mee te maken, wel zie ik op de foto met de spuit dat het geen hele spiering is. Denk nog geen kilo, Dennis wedstrijd recept gaat uit van een hele Spiering en die weegt zeker 2 tot twee en een halve kilo. Je bereidingstijden moeten dan wel korter denk ik.
Pak de procureur goed strak in met twee lagen alluminium folie zodat het vocht niet kan lekken.

Voor een volgende keer een hele spiering pakken of de tijden inkorten naar 4uur in de rook 1 uur met glaze en dan inpakken tot je er zo doorheen prikt (als boter ;)). rond 88C.


Het zou zomaar kunnen dat Frits gelijk heeft.
Mijn eerst procureur woog ?3kg en eigenlijk nooit lichter gerookt.
Vandaar misschien dat ik jou probleem niet zo herken.

P1010234_zpsobqgocre.jpg


P1010243_zpsbnuhatdw.jpg


Een plaatje van m'n eerste P.P.
 
Het was een spiering van 2,5kg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

 
lollie-be zei:
Het was een spiering van 2,5kg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Dan blijft het voor mij ook een raadsel.
Veel succes bij je volgende poging.  ;)  :) !
 
Ja dank u haha het vlees kwam wel van dezelfde slager. Ik zal idd eens procureur bestellen vanuit Nederland

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

 
Of bestel eens boston butt , stuk is minder compact , en deze idd injecteren en laat liggen 22 uur op de bbq niet in pakker , zeer lekkere bark


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Je geeft aan dat je nooit vocht gehad hebt in je alu-folie. Misschien een stomme suggestie, maar pak je wel strak in en zonder dat er een scheurtje aan de onderkant zit? Het zou namelijk ook nog kunnen dat je vocht eruit loopt (en dan houd je een paar druppels over) of dat het verdampt omdat het niet (lucht)dicht ingewikkeld is?
 
Hosenhym zei:
Je geeft aan dat je nooit vocht gehad hebt in je alu-folie. Misschien een stomme suggestie, maar pak je wel strak in en zonder dat er een scheurtje aan de onderkant zit? Het zou namelijk ook nog kunnen dat je vocht eruit loopt (en dan houd je een paar druppels over) of dat het verdampt omdat het niet (lucht)dicht ingewikkeld is?
Dat is een goeie vraag. Ik denk van wel er waren 2 vellen rond. Maar het kan altijd natuurlijk. De volgende keer nog eens extra op letten

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan