BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork van procureur van de sligro

 
 
 

(Koen)

Kooltjesharker
Berichten
207
Sinds de Sligro open is voor particulieren en ik er in de buurt was voor mijn werk maar eens langs gegaan. Na even zoeken een procureur gevonden van 3 kg. Ideaal om mijn zaterdag mee in te vullen, en een voorraadje aan te leggen.
20201114_200935.jpg


Besloten dat ik vrijdagavond al ga beginnen. Geleerd van mijn vorige run dat je maar beter op tijd kunt beginnen, als je op tijd wil eten.
Rond 22:00 uur de kolen aan gemaakt en de snake klaar gemaakt
20201109_220029.jpg

20201109_221548.jpg

Nadat de temperatuur stabiel was op 115 graden het stukkie vlees erbij gelegd
Screenshot_20201114-201958_Video Player.jpg

Na dat het allemaal stabiel op 110 graden zat lekker naar bed en hopen dat het alles goed doorgaat.

Volgende ochtend betijds eruit en de temp bleek naar de 90 graden te zijn gezakt. De snake was niet helemaal lekker doorgelopen maar met wat hulp zat ie weer snel op de 110 graden.
Na het ontbijtje eens kijken of ik van de vetresten reuzel kan maken. Alles in een pannetje op laag vuur en eens kijken of het iets wordt.
20201110_110000.jpg

Even filteren en we houden een mooie heldere substantie over.
20201110_120254.jpg

Snel maar eens gebruiken om aardappelen mee te bakken.
Intussen heeft het vlees de 70 graden bereikt. Duurde maar liefst 14 uur. Waarschijnlijk door het terugzakken van de temperatuur.
Ingepakt in de folie en terug gelegd.
Hierna duurde het nog 4 uur voordat de kern op 90 graden zat. Even een paar keer geprikt en het voelde mooi zacht aan.
20201110_171848.jpg

Na 18 uur bakken eindelijk klaar, en geen uur te laat want mijn snake was zo goed als op. Maar nu nog even wachten om het vlees te laten rusten. Dat duurde voor mijn gevoel misschien nog wel het langste .
Nadat alles getrokken was weer zitten smullen. Helaas vonden we de smaak tegenvallen. Niet zo zeer de kruiden, deze waren volgens hetzelfde recept als de vorige keer. Maar de smaak van varken was teleurstellend. Toch het verschil tussen slager en supermarkt.

Nu gaan we de avond benutten om te bedenken wat met de nieuwe voorraad gaan maken. Nog suggesties?
 
Flinke lange run. 18h. . Trek zo'n stuk op de W57 normaliter in 10 h.
Wat zat tegen aan de smaak van porky? Heb je hem inwendig gemarineerd?
Wellicht toch lange tijd geweest.
Succes met de volgende pork.
 
Flinke lange run. 18h. . Trek zo'n stuk op de W57 normaliter in 10 h.
Wat zat tegen aan de smaak van porky? Heb je hem inwendig gemarineerd?
Wellicht toch lange tijd geweest.
Succes met de volgende pork.
Het was niet zo zeer wat tegen zat maar de smaak van het vlees was minder aanwezig. Ik heb niks gemarineerd/geïnjecteerd. Misschien de Sint maar eens aan zijn jas trekken voor spuit:sneaky:
 
Jammer de dat smaak tegen gevallen is. Ander ras?

Smoken beans vanavond?
 
Laatst bewerkt:
Is een procureur van 3 kg ook niet erg groot? Misschien dat het daar mee te maken heeft?
 
Mijn ervaring met de nekken van Sligro is erg goed. Uiteindelijk zit daar een (in-store) slagerij en is het niet te vergelijken met supermarkt vlees.

heb je een grafiek van je temperatuur verloop ? Vraag is hoelang de temp op ca 90 graden heeft gezeten

maar al met al wel een hele mooie sessie, zeker op een w57.. chappeau
 
Ik denk dat ik gisteren het probleem heb gevonden tijdens het bakken van paar lekkere spareribs. Ik ging steeds uit van de temperatuur van de dekselthermometer. Heb sinds kort een thermometer voor op het rooster. Hier zat ongeveer 60 graden verschil in. De spare ribs waren ineens een uur eerder klaar dan normaal. Al doende leer men haha
 
Ik heb toevallig vannacht ook een procereur van de Sligro erop gehad en eerlijk gezegd vind ik de smaak ook minder met mijn eigen rub erop. ( en een stukje been erin terwijl het er niet in hoort te zitten )Normaal koop ik het bij de Makro en die vind ik een stuk lekkerder( diepvries en vers) .
 
Thermometer in de deksel moet je ook niet als leidend gebruiken. Het is een leuke indicatie maar meer ook niet. Een probe op het rooster is een must als je lange sessies op een constante temp. wil houden. En uit ervaring weet ik dat zelfs daar rare temperaturen te voorschijn kunnen komen. Bij het inpakken in folie bijv. Kroketten met pulledpork is super lekker en mocht je nou niet van kroketten houden, dan kan je altijd nog bitterballen er mee maken :LOL: of gewoon op een broodje/ tortilla plaat. Mogelijkheden genoeg om uit te proberen.
Na wat leeswerk en praktijk ervaring ben ik daar inmiddels wel achter ja haha
 
Das een beste run zo op de weber ketel. Heeft ie lang vol gehouden. Netjes hoor.
De resten PP kunnen overal door. Pasta, mac n'chees, gerookte bonen, nassi of lekker ouderwets ragout met een pasteitje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan