BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van een hele varkensschouder

 
 
 

tdp

Sprokkelaar
Berichten
26
Kijk toch altijd verlekkerd naar de foto's op dit forum, hierbij mijn eerste bijdrage!

Al meermaals Pulled Pork gemaakt van een nekstuk, maar van een hele schouder nog nooit. Aangezien een goede kennis van mij slager is, een schouder besteld:
IMG_5163.jpeg


7,7 kg, na trimmen zo'n 6,5 kg:
IMG_5164.jpeg


Nachtje in de dryrub (eigen versie van Magic Dust) en op tijd de wekker (05:15)

Om half 6 's ochtends de ketel op temperatuur en met enig kunst en vliegwerk paste de hele schouder op een 47 cm rek.
Appel en kersen rookhout toegevoegd:
IMG_5168.jpeg
IMG_5171.jpeg


Rond half 1 even controleren:
IMG_5175.jpeg


Om 14u de schouder ingepakt;
IMG_5176.jpeg


Tussendoor ff een biertje gepakt, we hadden toch alle tijd:

IMG_5177.jpeg


Rond 18u van de BBQ afgehaald, bij het bereiken van de gewenste kerntemperatuur:
IMG_5182.jpeg


Uurtje laten rusten en daarna het pullen:
IMG_5184.jpeg


En dan de beloning:
IMG_5186.jpeg
 
Wauw dat is echt super vet man zo’n hele poot! Is dat biertje trouwens een Westvleteren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Het is inderdaad Westvleteren 12, echt een ultiem bier.

En zo'n poot is wel wat anders dan een nekstuk ;). Qua smaak/structuur prefereer ik de schouder boven het nekstuk, is wat minder vet, maar absoluut niet droog.
 
Aardig stuk, 6.5 kg. Maar mooi resultaat
 
Zo, dat was een flinke jongen. Gefeliciteerd met je Knorretje
 
Dat zal een heerlijk maaltje geweest zijn! Ziet er heel goed uit.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
Het is inderdaad Westvleteren 12, echt een ultiem bier.

En zo'n poot is wel wat anders dan een nekstuk ;). Qua smaak/structuur prefereer ik de schouder boven het nekstuk, is wat minder vet, maar absoluut niet droog.

Ik heb die 1 keer op en het smaakt inderdaad subliem, vind jij dat het verschil met de st Bernardus abt 12 groot is?
Ik ga mijn volgende pp ook van schouder maken, kijken of onze slager ook zo’n hele poot heeft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Zit wel verschil in, maar dan moet je ze naast elkaar drinken (niet heel vervelend overigens ;)). Men zegt dat de St Bernardus Abt 12 gebrouwen wordt met de originele gist van Westvleteren, en de Westvleteren tegenwoordig met de gist van Westmalle.

Thx voor het knorretje!
 
Zo dat is een beste eerste bijdrage! Past ook maar net op het rooster, mooie reportage.
 
Ik heb die 1 keer op en het smaakt inderdaad subliem, vind jij dat het verschil met de st Bernardus abt 12 groot is?
Ik ga mijn volgende pp ook van schouder maken, kijken of onze slager ook zo’n hele poot heeft.


Een aantal maanden geleden hebben wij eens de test gedaan een St Bernardus 12 vs W-Vleteren december 2019 vs w-Vleteren december 2017

Tussen de St-Bernardus en de W-Vleteren een groot verschil, zeker als je ze naast elkaar drinkt.
De Bernardus is veel vlakker van smaak, minder diepgang.

Tussen de W-Vleteren 2017 en 2019 was ik eigenlijk het meeste ontgoocheld.
Ik had verwacht dat 2,5 jaar rijping toch IETS gedaan zouden hebben maar wij hebben (met 4 personen) niet echt een verschil opgemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Zo dan, dat is een best stuk vlees. Zat er ook nog een stuk poot aan die schouder? Mooi te zien dat het net op je smoker past. Ik wil ook nog eens een hele schouder gaan roken voor PP. Zoveel Procureurs gedaan nu. Dit lijkt me geweldig.
Gefeliciteerd met je knorrie.

Westvleteren heb ik bezocht met mn bier broeders. Ook de St. Bernardus brouwerij 500mtr verderop. St Bernardus heeft jarenlang onder licentie het Westvleteren bier gebrouwen voor de monniken. De Westvleteren heeft nu sinds een aantal jaren exact de zelfde brouwinstallatie als St. Bernardus. Zij wisselen onderling wat kennis uit. Het enige verschil is dat Westvleteren beperkt leverbaar is en 100% door de monniken gebrouwen word. Vandaar dat het de naam trappisten mag dragen. St. Bernardus is daar in tegen een abdij bier. Beide bieren smaken geweldig lekker. Alleen is de een iets vriendelijker voor de portemonnee :cool:
 
Zo dan, dat is een best stuk vlees. Zat er ook nog een stuk poot aan die schouder? Mooi te zien dat het net op je smoker past. Ik wil ook nog eens een hele schouder gaan roken voor PP. Zoveel Procureurs gedaan nu. Dit lijkt me geweldig.
Gefeliciteerd met je knorrie.

Westvleteren heb ik bezocht met mn bier broeders. Ook de St. Bernardus brouwerij 500mtr verderop. St Bernardus heeft jarenlang onder licentie het Westvleteren bier gebrouwen voor de monniken. De Westvleteren heeft nu sinds een aantal jaren exact de zelfde brouwinstallatie als St. Bernardus. Zij wisselen onderling wat kennis uit. Het enige verschil is dat Westvleteren beperkt leverbaar is en 100% door de monniken gebrouwen word. Vandaar dat het de naam trappisten mag dragen. St. Bernardus is daar in tegen een abdij bier. Beide bieren smaken geweldig lekker. Alleen is de een iets vriendelijker voor de portemonnee :cool:

Dat klopt, maar de monikken schenken ook aan het goede doel en is een stuk erfgoed.

St.bernardus is een commerciele firma waar het geld gewoon in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt.

Dit bijkomend met toch wel het merkbare smaakverschil, koop ik geen st-bernardus meer.
Als hij voor mijn neus wordt gezet ga ik hem natuurlijk niet afslaan maar uit eigen initiatief koop ik hem niet meer.
 
Dat klopt, maar de monikken schenken ook aan het goede doel en is een stuk erfgoed.

St.bernardus is een commerciele firma waar het geld gewoon in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt.

Dit bijkomend met toch wel het merkbare smaakverschil, koop ik geen st-bernardus meer.
Als hij voor mijn neus wordt gezet ga ik hem natuurlijk niet afslaan maar uit eigen initiatief koop ik hem niet meer.

Nou, Ik vind €10,- voor een flesje Westvleteren 12 tegen over €2.29 voor St. Bernardus Abt.12 toch behoorlijk commercieel over komen hoor ;)
Maar nu weer on topic. Het is een PP draadje.
 
Nou, Ik vind €10,- voor een flesje Westvleteren 12 tegen over €2.29 voor St. Bernardus Abt.12 toch behoorlijk commercieel over komen hoor ;)
Maar nu weer on topic. Het is een PP draadje.
10€ ????????
Ik koop ze voor 4.16€ (25€ voor een 6 pack)
De Sint-Bernardus 11,50€ voor een 6 pack = 1.92€/flesje

maar inderdaad mooi schoudertje :)
Merkte ook op dat je het zwoerd eraf gedaan hebt en bedenk me net, waar niet garen met het zwoerd eraan zodat de sappen beter in het vlees blijven.
Net voor het pullen het zwoerdje eraf halen.

Iemand dit al getest?
 
De st bernardus abt 12 heb ik laatst een krat van gekocht voor 30 euro (voor de Corona tijd ben ik nog een keer in belgie om bier geweest).
Ik zie dat een krat westvleteren 12 46,40 kost en dan nog 15 euro statiegeld (als ik bij het klooster een krat ga halen dan hou ik het uiteraard). st bernardus is dan 1,25 per flesje en westvleteren 2,56. Als ik mijn berekening zo zie dan moet ik nodig eens een keertje het klooster gaan bezoeken!
 
Wow, dat ziet er echt heel tof uit! Dat zijn aardig wat porties PP geworden.
 
Een St Bernardus 12 uit 2019 vergelijken met een WV12 uit 2017 is een dry aged cote de boeuf vergelijken met bief uit de supermarkt ;)
En dat 'authentic trappist' is ook gewoon goede marketing, het bier wordt er niet beter door.

V.w.b. de zwoerd; dat kan natuurlijk prima, alleen kun je dan geen dryrub fatsoenlijk aanbrengen.
 
Een St Bernardus 12 uit 2019 vergelijken met een WV12 uit 2017 is een dry aged cote de boeuf vergelijken met bief uit de supermarkt ;)
En dat 'authentic trappist' is ook gewoon goede marketing, het bier wordt er niet beter door.

V.w.b. de zwoerd; dat kan natuurlijk prima, alleen kun je dan geen dryrub fatsoenlijk aanbrengen.

je moet goed lezen, het was drie luik

STB12 VS WV12 2019 VS WV12 2017

STB12 VS WV12 is een no brainer, wv12 2017 of 2019 maakte geen verschil uit...
 
En om een st Bernardus abt 12 met een supermarkt steak te vergelijken gaat wat mij betreft veeel te ver.
Ik zou die eerder met een grain fed black angus vergelijken en de westvleteren met een dry aged wagyu


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan