BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork voorraad aanvullen & een vraagje

 

Yorick

Vuurmaker
Berichten
85
Zoals bij de introductie al vermeld ben ik niet echt een poster maar een meekijker 😅. Volgens mij is iedereen hier gek op foto’s dus toch maar eens een topic van een Pulled pork welke ik twee weken geledenheb gemaakt omdat de voorraad in de vriezer op was. En zoals we dan altijd zeggen: er is geen betere raad als voorraad 😎.
Dit keer grotendeels het recept van Noskos gevolgd en het was weer heerlijk!

Ik ben alleen benieuwd of iemand wel eens het gewicht verlies heeft gemeten bij een Pulled pork. Dit keer had ik een procureur ipv een Boston butt en het viel me op dat er bijna 35% gewichts verlies was bij dit stuk. Van de 2,7 kilo bleef er slechts 1,8 kilo Pulled pork over. Eerder nooit zo gemeten dus ben benieuwd of dit een beetje normaal is.

AE7317BE-D9CC-4DC9-954B-9190488DC574.jpeg


75C67003-152F-42E6-8A6A-FFE5F34DEAC5.jpeg


00390FC1-0BDC-46E8-B1F8-6D4BD3164768.jpeg


55947104-7ADE-41F1-B95B-139305410734.jpeg


784E3F7F-32A9-4A30-8C17-D34F25CE9406.jpeg


300F26F7-244B-42C9-BE82-AA3B9435D3AB.jpeg


4954F3BD-5834-4677-A48C-85AF67ED7F58.jpeg


8377A8B6-71E6-4708-B09A-5AAED59169F4.jpeg
 
Noskos schreef volgende in zijn wedstrijd pulled pork recept:

Ga even uit van een varkensprocureur van gemiddeld gewicht, ongeveer 2,5 kilo. Daar hou je daar aan het einde zo’n 1,9 kilo

Dus je vaststelling klopt.
 
klopt helemaal. Een gewichtsverlies van 30-40% is niet ongewoon. Er verdampt tijdens die lange run behoorlijk wat vocht en het vet drupt er ook uit natuurlijk. Doordat het vlees zoveel vocht en vet heeft kan het juist lang garen en ontzettend mals worden.
Een mager stuk vlees zou niet te eten zijn na 10 uur. Of je moet er vocht aan toevoegen zoals je ook doet bij stoofvlees.

Als er hier pp gemaakt wordt is 6 tot 10 kilo niet ongewoon hoor wat op de wsm gaat. Daar eten we dan 2x van en de rest gaat geproportioneerd in de vriezer en/of wordt weggegeven. uiteindelijk houden we zelf nog een redelijke voorraad over en hebben we weer vrienden en buren blij gemaakt.
 
Lekker broodje hoor. Het is bijna lunchtijd. Laat maar doorkomen!
 
Mooi gemaakt, dat verlies ken ik wel.
gefeliciteerd met je knor.
 
klopt helemaal. Een gewichtsverlies van 30-40% is niet ongewoon. Er verdampt tijdens die lange run behoorlijk wat vocht en het vet drupt er ook uit natuurlijk. Doordat het vlees zoveel vocht en vet heeft kan het juist lang garen en ontzettend mals worden.
Een mager stuk vlees zou niet te eten zijn na 10 uur. Of je moet er vocht aan toevoegen zoals je ook doet bij stoofvlees.

Als er hier pp gemaakt wordt is 6 tot 10 kilo niet ongewoon hoor wat op de wsm gaat. Daar eten we dan 2x van en de rest gaat geproportioneerd in de vriezer en/of wordt weggegeven. uiteindelijk houden we zelf nog een redelijke voorraad over en hebben we weer vrienden en buren blij gemaakt.
Bedankt voor je toelichting! Daar was ik me zeker van bewust dat je met vet en verdamping zit. Normaal heb ik het idee dat ik met Boston butt ongeveer 20-25% verlies heb, en nu had ik rond de 35%. Verklaring zal hem dan mogelijkerwijs in zitten dat dit stuk wat meer vet bevatte of wat meer vocht verlies had. Overigens was het stuk wel geïnjecteerd inderdaad. Normaal doe ik dat niet en spray ik hem voor een mooie bark. Maar dat zal er ongetwijfeld niet mee te maken hebben gehad.

@Frits bedankt voor de Knor!
 
Verklaring zal hem dan mogelijkerwijs in zitten dat dit stuk wat meer vet bevatte of wat meer vocht verlies had. Overigens was het stuk wel geïnjecteerd inderdaad.
Inderdaad. Hoe meer vet en vocht hoe meer je er van kan kwijtraken.
Door injecties voeg je smaak toe, en vocht. Dus is je vlees aan het einde smaak voller en sappiger dan als je het niet zou injecteren
 
Schaam je diep als je dit soort gerechten maakt en dan niet posten...

Ziet er top uit. Was eigenlijk een klein beetje klaar met pp, maar als ik dit zie krijg ik gelijk trek.,,
 
Verdomd lekker hoor die PP, gefeliciteerd met je knorrie! 🔥 🔥 🔥 🔥
Althans ik geloof dat je het wel vaker gemaakt hebt, maar niet gepost.....?
 
Lekkere pork gemaakt, broodje bijna niet te zien 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan